כפתור סגירה

כתבה בנושא משבר – כן, אסון גדול – לא

בניגוד לחששות, אין צפי למשבר כלכלי נוסח 2001 ו-2008, אלא לגל מינורי שיסתיים תוך מספר רבעונים. כך יוכלו חברות הטכנולוגיה והעובדים להשאיר את הראש מעל המים בתקופה הסוערת הזו.

זו לא הפעם הראשונה שאנו ניצבים מול משבר כלכלי הצפוי להשפיע על תעשיית הטכנולוגיה. תקופות בהן חברות מפטרות, אחרות מקפיאות גיוסים ואחרות לא מצליחות להשלים סבבי מימון כבר היו לנו בעבר. זכורים במיוחד שני משברים גדולים: התפוצצות בועת הדוט-קום ב-2001 ומשבר הסאב-פריים ב-2008, שיצר אפקט פרפר שהשפיע על כל המשק – כולל תחום ההיי-טק. שני משברים אלו הביאו לקריסה משמעותית, ממנה לקח שנים להתאושש ולהשתקם.

כבר חודשים שמבשרים לנו על משבר כלכלי חדש. בצד המקרו-כלכלי ניכר שהאינפלציה בעולם המערבי מגיעה לרמות שמזמן לא חווינו. המלחמה בין רוסיה לאוקראינה מוסיפה גם היא לאווירה המשברית: מלבד אי הוודאות המדינית-בינלאומית – דבר ששווקים אף פעם לא אוהבים – היא מביאה עמה גם קשיים באספקת סחורות שונות משתי המדינות הנלחמות, שבתורם מייצרים מחסור ומעלים מחירים של כל הקשור אליהם. ובגלובליזציה הרי הכל קשור להכל.

בצד הטכנולוגי: השוק מתחיל לחוות טלטלה. חברות רבות התנפחו מעבר לשוויין האמיתי ונדמה שלהגיע למעמד יוניקורן הייתה משימה קלה, כמעט טריוויאלית, גם לאלו שעדיין לא הציגו מאזן רווחים אימתני שיצדיק תמחור גבוה שכזה. חברות הצליחו לרכוב על גל ההנפקות והגיוסים ויצרו מעין מצב FOMO (הפחד לפספס) בקרב מגזרים רבים, שלא התאפקו מלקפוץ גם כן על העגלה הדוהרת. הרגע בו השוק מתחיל לתקן את עצמו, לפלוט חברות נטולות מודל עסקי אמיתי וכאלו שמתעסקות במוצרים שייצור רווח מהם אינו ריאלי – מגיע.

משבר קצר ופחות מקיף מאלו שחווינו

אז האם גם הפעם נמצאות חברות הטכנולוגיה בפתחו של משבר עולמי בסדר הגודל שחווינו ב-2001 וב-2008? לדעתי, לא בהכרח. תנאי השטח של משבר 2022 הם שונים. כך, למשל, המחסור העצום והאמיתי של עשרות אלפי מפתחים (מהנדסים ומתכנתים) בישראל. גם אם חברות להן יש פחות זכות קיום ייסגרו ועובדיהן יישלחו הביתה – בעיית החוסר המשמעותי הזה עדיין לא תיפתר והשוק יישאר צמא לעובדים.

בנוסף, בשוק קיימים כיום מנהלים רבים שצמחו בתעשייה וחוו על בשרם את שני המשברים הגדולים הקודמים. בניגוד לעבר, אז השוק לא ידע “לאכול” את המשבר, הפעם מול ההגה יושבים אנשים בעלי ניסיון בניהול משברים, שמבינים את הדינמיקה ויודעים טוב יותר כיצד להתנהל כדי להשאיר את הראש מעל פני המים.

עוד יש לציין שאנו עדיין רואים ביקושים למוצרים והמשך עקבי של צריכה, למרות שהאינפלציה בעולם גואה ושעלות הכסף מתחילה לעלות – סימן טוב לכלכלה שאינה קופאת.

לכן, להערכתי, כשישקע האבק נגלה שאמנם חווינו משבר – אך קצר ופחות מקיף מהתחזיות שהוצגו. משבר שכנראה יגיע לשיאו ברבעון השני והשלישי של 2022, כשברביעי כבר נחווה יציאה ממנו. יתחולל תיקון שוק כתוצאה משוויים מנופחים, ספייק כלפיי מטה שיביא לסגירת מספר חברות קטן ולקשיים בגיוס כספים גם אצל חברות מבוססות יותר – אבל לא לקריסה של כאלו שבאמת מספקות ערך אמיתי. בהחלט תיתכן הקפאת גיוסים (לפחות לתפקידים מסוימים שהם פחות קריטיים. את המהנדסים עדיין יחטפו) ואף פיטורים בסדרי גודל צנועים (כמה מאות אנשים), אך רבים ממחפשי העבודה ייקלטו מחדש בתעשייה מהר יחסית ולא תהיה מגמה של אבטלה מקיפה בשוק. אין זה אומר שלא נראה פה ושם חברות נסגרות ושולחות את כל עובדיהן ללשכת האבטלה, אך זה יקרה בעיקר בחברות קטנות עם מנהלים חסרי ניסיון שלא ידעו להתמודד עם המשבר.

כשהשווקים יחזור לעצמם לאחר הנפילה נראה פחות סטארט-אפים מוקמים ויותר חברות קיימות שיחזרו לגייס. ההתכווצות וחרדת הביצוע של אלו ישתחררו. אם המלחמה באוקראינה תסתיים או תיכנס למצב בו היא יותר ברקע – גם נראה את השווקים מתגברים על המחסורים שהיא הביאה, דבר נוסף שיספק את הבוסט הדרוש ליציאה מהמשבר.

