כפתור סגירה

כתבה בנושא העדרות לרגל חתונה/הולדת בן/בת

ליובל המועסק כעורך דין במשרד עורכי דין, נולד בן. האם זכאי יובל להיעדרות בתשלום מעבודתו בעקבות הולדת בנו?

הילה פורת, עו”ד, משיבה:

בחוקי העבודה אין כל התייחסות לנושא “ימי שמחה” – דהיינו היעדרות עובד מעבודתו לרגל אירוע כמו חתונה, הולדת בן/בת, ברית, בר מצווה. מונח זה הוא מונח הלקוח מהסכמים קיבוציים, צווי הרחבה, חוזים אישיים או נוהג במקום עבודה.

דהיינו, אם במקום עבודה מסוים לא חל הסכם קיבוצי/צו הרחבה/חוזה אישי/נוהג הקובע את זכאותו של העובד ל”ימי שמחה”, מעבר לחופשתו השנתית הרגילה, הרי שהיעדרות עובד מהעבודה בעקבות אירוע כנ”ל הינה היעדרות שאינה מזכה בשכר עבודה, אלא אם העובד בחר (והמעביד אישר) כי ינוכה לו יום/ימי חופשה בהתאם.

יחד עם זאת, לענין הולדת בן/בת נקבע בחוק דמי מחלה (היעדרות עקב הריון ולידה של בת זוג), התש”ס-2000, כי עובד יכול לזקוף עד 7 ימים בשנה של היעדרות על חשבון ימי המחלה הצבורים שלו בשל הריון ולידה של בת הזוג, לפי הכללים שיקבע שר העבודה.

לענין זה נקבע בתקנות דמי מחלה (היעדרות בשל הריון ולידה של בת זוג), תשס”א-2000, בין היתר, כי עובד יוכל להיעדר מעבודתו על חשבון ימי מחלה לצורך נוכחות בלידה, כאשר “לידה” נחשבת לענין זה מתחילת הופעתם של צירי לידה ועד 24 שעות מתום הלידה.

התשלום בגין היעדרות על חשבון ימי מחלה כאמור לעיל הואמהשכר והחל מהיום הרביעי 75% מהשכר. כמובן, שאם במקום עבודה חל הסכם קיבוצי/צוהמטיב.

הילה פורת, עו”ד – מומחית בדיני עבודה, מחברת הספר “דיני עבודה המדריך המלא” ומנהלת אתר “עולם העבודה” – הפורטל למעסיקים ועובדים בדיני עבודה ושכר.

הרשמה למגזין

להישאר מעודכנים תמיד בכל החדשות והטיפים הכי חשובים בעולם התעסוקה

שדה חובה*

אולי יעניין אותך גם...

ממה מורכב השכר שלנו?

יחידת המחקר של אתוסיה מתמקדת בנושא השכר ועונה על השאלות: כיצד מורכב השכר? איזה סעיפים הוא מכיל? ואיך מוודאים שהכול חוקי “לפי הספר”?

חישוב התמורה בעד עבודה בשעות נוספות

שעות נוספות נבדקות קודם כל ברמה היומית, אח”כ ברמה השבועית ובוודאי שלא ברמה חודשית. דהיינו, ראשית יש לבדוק את מספר השעות שעבד העובד ביום ספציפי.

הוצאת עובדים לחופשה כפויה

חופשה ללא תשלום, להוציא זאת שמכוח חוק (כגון חופשה לעובדת מכוח סעיף 7(ד) לחוק עבודת נשים), אינה מהנושאים המוסדרים בחוק. לעתים מוסדר נושא זה בהסכם קיבוצי, אך לרוב הנושא מוסדר בכל מקרה ומקרה בהסכם אינדיבידואלי, עם מתן החופשה. 

הפרות משמעת – שלילת פיצויי פיטורים

רכיבי השכר לחישוב פיצויי פיטורים

על פי תקנה 1 לתקנות פיצויי פיטורים (חישוב הפיצויים והתפטרות שרואים אותה כפיטורים) התשכ”ד 1964 (להלן – התקנה), הרכיבים שיובאו בחשבון שכר עבודה לענין פיצויי פיטורים הינם – שכר יסוד, תוספת ותק, תוספת יוקר המחיה, תוספת משפחה, תוספת מחלקתית ותוספת מקצועית. עפ”י התקנה, למעט רכיבים אלה לא תובא “תוספת” אחרת בחשבון.

התקופות בהן חל איסור על מעביד לפטר עובדת

עו”ד הילה פורת – ישנם מקרים בהם חל איסור על המעביד לפטר עובדת. במאמר זה נמנה את המקרים המיוחסים