כפתור סגירה

כתבה בנושא תעשייה וניהול- עולם שכולו יעילות ושיפור מתמיד

אפשרויות עבודה, תפקידים נחשקים ופיתוח קריירה בהנדסת תעשייה וניהול.

הנדסת תעשייה וניהול היא תוצר ישיר של ההתפתחות הבלתי פוסקת ממנו נהנית האנושות. למרות שמדובר בתפקיד חדש שנוצר והתהווה בשלב מאוחר יחסית (לקראת העשורים האחרונים של המאה הקודמת), כיום הוא נחשב לחלק בלתי נפרד מהתעשייה העולמית. ככזה, הוא מבטיח לכל מי שרוכש השכלה בתחום, אופק תעסוקתי רחב ושכר נדיב. חטיבת המחקר של אתוסיה, חברת השמה בהייטק, בדקה עבורכם את העולם התעסוקתי של מהנדסי תעשייה וניהול כיום.

תוכן הלימודים ואופי הסטודנטים לתעשייה וניהול

אז מהי הנדסת תעשייה וניהול (תעו”נ), בעצם? מדובר בתפקיד אשר נועד לחבר בין החוליות השונות המרכיבות את שלד הארגון – מפסי הייצור השונים בחברה וקבלת חומרי הגלם, דרך חטיבת הזמנות הרכש ומחלקת משאבי האנוש ועד אגף הכספים וההנהלה הבכירה. על מהנדס התעשייה והניהול מוטל האחריות לדאוג שכל אלו יפעלו בסינרגיה מושלמת וביעילות מקסימלית, לטובת הארגון.

רבים מחשיבים את מהנדס התעשייה והניהול כגורם אשר בזכותו הכל יוצא לפועל בסופו של דבר. בחברה, ארגון או מפעל ישנם כמה וכמה גורמים אשר אמורים לעבוד יחד, אך רק אם הם יפעלו יחד, הייעוד שלהם אכן יתממש. מהנדס תעשייה וניהול הוא זה שדואג לכך; הוא האדם אשר מרכיב את הפאזל והופך את החלקים האקראיים למכונה אחידה, פועלת ומשומנת היטב.

בהתאם, במהלך ארבע שנות התואר, לומדים הסטודנטים לתעו”נ כיצד לייעל תהליכים, איך לתאם בין החוליות השונות בארגון, איך לנתח את התקדמות התהליכים ולאתר בהם את היתרונות ואת נקודות התורפה, כיצד לנהל מלאי, קבלה ושינוע של סחורות ואיך לפקח מקרוב על התהליכים המתרחשים בארגון.

סטודנטים להנדסת תעשייה וניהול הם מהנדסים לכל דבר ועניין, אך עם ‘תוספת’: מלבד למידת האספקט ההנדסי המחייב, לומדים הסטודנטים גם את האספקט החברתי-אנושי, והשפעתו על התהליכים השונים בחברה. במילים אחרות, סטודנט תעשייה וניהול הוא אדם אשר צריך להבין את הגורם האנושי, לא פחות מאת זה ההנדסי. וזהו אתגר, ללא ספק.

צעדים ראשונים בשוק העבודה

עולם ההנדסה כולו, מבחינה תעסוקתית, נחשב לכזה בעל אופק רחב, יציב ועשיר בהזדמנויות. גם בנוגע למהנדסי תעשייה וניהול המצב אינו שונה: הצורך בעוד ועוד מהנדסי תעשייה וניהול רק הולך ועולה עם התפתחות והתקדמות התעשייה על כל רבדיה, עד כדי כך שכיום כל גוף יצרני זקוק לפחות למהנדס תעשייה וניהול אחד בין עובדיו.

מהם התפקידים שיכול למלא מהנדס תעשייה וניהול בתחילת הדרך?
אבטחת איכות ובקרת תהליכים
ניהול זמני פרויקטים
ייעוץ ארגוני וייעוץ בתכנון פרויקטים
ניהול מסדי נתונים
אבטחת מידע
שימוש ויישום מערכות מידע בארגון (ניהול קשרי לקוחות לדוגמא)
פלנינג (זמני אספקות מלאי, הזמנות מלאי)
• תפעול, פיקוח ייצור (תפ”י)

בעלי הניסיון בתחום ממליצים לבוגרי התואר בהנדסת תעשייה וניהול לפנות בתחילת דרכם לתפקידי הייעוץ השונים – ייעוץ ארגוני, ייעוץ לתהליכים ופרויקטים וכדומה. בתפקידים אלו יכול המהנדס להיחשף לכל ההיבטים של התפקיד, להבין לעומק את היחסים בין חלקי הארגון השונים, ללמוד את התיאוריות, השיטות והמתודות שלפיהן עובדים ארגונים גדולים ולספוג חלק משמעותי מאוד מהמהות של הנדסת התעשייה והניהול.

כבר בתפקידים התחלתיים אלו, אגב, יזכה בוגר הנדסת תעשייה וניהול למשכורת נאה, שתנוע לרוב בין 8,000 ל-12,000 ₪. אך כמובן שזו רק ההתחלה: כפי שציינו, האופק התעסוקתי של בוגרי התואר הוא רחב מאוד ויכולת ההתפתחות שלהם אדירה.