לא זה הזמן למסיבות נוצצות

לחברות הטכנולוגיה הייתי מייעץ כיום להתמקד קודם כל במוצר שלהן: לראות שכל שקל של משקיעים מחזיר ארבעה שקלים, לבחון מחדש את מדיניות השכר, לקיים ניהול קפדני של ההוצאות ולוודא שאסטרטגיית החברה עדיין עדכנית ורלוונטית למצב וכוללת הסתכלות קדימה. עוד מומלץ לעבור להתנהלות רזה יותר. זה לא אומר לבטל את כל ההטבות והצ’ופרים הניתנים לעובדים, אבל זה גם לא הזמן למסיבות נוצצות ויהיה בסדר גמור אם במקרר החברה יוצעו שלושה טעמי גלידה במקום חמישה.

עם זאת, לא כדאי להיכנס לשאננות של “עכשיו כבר לא צריך להשקיע בעובדים כי הם לא ימהרו ללכת”. כאמור, בשוק עדיין ישנם חוסרים גדולים בכוח אדם טכנולוגי מוביל ומהנדס יכול לעזוב גם אם זורקים לפתחו “רק” 5 הצעות עבודה אטרקטיביות ולא 10.

עוד חשוב לא לייצר עמימות: לתקשר לעובדים מה קורה בחברה ומה מצבה. עובד יכול לסבור שהמצב בשוק והקיצוצים (גם אם מינוריים) שהוא רואה בחברה הם אינדיקציה לחוסר יציבות, כאשר בפועל החברה עדיין יציבה, מרוויחה וצריכה אותו לא פחות מאשר בעבר. מומלץ גם להמשיך במאמצי הגיוס: השינוי בשוק, גם אם יביא עמו סגירת חברות ופיטורים, לא ישחרר אליו מספיק כוח אדם כדי לפתור את בעיית החוסר בכוח אדם מקצועי ומיומן.

העובדים, בעיניי, יכולים להישאר רגועים למדי.  לא מסתמן כאן משבר שיגרום לכם להיפלט מעבודתכם ובוודאי שלא מהתעשייה. כל עוד אתם עובדים בחברה עם מודל עסקי ברור ובמצב כלכלי טוב (בקשו מההנהלה לחשוף אותו בפני אנשי החברה) – הסיכוי הסביר הוא שלא יהיה שינוי משמעותי בסטטוס שלכם. אם אתם בתהליכי חיפוש עבודה מומלץ למקדם בחברות עם הצעת ערך ברורה ללקוח ולא בחברות אווירה שעלו על טרנד חדש שעוד לא ברור כיצד ניתן לייצר ממנו כסף. וכמו בעצה למנהלים: תנו פחות משקל למספר טעמי הגלידה במקרר ואל תפסלו חברה אם היא לא מטיסה אתכם לחו”ל פעמיים בשנה.

בסיכומו של דבר, השוק נמצא בפני תקופה לא נעימה, אך לא כזאת שתיצור שבר אמיתי. חברות ועובדים שידעו להתנהל נכון בתקופה הזאת – יצליחו להגיע שלמים לצד השני.

הרשמה למגזין

להישאר מעודכנים תמיד בכל החדשות והטיפים הכי חשובים בעולם התעסוקה

שדה חובה*

אולי יעניין אותך גם...

אינפלציה גוברת

החורף כבר כאן

זה חודשים ארוכים שהאופטימיות שליוותה את שוק ההון ב-2021 מתפוגגת והולכת. בארה”ב, הבנק הפדרלי מוסיף להעלות את הריבית, במהלך שבנקים מרכזיים רבים בעולם מבצעים אף הם; האינפלציה גוברת; חברות גדולות שנראו חסינות למיתון, פותחות במהלכי פיטורים; המלחמה באוקראינה עדיין מעיבה על אירופה; ואי יציבות פוליטית בבריטניה הופכת את מצבה הלא פשוט, עקב הברקזיט, למאתגר אף יותר.

 

גל פיטורי עובדים

חרב הפיטורים פוגעת לא רק ביוניקורנים, אלא גם בחברות קטנות יותר.

דו"ח חושף את מצב הנשים העגום בהיי-טק הישראלי

רק שליש: דו”ח חושף את מצב הנשים העגום בהיי-טק הישראלי

דו”ח שהוציאה רשות החדשנות מלמד שההיי-טק הישראלי משתרך מאחור בייצוג נשים: רק כשליש מהמועסקים בו הן נשים וככל שעולים במעלה הפירמידה לתפקידי ניהול, ניהול בכיר והשקעות – כך קטן מספרן

ההייטק מתגייס למען הקהילה

ההייטק מתגייס למען הקהילה

תרומה חברתית הפכה להיות חלק אינטגרלי מ”תנאי השירות” שמציעות חברות טכנולוגיה לעובדיהן. מאיפה זה בא, מה זה מעניק לחברה וכיצד יוצאים מזה נשכרים העובדים והחברות?

משבר הגיוס בהייטק: 6 טעויות שכדאי להימנע מהן

משבר הגיוס בהייטק: 6 טעויות שכדאי להימנע מהן

הביקוש לעובדים בתעשייה שובר שיאים, וגם התחלופה שלהם.
למה זה קורה, ומאיזה שגיאות אפשר להימנע בדרך לגיוס הטאלנט הבא שלכם

משוואה עם נעלם: הגוסטינג הגיע גם למקומות העבודה

משוואה עם נעלם: הגוסטינג הגיע גם למקומות העבודה

התופעה המוכרת מעולם הדייטינג – בה מישהו נעלם בפתאומיות מבלי להשאיר סימן או להגיב להודעות – הפכה לטרנד גם בעולם ההייטק שמשווע לעובדים.

כך תקטינו את הסיכוי שזה יקרה גם לכם