כפתור סגירה

כתבה בנושא על המגייס, תהליך גיוס העובדים והתועלת לארגון

על חשיבות תפקיד המגייס בארגון, המקצועיות הדרושה בתהליך גיוס עובדים והתועלת בגיוס מדויק לארגון.

תחום משאבי האנוש הוא אחד החשובים כיום בכל חברה וארגון. בזה אין כל ספק. אך אחת השאלות המהותיות בהקשר זה היא: כיצד מעריכים במספרים את תועלתו, ובייחוד את התועלת שמביא לארגון תהליך גיוס העובדים? האם ניתן להגדיר במילים ברורות, הלקוּחות מעולם העסקים, את הערך המוסף שמביא איתו מגייס מקצועי? מדובר במשימה לא פשוטה, שהתשובה לה אינה ברורה דיה, נכון להיום.
חוסר היכולת למדוד ולהעריך בצורה ממשית את תפקידו של המגייס, דוחקת אותו לעיתים הצידה. לא מעט חברות לאורך ההיסטוריה הניחו כי יוכלו להסתדר גם ללא מגייסים מקצועיים שהוכשרו לכך במיוחד, אך גילו במהרה כי זוהי טעות גדולה: גיוס עובדים, אחד התהליכים החשובים ביותר בעולם העסקים, חייב להיעשות על ידי אנשי מקצוע מנוסים. מהי הסיבה לכך? חטיבת המחקר של אתוסיה, חברת השמה בהייטק ובביוטק, תנסה לענות כאן על השאלה החשובה הזו.

 

לא כל אחד יכול לגייס עובדים איכותיים

עבור רבים, גיוס עובדים נשמע כמו עבודה פשוטה למדי, אפילו טכנית במהותה. כל מה שצריך הוא לפרסם מודעת דרושים בנוסח המתאים, להמתין למועמדים ולבחור מהם את אותו המועמד שעונה על דרישות המשרה. יש התאמה? יש גיוס מוצלח. כל כך קל ונוח.
בפועל, זה ממש לא כך. גיוס עובדים הוא הרבה יותר מאשר התאמה טכנית ותו לא. יש כאן היבטים שאף מחשב או אלגוריתם מתוחכם לא יצליחו לפענח. יש כאן גורמים שאדם ללא ההסמכה המתאימה לא יוכל להתחשב בהם לעולם. הוא הרי לא חי את עולם הגיוס מידי יום ומידי שעה.

היו, כאמור, לא מעט חברות אשר ניסו להחליף את המגייס המומחה, ה’אנושי’, בתוכנת מחשב או באמצעים אינטרנטיים כאלו ואחרים. שלל מאמרים נכתבו בעבר על כך שהמגייס בתפקידו המקורי כבר לא נחוץ היום לחברות ולגופים עסקיים. הרי זהו עידן הפייסבוק והלינדקאין, שמאפשר לדעת הכל על כל אדם. בשטח, אותם תחליפים לא הביאו לתוצאות הרצויות. עד היום עוד לא נמצא תחליף לשכל הישר של המגייס ולידע שלו בתחום – וכך כנראה יישאר המצב גם בעתיד. מדוע? משום שמגייס מקצועי הוא המַפתח לגיוס מוצלח. זה נשמע אמנם כדבר מובן מאליו, אך לא תמיד יש מי שזוכר זאת.

 

גיוס טאלנט: משימה למומחים בלבד

על פי סקרים שנעשו בשנים האחרונות ברחבי העולם, אחת המשימות החשובות בעולם העסקים היא איתור הטאלנט, אותו עובד כשרוני שיעשה את ההבדל. הרי כבר שנים יודע כל מנהל ממוצע, שהדרך ליצור את ההבדל בינו לבין מתחריו, עוברת בגיבוש צוות איכותי סביבו. ההון האנושי הוא ההון החשוב ביותר ובעל הערך הרב ביותר בעולם העסקים המודרני. זהו עניין ידוע ומקובל על כולם.
עד כאן הכול ברור ומובן. אבל, אותם סקרים הראו דבר נוסף: איתור וגיוס טאלנטים הוא לא רק המשימה העיקרית של החברות השונות – אלא גם המשימה הקשה ביותר. האם הייתם רוצים להפקיד את המשימה החשובה והמורכבת ביותר בעסק, בידיו של אדם ללא הניסיון המתאים? וודאי שלא. זו בדיוק הסיבה מדוע גם כיום, אולי יותר מתמיד, מגייס מקצועי הוא אדם בעל חשיבות עצומה לכל עסק, חברה או ארגון באשר הם.

