כפתור סגירה

כתבה בנושא ההייטק מתגייס למען הקהילה

תרומה חברתית הפכה להיות חלק אינטגרלי מ”תנאי השירות” שמציעות חברות טכנולוגיה לעובדיהן. מאיפה זה בא, מה זה מעניק לחברה וכיצד יוצאים מזה נשכרים העובדים והחברות?

פעם, כשמועמדים ישבו בראיון למשרה במשרדה של אנתיאה קסל, שאלותיהם הסתכמו בנושאים המקצועיים ובתגמול שיקבלו על עבודתם. בשנים האחרונות מנהלת קשרי הקהילה של Applied Materials מגלה שלשאלותיהם נוסף תחום חדש: התרומה החברתית שמבצעת החברה. גם רונית רונן-קרפול, מנהלת משאבי האנוש והמשנה למנכ”ל ב-Western Digital מזהה מגמה דומה. “שואלים על זה, ושואלים הרבה – וזו מגמה חדשה”, אומרת קסל. “שמנו לב שמועמדים שואלים יותר מאשר בעבר עד כמה יש לנו השפעה חברתית וסביבתית על הקהילה. אנו מבינים שבשנים האחרונות הנושא הפך להיות יותר משמעותי ומדובר, אם כי גם בעבר חשנו שהוא משמעותי למדיי”.

ואכן, הרצון לעבוד בחברה שלא רק נמנעת מלעשות רע (“Do No Evil”‘, קבעה לעצמה גוגל כשקמה) אלא גם פועלת אקטיבית לעשות טוב הולך וגובר, בוודאי כשהשנתונים של המגויסים עולים ואלו מגיעים מדורות המקוטלגים באותיות כ-Y ו-Z. אלו צעירים שגדלו בעולם שמתחיל לגלות את הערכים החברתיים ומעניקים להם חשיבות רבה. בהתאם, העובדים של היום מעוניינים לעבוד במקום שיספק להם לא רק משכורת נאה ולא רק תחושת ערך לעבודתם אלא גם את התחושה שהם תורמים לאלו שפחות שפר עליהם מזלם.

“אם מסתכלים על העובדים היותר צעירים היום – אבל גם על חלק ניכר מהמבוגרים – יש המון בקשה לערך”, אומרת קסל. “הם מחפשים את המטרה, לעשות משהו שהוא מעבר ללבוא למשרד ולבצע היטב את הפן המקצועי. יותר ויותר חשוב להם לתרום בחזרה, להיות חלק מפעילות חברתית. מועמדים שואלים בראיון בפירוש מה החברה עושה בתחום האחריות החברתית ומה המדיניות לגבי התנדבות. לשמחתנו, נושא הפעילות החברתית תמיד היה חלק מה-DNA של Applied Materials, גם כשזה היה יחסית חריג בנוף העסקי בישראל. לאט לאט זה גדל וצמח בארץ וכיום זה קיים באיזושהי דרך כמעט בכל חברה גדולה או אפילו בינונית. זה התחיל כתרומת כסף לקהילה, אחר כך הוסיפו התנדבות ומשם זה הפך לנושא אסטרטגי וקיבל את השם ‘אחריות חברתית’ ו’אחריות תאגידית’. חברות כבר לא רק תורמות או מוציאות כמה מתנדבים בלי חשיבה עמוקה, אלא פועלות בצורה אסטרטגית יותר. יש חברות בהן קיים עובד ייעודי לנושא ובהרבה חברות זה תקן משולב, בדרך כלל בפונקציה של משאבי אנוש או שיווק”.

רונן-קרפול: “גם אצלנו הנושא עוד קיים מהימים בהם היינו M-Systems, שמאוחר יותר נרכשה ולאחר מכן החברה שרכשה אותה נרכשה גם כן. ומכיוון שנשארו בחברה אנשים שעבדו בה עוד מתחילת הדרך – הנושא הזה נלקח הלאה, עם כל המעברים. זה חלק ממה שנשאר, חלק מהתמהיל שתמיד הצענו לעובדינו. עם הזמן הגדלנו את פורטפוליו הפעילויות האפשריות ואת הסכומים שאנו תורמים בישראל, המגיעים למיליוני דולרים”.

