תעודת זהות:
שם: SundaySky
תחום: הייטק
מיקום: תל אביב, ישראל (משרדים גם בניו יורק)
שנת הקמה: 2007
מספר עובדים: כ-100
כשנדמה שכבר אי אפשר להמציא יותר שום פיתוח טכנולוגי פורץ דרך וחדשני, מגיעה חברה אמיצה, בעלת חזון וכזו המחזיקה ברעיון ייחודי – ומדהימה את השוק. מה שמדהים לא פחות הוא, לגלות שוב ושוב שכמה מהרעיונות המהפכניים ביותר מגיעים דווקא מכאן, מישראל הקטנה. זו שכבר מזמן נחשבת מעצמת הייטק ומדינה שהתברכה במוחות חריפים במיוחד.
חברת SundaySky הוקמה בשנת 2007 על ידי שמוליק ולר ויניב אקסן, אשר הכירו במהלך שירותם הצבאי ביחידה הצה”לית המפורסמת 8200. השניים החליטו, לאחר מספר שנים של עבודה משותפת בחברה אחרת (Veon), להקים סטארט-אפ משותף, ובידיהם הרעיון הבא: פיתוח אשר מאפשר יצירת סרטוני וידאו מותאמים אישית לגולש.
הפיתוח של SundaySky הוא יותר מאשר כלי ליצירת סרטונים. זהו פיתוח אשר כורך יחד בין הוידיאו לבין עולם הפרסום ופונה לחברות קמעונאיות גדולות. המטרה: לאפשר להן לפתוח ערוץ תוכן מושקע וייחודי, מבוסס וידיאו, בהשקעה מינימלית.
תארו לעצמכם, לדוגמא, שאתם רוכשים מוצר בחנות מסוימת. במקום מכתב התודה השגרתי והמלל הקבוע, תקבלו למייל הפרטי סרטון חביב בן חצי דקה עד דקה, אשר מודה לכם על הקנייה ומזמין אתכם לרכוש פריט נוסף, בכל זמן שתחפצו בכך. הסרטון יפנה אליכם אישית ויתייחס ספציפית אל הרכישה שהשלמתם זה עתה. האם חוויית הקניה שלכם לא תשתפר פלאים? בוודאי.
אך הטכנולוגיה שפיתחה SundaySky היא הרבה יותר מזה. בעזרת הוידיאו המותאם ניתן להציע ללקוח קנייה של מוצרים חדשים, לספק לו אינפורמציה עדכנית בזמן הגלישה (‘מבצעים חמים’, למשל), להזמין אותו לבצע פעולות באתר ועוד. הכל נעשה בעזרת סרטונים איכותיים ומקוריים, אשר מנצלים בצורה הטובה ביותר את פלטפורמת התוכן שנחשבת למועדפת על רוב הגולשים, הוידיאו.
הכלי הזה מאפשר לחברות הקמעונאיות לשנות לחלוטין את ה’עולם’ בו גולש הלקוח שלהן בזמן שהוא נמצא באתר.
גיוסים בכ-40 מיליון דולרים, הכנסות אשר שולשו תוך שנה:
החברה החלה את פעילותה באופן רשמי בשנת 2007, אך נדמה כי המפנה המשמעותי חל בשנת 2012 ונמשך כבר כשנתיים. הגורם העיקרי לכך הוא השימוש הגובר בוידיאו החכם בקרב גולשים בכל רחבי העולם, ובמספרים: 140 מיליון צפיות בסרטוני וידאו מסוג זה בשנת 2012 לבדה.
SundaySky הכריזה זה מכבר כי בשנת 2012 שילשה את הכנסותיה, אשר על פי ההערכות הגיעו לכמה עשרות מיליוני דולרים. אך הסממן המשכנע ביותר לגבי התפתחותה של החברה הוא כמות העובדים שבה: אם בשנותיה הראשונות העסיקה SundaySky בין 25 ל-50 עובדים בלבד, הרי שתוך שנה, לאורך 2012, גדלה מצבת כוח האדם שלה בכ-100% – כיום עובדים בחברה למעלה מ-100 איש, מתוכם כ-80 במשרד בתל אביב והשאר בניו-יורק ובאירופה. הסניף בניו-יורק, אשר פועל כבר שש שנים, מגייס בעצמו אנשי מקצוע רבים בתחומים מגוונים – מרקטינג, פיתוח עסקי, ניהול פרויקטים, קריאייטיב ועוד.
החברה ביצעה עד היום שלושה גיוסים, בסכום כולל של כמעט 40 מיליון דולרים, אם כי הגיוס האחרון שערכה, באוקטובר 2013, היה גם המשמעותי ביותר שלה עד היום: 20 מיליון דולרים (לעומת שמונה ותשעה מיליון דולרים ב-2009 וב-2010). את הגיוס הזה ערכה החברה במטרה להגדיל את אחיזתה בשוק הקיים ולבחון התפתחות לשווקים ולתחומים אחרים, אך נדמה כי הסימן האופטימי ביותר בנוגע לעתידה נמצא דווקא בפרט אחר – זהות הגופים שעומדים מאחורי הגיוס.
ובכן, את סבב הגיוסים האחרון ערכה SundaySky כאשר מאחוריה עומדים קרן ההון-סיכון וינטאג’, חברת הכבלים ליברטי ומעל לכל – תאגיד הכבלים העצום Comcast מארה”ב. כל בר דעת יסכים כי מדובר ב’גב’ חזק, יציב ומרשים, אשר מעל לכל מבטא את האמונה של השווקים הגדולים ביותר בעולם במוצר הייחודי. בהודעה שהוציאה לעיתונות בעקבות הגיוס המוצלח, העריכה SundaySky כי נתוני הצמיחה המרשימים ישתקפו גם בסיכום של שנת 2013. כל הסימנים מראים כי הצמיחה הזו אף תגדל משמעותית בהמשך הדרך.