אך כיצד עושים זאת? איך מבטיחים שגיוס העובדים ייעשה בידי אנשי מקצוע איכותיים – ומהי הדרך להפוך את התהליך הזה ליעיל במיוחד?
הכול מתחיל בתפיסה. כפי שציינו בתחילת הכתבה, לא פעם נתפס הגיוס כעניין טכני ותו לא. הדרך להפוך אותו לאיכותי ויעיל באמת, היא לשנות את הגישה ואת הדרך בה הוא נתפס: זהו הרבה יותר מאשר שירות שניתן על ידי אנשי שירות – זוהי פעולה שחייבת להיות מוכוונת עסקית. זהו תהליך שנעשה ברוח החברה ובמסגרתה, כחלק בלתי נפרד ממהותה, ממש כמו השיווק והפרסום, החזון או ערכי הארגון.

אחד ההבדלים הגדולים ביותר שמציע המגייס הוא אותו ערך מוסף, רובד שאף מחשב לא יוכל להבחין בו. זהו ההיבט התרבותי. הבדלים חברתיים, אתניים ומגדריים, לדוגמא, הם היבטים שרק בן אנוש יכול לשים לב אליהם ולקחת אותם בחשבון. יותר מזה: רק אדם עם הידע המתאים יוכל להתחשב בהם כראוי. זו גם הסיבה מדוע חשוב לוודא שהמגייס מתאים לרוח החברה ולשוק בו היא פועלת. הרי מגייס אמריקאי, מוכשר ככל שיהיה, לא יתאים לשוק הישראלי, פשוט משום שהוא אינו מכיר את מאפייניו. מגייס עם מומחיות בשוק המקומי, הוא היחיד שיוכל לעשות את העבודה על הצד הטוב ביותר.

חשוב לזכור דבר נוסף: על פי מחקרים שונים, החלפת עובד מכל סיבה שלא תהיה, עולה לארגון בין שש לתשע משכורות בממוצע. כך צריך להתייחס לגיוס לא מוצלח: העלויות שלו עבור החברה גדולות הרבה יותר מהחיסכון שמושג, כביכול, על ידי הימנעות מהעסקת מגייסים מקצועיים. כמאמר המשפט הידוע: מה שנקנה בזול, עוד יעלה ביוקר.

 

גיוס הוא עולם ומלואו – וזה לא עוצר רק בהיבט הכלכלי

גיוס לא מדוייק גורם פגיעה קשה יותר ממה שנהוג לחשוב – כך הראינו זה עתה. אבל המספרים שהצגנו הם לא התמונה כולה. במילים אחרות, הנזק שגורם גיוס שגוי לא מסתכם רק בעלויות התהליך עצמו או בצורך בשכירת שירותיו של איש מקצוע חיצוני. גיוס לא מוצלח פוגע בחברה במישורים רבים, מעבר למישור הכלכלי, ולפניכם רק כמה מהם:

•    תהליך גיוס שמנוהל על ידי אדם שאינו מוכשר לכך, יהיה לרוב איטי ומסורבל. היום, כשהכישרונות הנמצאים בשוק נהנים מחיזורים בלתי פוסקים, הם לא יחכו עד שחברה מסוימת תסיים את התהליך. יש להם אינספור אופציות אחרות – והם יקפצו עליהן בלי להביט לאחור אף לא לרגע.
•    גם גיוס מהיר מידי הוא טעות שחברות רבות עושות כאשר אין ברשותן מגייסים מקצועיים – וגם בכך טמון נזק רב לחברה, ממש כמו עיכוב בגיוס הטאלנט.
•    כשאין בחברה אדם אשר אמון על הגיוס בהגדרת תפקידו, מי שיעשה זאת בפועל יהיה פחות מרוכז ומסור לתהליך – מה שיגדיל את כמות הגיוסים השגויים מתוך כלל הגיוסים. כפי שכבר הבנו, כל גיוס שווה הרבה מאוד כסף.
•    מגייס מכיר יותר מכל אחד אחר את השוק בו הוא פועל. ללא הידע הזה, המועמד עשוי לקבל הצעה שכלל אינה מתאימה לו או כזו שאינה נהוגה בתחום המדובר. במצב כזה, הדרך לאיבוד הטאלנט המדובר קצרה מאוד.
•    תהליך גיוס מקצועי, שמנוהל נכון, מייצר תפיסת שירות גבוהה אצל המועמדים. הארגון כולו נתפס כמקצועי, איכפתי ואנושי, מנוהל ברמה גבוהה ולפיכך נתפס כמעסיק אטרקטיבי יותר. במובן זה, גיוס הינו תהליך שיווקי במלוא מובן המילה על כן דורש ידע ומקצועיות בתחום.