“יש עובדים שרוצים להתנדב במשהו שקשור למקצוע שלהם ויש כאלו שמעדיפים להתנתק מהצד המקצועי-טכנולוגי”

ופורטפוליו הפעילות הזה אכן עמוס אצל שתי החברות. ב-Western Digital בין השאר שולחים קבוצות עובדים לצבוע פנימיות, לארוז חבילות של תרומות מזון ולנקות חופים ויערות. חלק מהפעילויות נעשות בשיתוף בני משפחה של העובדים וכך הופכות גם להזדמנות לפעילות משפחתית ולחינוך הילדים למתן לקהילה. לחברה ועדת תרומות שכל עובד מוזמן לבוא אליה עם הצעה של תרומה לעמותה שהוא מאמין בדרכה. היא, מצדה, תעשה Matching לסכום שיבחר לתרום מכיסו, כלומר תתרום במקביל את אותו הסכום מקופתה. בנוסף יכול כל עובד להציע התנדבויות פרטניות. אלו, כמו שאר הפעילות החברתית המתבצעת על ידי עובדי החברה, נעשות על חשבון שעות העבודה ולא על חשבון זמנו הפרטי של העובד.

ב-Applied Materials גם כן מסייעים עם תרומות מזון לנזקקים ואף מגבשים קבוצות עובדים שכל אחד בתורו מבשל ארוחת שבת לקשישים הגרים באזור החברה, בעיר רחובות. קשישים אף זוכים לשיפור תנאי מגוריהם הודות לעובדים המתנדבים לבצע אצלם שיפוצים. החברה גם משתפת פעולה עם עמותת “פעמונים”, האמונה על סיוע ללימוד התנהלות כלכלית נכונה. מתנדבים של החברה מלווים משפחות בחסות העמותה ומסייעים להם להגיע לאיזון כלכלי. במקביל מסייעת Applied Materials ל”פעמונים” לבנות אפליקציה שתתפקד ככלי לניהול תקציב. היא מממנת את הפיתוח בחלקו ומספקת צוות של אנשי תוכנה שיסייעו בצד המקצועי.

שתי החברות שמות דגש גם על תרומה לקהילה בתחום החינוך. ב-Applied Materials משתפים פעולה עם עמותת “אופנים”, המעבירה שיעורים שונים בפריפריה. כבר 15 שנה שאנשי החברה מעבירים שיעורי תכנות ורובוטיקה. בנוסף יכול עובד לצאת באמצע יום עבודה כדי להתנדב בחניכת ילד או במתן שיעורים פרטיים עבורו. וכדי לתת טעימה מעולם הטכנולוגיה לנוער בסיכון הקימה החברה בשיתוף עם “ארומה” ועם עיריית רחובות בית קפה במטה שלה, המעסיק בכל רגע נתון 40 מהם. האינטראקציה בין עובדי החברה לעובדי בית הקפה מדרבנת את האחרונים להיכנס לעולם הזה. היא גם מאפשרת לעובדי החברה לסייע לצעירים בנושאים שונים.

ב-Western Digital שולחים עובדים לבתי ספר, שם הם חושפים בפני הילדים את תחומי עיסוקם הטכנולוגי ומספרים על ניסיונם. עוד נשלחים העובדים לבתי נוער בהם הם חונכים צעירים, מסייעים להם בביצוע שיעורי הבית ומקיימים איתם פעילויות שונות. החברה גם מפעילה תוכנית מנטוריות בה מהנדסות מלוות סטודנטיות ותומכות בהן במהלך הדרך לתואר הטכנולוגי, בשאיפה להעלות את מספר הנשים בתחום. Applied Materials גם כן פועלת בנושא חשוב זה, תומכת בקהילת She Codes ושולחת מהנדסות לפגוש נערות תיכון במטרה להנגיש להן את התחום.

“ב-Applied Materials יש עובדים שרוצים להתנדב במשהו שקשור למקצוע שלהם ויש כאלו שמעדיפים להתנתק מהצד המקצועי-טכנולוגי בזמן ההתנדבות ולעשות משהו מהצד הרגשי”, מאבחנת קסל. “Western Digital מעודדת את עובדיה לתרום בכל צורה שאפשרית ונוחה להם, תוך הצעת ערוצי תרומה והתנדבות שונים לצוותים ולפרט, כך שכל אחד יכול למצוא לעצמו את ההתאמה הנכונה לו בכל רגע נתון”, אומרת רונן-קרפול.

ואילו יתרונות מביאה הפעילות הזאת לעובדים ולחברה, מלבד הסיפוק שבנתינה?

