כפתור סגירה

כתבה בנושא תחולת חוק שעות עבודה ומנוחה על מישרות אמון

תחולת חוק שעות עבודה ומנוחה על מנהלים, מישרות אמון ועובדים שעובדים מחוץ לחצרי המעביד

בהתאם לפסיקת בתי הדין לעבודה:
ביחס לתפקידי הנהלה
       הגדרת התפקיד / שם התפקיד: כינויו של תפקיד מסוים בארגון לא ישמש ראיה / סימן להיותו של התפקיד בגדר תפקיד הנהלה. הקובע הוא טיבו ומהותו האמיתיים של התפקיד, על רקע הנתונים המיוחדים למסגרת הארגונית הנתונה.
       מיקום בהיררכיה הארגונית: מדובר על עובדים המצויים בשכבת ההנהלה הבכירה בארגון שבאופן טבעו מזוהה עם מעמד “המעסיק” או שנועדה לייצגו.
       קביעת מדיניות: נדרשת מעורבות בהתווית מדיניות הנהלת החברה תוך הפעלת שיקול דעת עצמאי שאינו מוכתב ע”י מדיניות זו. מדובר בדרג הנושא באחריות הכוללת הגבוהה ביותר לתפקוד הארגון.
       שכר ותנאי עבודה: שכר ותנאי העסקה מיוחדים וחריגים (שכר גבוה ותנאים נלווים מיוחדים גם ביחס לעובדים הכפופים אליו וגם ביחס לכל הדרג הבכיר בארגון).
       טיב התפקיד: מדובר בתפקידים בהם נדרש העובד לעמוד לרשות המעסיק בשעות לא שגרתיות או לעבוד בלא מסגרת קבועה של שעות עבודה. תפקידים בהם המעסיק נותן לנושא התפקיד חופש פעולה מרבי מתוך הכרה שהעובד ראוי לכך וזקוק לכך כדי לבצע את התפקיד בצורה נאותה. חופש הפעולה הנ”ל פירושו עצמאות רבה מאד בקבלת החלטות, בביצוען, באחריות לנעשה, וכל אלה מצריכים פרקי זמן בלתי מבוקרים ובלתי מוגדרים, הן לצורך העבודה והן לצורך המנוחה.
ביחס לתפקיד הדורש מידה מיוחדת של אמון אישי
       כל עובד חייב נאמנות למעסיקו, ומכאן שמכל עובד נדרשת מידה מסוימת של אמון אישי. התפקיד החריג אליו מתייחס חוק שעות עבודה ומנוחה מתייחס למידה מיוחדת של אמון אישי.
       מדובר בדרך כלל על עובד השותף לסודות המפעל או שהוא איש סודה של ההנהלה וכיוצ”ב.
       מדובר בדרך כלל על עובד שיש לו זיקה קרובה ומיוחדת לתפקיד הנהלה עליו לא חל החוק, כגון – מנהל לשכה של המנכ”ל או נהג המנכ”ל.
       גם לעניין זה ניתן לבחון את רמת השכר הניתנת לעובד ומידת חריגותה מתנאי השכר המקובלים בארגון.
ביחס לאפשרות פקוח על שעות עבודה ומנוחה

הילה פורת, עו”ד – מומחית בדיני עבודה, מחברת הספר “דיני עבודה המדריך המלא” ומנהלת אתר “עולם העבודה” – הפורטל למעסיקים ועובדים בדיני עבודה ושכר.

הרשמה למגזין

להישאר מעודכנים תמיד בכל החדשות והטיפים הכי חשובים בעולם התעסוקה

שדה חובה*

אולי יעניין אותך גם...

ממה מורכב השכר שלנו?

יחידת המחקר של אתוסיה מתמקדת בנושא השכר ועונה על השאלות: כיצד מורכב השכר? איזה סעיפים הוא מכיל? ואיך מוודאים שהכול חוקי “לפי הספר”?

שימוע לפני פיטורים

הליך השימוע לפני פיטורים אינו קבוע בחוק וזו זכותו של מעסיק להעסיק עובדים כרצונו ובהתאם לצרכיו.

סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים – מדריך למתחילים

עודד ערמוני, עו”ד
קראתם את חוזה העבודה שלכם והגעתם לחלק מוזר ולא ברור העוסק בסעיף 14? מנהל משאבי אנוש הודיע לכם שבהעלאת השכר הבאה תאלצו לחתום על סעיף 14? מבולבלים? ובכן, כאן תוכלו למצוא את כל מה שרציתם לדעת על סעיף 14 ולא היה לכם את מי לשאול.

תשלום שכר לעובדים בתקופת מבצע עופרת יצוקה

סעיף 14 בחוק פיצויי הפיטורין – יתרונותיו וחסרונותיו לעובד ולמעסיק

מעמד החתימה על חוזה עבודה הינו אקוטי בקביעת תנאי העסקה של העובד בארגון ולכן עליו לקרוא את החוזה בשבע עיניים ולתור אחר סעיפים רצויים לו או לחלופין בעייתיים עבורו. מהו סעיף 14 בחוק פיצויי הפיטורין, מהן יתרונותיו וחסרונותיו לעובד ומהי משמעותו למעסיק.

מי נושא בהפסדים שצברו קופות הגמל בעת שחרור כספי הפיצויים?

לאחרונה אנו עדים למקרים רבים שבהם עובד זכאי לקבל כספי פיצויים מהמעסיק, אך נוכח לדעת כי הסכום שיקבל נמוך בהרבה מהמצוין מכפי שדווח לו בטופס, שבו פירוט הסכומים כפי שהיו בטרם נפילות השערים בבורסת העולם.