אם כך, מהו מגייס טוב?
מגייס טוב הוא אדם שמקצר את תהליך הגיוס, תורם להפחתת אחוז העוזבים מרצון, חוסך בעלויות על ידי גיוס איכותי ומדויק ועוד ועוד. המגייס מחזיק ביכולות השמורות רק לו:

    מגייס טוב יידע להבחין בין מי שחייב להיות בחברה, לבין מי שיכול להיות בה – ומדובר בהבדל עצום.
    מגייס טוב יודע מה הן ציפיות ריאליות וכיצד להתאימן לכל אחד מהצדדים.
    מגייס טוב יודע את התשובות לשאלות שאחרים כלל לא שמעו עליהן.
    מגייס טוב יודע איך למשוך את המועמדים הנכונים למשרה הנכונה.
    מגייס טוב יודע איך ‘לתפור’ משרה שתתאים בצורה מדויקת גם לעובד וגם למעסיק.

מדובר כאן במעגל קסמים של ממש: כדי לדעת עד כמה הליך הגיוס חשוב לחברה או לארגון מסוים, צריך להעסיק מגייס מקצועי ואיכותי. רק כאשר מערך הגיוס עובד כמכונה משומנת ומתקדמת, אפשר להעריך באמת את התועלת של תהליך הגיוס כולו.

 

למאמרים נוספים בנושא ניהול משאבי אנוש – לחצו כאן

למשרות משאבי אנוש – לחצו כאן

הרשמה למגזין

להישאר מעודכנים תמיד בכל החדשות והטיפים הכי חשובים בעולם התעסוקה

שדה חובה*

אולי יעניין אותך גם...

כך תגייסו עובדים ב-2020: הדור הבא של עולם ההשמה

כך תגייסו עובדים ב-2020: הדור הבא של עולם ההשמה

הגיוס של היום זה לא הגיוס של פעם. זה ברור למקצועני גיוס שמבינים שדור חדש וזירת עבודה משתנה מצריכים שימוש בכלים שונים וחדשניים

כך תהפכו למנהלים טובים ב-10 צעדים

גוגל מציגה: כך תהפכו למנהלים טובים ב-10 צעדים

מעצימים את הצוות, נמנעים ממיקרו-ניהול, יוצרים סביבה בטוחה להעלאת רעיונות חדשים ויודעים להעביר ביקורת בונה, כשנדרש. קווים לדמותם של המנהלים שהייתם רוצים לראות אצלכם בחברה

משפחת אתוסיה מתרחבת

אתוסיה מתרחבת ומצרפת לשורותיה מתאמי גיוס, המעוניינים לפתח קריירה בתחום הגיוס וההשמה בהייטק. חברת אתוסיה מתמחה במימוש הפוטנציאל הקושר בין אנשים לארגוני הייטק וביוטק. לקוחותינו נהנים משירותי גיוס פרימיום, הכוללים איתור ואיוש משרות הייטק, ביוטק ותפקידים בכירים.

עולם הגיוס וההשמה – עובדות מפתיעות ל-2015

לכבוד שנת 2015 אספה עבורכם חטיבת המחקר של אתוסיה, חברת השמה בהייטק ובביוטק, כמה עובדות מעניינות אשר מצביעות היטב על השינוי שעובר תחום ההשמה והגיוס בישראל ובעולם, ומסייעות למגייסים, למחפשי העבודה ולמעסיקים להתכונן היטב לקראת הבאות.

Over Qualified? זו יכולה להיות הזדמנות פז עבור כל ארגון

מדובר בסוגיה מוכרת וידועה בשוק העבודה, הן מצידם של המעסיקים והן מצידם של מחפשי העבודה: אדם מגיש מועמדות לתפקיד מסוים ונדחה, משום שכישוריו גבוהים מידי, בעיני מערך הגיוס של אותה חברה. הסיבה היא שאנשי משאבי האנוש חוששים שאותם עובדים פשוט ישתעממו בתפקיד הקטן למידותיהם, לא ימצאו בו אתגר ויהפכו לממורמרים תוך זמן קצר – מה שישפיע על ביצועיהם ועל כל מי שנמצא בסביבת העבודה שלהם. יש בכך היגיון, כמובן, אך האם מדובר בתוצאה בלתי נמנעת? האם בכל מקרה של גיוס עובד המוגדר כ-Over Qualified, ייגרם נזק לחברה? לא בהכרח.

לינקדאין ככלי לניהול זהות ברשת

לינקדאין, הרשת החברתית העסקית הגדולה ביותר בעולם חצתה בסוף 2009 את קו 50 מליון משתמשים. בישראל רשת חברתית זו אומצה כבר ב-2004 על ידי קהילת ההייטק, הנוחה לאמץ חדשנות טכנולוגית