מהנדס תעשייה וניהול בשיא הצלחתו

ככל שתתקדם הקריירה שלו, כך יוכל מהנדס תעשייה וניהול להגיע למקומות שונים ומגוונים: הוא יכול לעבוד במפעל השייך לתעשיות הכבדות (בארץ ובחו”ל), כמו גם בחברת הייטק גדולה או בתעשיות עילית אחרות. הרי כל אחד מהתחומים הללו עוסק בייצור, בניהול תהליכים ובפרודוקטיביות ולכן, למהנדס תעו”נ יהיה בהם מקום של כבוד.

בשיא הצלחתם, למהנדסים אלו יש את היכולת להגיע לפסגות הגבוהות ביותר: ניהול קווי ייצור, ניהול אגפים שלמים ואף התייצבות בראש ארגונים גדולים. מהנדסי תעו”נ רבים צפויים לאייש במהלך חייהם משרות מסוג זה, בעיקר הודות לידע הנרחב שלהם בתהליכי הייצור, ברמה השמורה כנראה להם בלבד.

המפתיע הוא, שכיום ניתן למצוא, בנוסף, יותר ויותר מהנדסי תעשייה וניהול אשר בחרו בדרך עצמאית לחלוטין – אם כיועצים, כמתכנני פרויקטים לחברות גדולות או כמפקחים על תהליכים בארגונים. עניין זה לבדו ממחיש את מידת הגיוון ושפע האפשרויות העומדות בפני מי שהשלים את התואר במקצוע.

למשרות ניהול פרוייקטים לחצו כאן

למשרות תפעול לחצו כאן

למשרות הייטק לחצו כאן

הרשמה למגזין

להישאר מעודכנים תמיד בכל החדשות והטיפים הכי חשובים בעולם התעסוקה

שדה חובה*

אולי יעניין אותך גם...

העולים החדשים שנמלטו מאוקראינה יכולים להשתלב במגוון תפקידים בתעשייה

הפתרון למחסור בעובדי הייטק יכול להגיע ממקום לא צפוי

רבים מהעולים החדשים שנמלטו מאוקראינה משכילים ומיומנים. הם יכולים להשתלב במגוון תפקידים בתעשייה, שמשוועת לכוח אדם איכותי

תעשיית הגיימינג בישראל 2022

שרדה את הקורונה ומשגשגת: תעשיית הגיימינג בישראל 2022

למי שרוצה להפוך את התחביב של שעות הפנאי לעבודה מכניסה, מציעה תעשיית ההייטק הישראלי את תחום הגיימינג. הנה כל מה שתצטרכו לדעת אם החלטתם לחפש עבודה בתחום.

בוגרי היחידות הטכנולוגיות שומרים על יתרון וממשיכים להוביל את רמות השכר בהייטק הישראלי

בוגרי היחידות הטכנולוגיות שומרים על יתרון וממשיכים להוביל את רמות השכר בהייטק הישראלי

בהמשך לגדילה האדירה בהיקף ההייטק הישראלי, יוצאי 8200 ודומותיה ממשיכים לבלוט כמועמדים מועדפים וכשחקני מפתח . נתונים חדשים מראים כי ביותר ממחצית מהיוניקורנים הישראליים , המייסדים יוצאי יחידות טכנולוגיות ופערי השכר ההתחלתי הינם לטובת בוגרי יחידות אלה ( פערים המגיעים עד ל-45% בחלק מהתפקידים ).

תעשיית הסמיקונדוקטור 2021

תעשיית הסמיקונדוקטור 2021

בישראל מועסקים כיום 38,000 עובדים בתעשיית הסמיקונדוקטור.
רוב העובדים בתעשייה הינם מתחום הפיתוח וההנדסה מארגונים וסטרטאפים המפתחים שבבים לתעשיות הרכב, תקשורת דור חמישי (5G), הרובוטיקה, אחסון ולכל מוצרים ויישומים הדורשים כיום טכנולוגיות מתקדמות בתחום מציאות מדומה, ראייה ממוחשבת, IOT ובינה מלאכותית.

כיצד מיזוגי ה-SPAC משפיעים על יתר החברות בתעשיית ההייטק

צל כבד: כיצד מיזוגי ה-SPAC משפיעים על יתר החברות בתעשיית ההייטק?

לאחר סיום הרבעון הראשון של 2021, כבר ברור שגל הנפקות ה-SPAC ממשיך לשטוף את וול-סטריט ושסטארטאפים רבים מישראל מתכוונים להצטרף לחגיגה. איזו השפעה יש לכך על הארגונים שאינם מתכננים הנפקה בקרוב, האם הם נשארים מאחור או שמדובר בכלל בבועה שתתפוצץ? נירה קירקיריוס בטור אישי

כיצד השפיעה הקורונה על הנשים בתעשיית ההייטק?

כיצד השפיעה הקורונה על הנשים בתעשיית ההייטק?

In which fields was there an increase in the percentage of women compared to men, how many women joined the circle of job seekers in the last year and what is the field that creates new opportunities for professional women? Recent data on the Israeli high-tech market reveal a surprising picture