קסל: “קודם כל זה טוב לעובדים ולחברה לפגוש באופן שוטף את הקהילה, להבין שאנחנו חלק ממנה ולא לחיות בבועת היי-טק מנותקת. העובדים מרגישים חלק מעשייה משמעותית במקום לשבת באדישות ולהגיד שזה לא נוגע להם. אנחנו לא משנים סדרי עולם ולא פותרים את בעיית העוני בישראל אבל כן נותנים את הפלטפורמה של חינוך, חשיפה ועשייה. אפשר להסתכל על זה כעל עוד סוג של שירות שאנו נותנים לעובדים. כמו שאנחנו מציעים להם מגוון שירותים הקשורים לרווחה, מסיבות, אירועים, הרצאות ומתנות – אנו גם מציעים את הנגשת העולם החברתי. ניכר שזה תורם לגאוות היחידה בחברה, מה שתורם לשימור עובדים. העובד מרגיש שהוא עובד בחברה ערכית שהנושאים האלו חשובים לה. זה גם תורם כלפי חוץ, אבל אנחנו לא עושים את זה בשביל יחסי ציבור או פרסום. הפריבילגיה שלנו היא שאנחנו חברת B2B, כך שאין שיווק מוצרים ואף לקוח לא יקנה מערכת שלנו כי אנחנו מעורבים חברתית. כן משמח אותנו שזה מהווה מרכיב במיתוג המעסיק של Applied Materials”.

רונן-קרפול: “זה מייצר ערך מוסף לעובדי Western Digital להם חשוב להרגיש שהם חלק מהאקו-סיסטם שבו הם חיים. אני חושבת שבסופו של יום כל אחד מאיתנו צריך להסתכל במראה ולשאול מתי עשית משהו בשביל מישהו. העובדים שלנו יכולים להסתכל אחורה ולהיות גאים בתרומתם לחברה הישראלית. הידיעה שהם תורמים בערוצים רבים כל כך גורמת לכל אחד מהם להרגיש טוב יותר. יתרון גדול לחברה הוא שזה הופך להיות חלק מה-DNA שלה ומביא אנשים מסוג מסוים, הסוג בו אנו מעוניינים. עובד שמתלהב מכך שהחברה תורמת חברתית – הוא כנראה מועמד נכון יותר עבורנו, כך שאנו יוצאים נשכרים מגיוס כוח אדם איכותי ולאחר מכן – משימורו”.

הרשמה למגזין

להישאר מעודכנים תמיד בכל החדשות והטיפים הכי חשובים בעולם התעסוקה

שדה חובה*

אולי יעניין אותך גם...

אינפלציה גוברת

החורף כבר כאן

זה חודשים ארוכים שהאופטימיות שליוותה את שוק ההון ב-2021 מתפוגגת והולכת. בארה”ב, הבנק הפדרלי מוסיף להעלות את הריבית, במהלך שבנקים מרכזיים רבים בעולם מבצעים אף הם; האינפלציה גוברת; חברות גדולות שנראו חסינות למיתון, פותחות במהלכי פיטורים; המלחמה באוקראינה עדיין מעיבה על אירופה; ואי יציבות פוליטית בבריטניה הופכת את מצבה הלא פשוט, עקב הברקזיט, למאתגר אף יותר.

 

גל פיטורי עובדים

חרב הפיטורים פוגעת לא רק ביוניקורנים, אלא גם בחברות קטנות יותר.

דו"ח חושף את מצב הנשים העגום בהיי-טק הישראלי

רק שליש: דו”ח חושף את מצב הנשים העגום בהיי-טק הישראלי

דו”ח שהוציאה רשות החדשנות מלמד שההיי-טק הישראלי משתרך מאחור בייצוג נשים: רק כשליש מהמועסקים בו הן נשים וככל שעולים במעלה הפירמידה לתפקידי ניהול, ניהול בכיר והשקעות – כך קטן מספרן

משבר – כן, אסון גדול – לא

משבר – כן, אסון גדול – לא

בניגוד לחששות, אין צפי למשבר כלכלי נוסח 2001 ו-2008, אלא לגל מינורי שיסתיים תוך מספר רבעונים. כך יוכלו חברות הטכנולוגיה והעובדים להשאיר את הראש מעל המים בתקופה הסוערת הזו.

משבר הגיוס בהייטק: 6 טעויות שכדאי להימנע מהן

משבר הגיוס בהייטק: 6 טעויות שכדאי להימנע מהן

הביקוש לעובדים בתעשייה שובר שיאים, וגם התחלופה שלהם.
למה זה קורה, ומאיזה שגיאות אפשר להימנע בדרך לגיוס הטאלנט הבא שלכם

משוואה עם נעלם: הגוסטינג הגיע גם למקומות העבודה

משוואה עם נעלם: הגוסטינג הגיע גם למקומות העבודה

התופעה המוכרת מעולם הדייטינג – בה מישהו נעלם בפתאומיות מבלי להשאיר סימן או להגיב להודעות – הפכה לטרנד גם בעולם ההייטק שמשווע לעובדים.

כך תקטינו את הסיכוי שזה יקרה גם לכם