כפתור סגירה

כתבה בנושא התמודדות הארגון עם פיטורין

על אנשי משאבי האנוש וההנהלה של החברה לשאול את עצמם שאלות אחדות כדי להתכונן לתהליך הפיטורין ולתקופה הקשה אחריו.

מאת: איתן מורג
Ms.c, יועץ ומנהל משאבי אנוש ויועץ ארגוני
 
ודאי לא אחדש רבות אם אומר, שתהליך הפיטורין משפיע על התנהלות הארגון הן בעת התרחשותו והן לאחר שהסתיים. העובדים שלא פוטרו חווים גם הם את התהליך. הם צופים בפיטורין מהצד, ולאופן התנהלות הארגון, תוך כדי התהליך ולאחריו, השלכות רבות גם על הנשארים: על מידת מעורבותם, על המורל ועל המוטיבציה שלהם להמשיך להשקיע.
הפרידה מהמפוטרים מעלה בנשארים שאלות וחששות:
האם זה אכן סוף פסוק? האם אני הבא בתור? ומתי?
האם, אם אפוטר אני, יהיה התהליך כפי שהיה עד עתה או שמא בתנאים פחותים (תנאי פרישה קשים יותר, תקופת הודעה מוקדמת על פי החוק בלבד ולא מעבר לכך)?
האם אני צפוי לדרישה להפחתת שכר או להרעת תנאים בתקופה הקרובה?
האם צוות העובדים שנשאר, ובפרט אני, יוכל למלא את החלל שנוצר ולעמוד במטלות שביצעו המפוטרים?
האם לא כדאי להקדים תרופה למכה ולהתחיל לחפש תעסוקה חלופית?
האם כדאי להתאמץ בשביל הארגון הזה? האם צפוי לי בו עתיד?
אכן, שאלות רבות ונכבדות.
אך גם על חברי ההנהלה, ואנשי משאבי האנוש בראש, לשאול את עצמם שאלות אחדות כדי להכין הן את תהליך הפיטורין והן את התקופה שלאחריו. לצורך הכנה זו, על מנהלי החברה להיות ערים לשאלות שמנינו למעלה ולשאלות דומות אחרות.
מה תשאל את עצמה ההנהלה? אחדות משאלות אלו יהיו:
כיצד נבצע את הליך הפיטורין, כך שיהיה וייראה הוגן וענייני?
כיצד נטפל בעובדים המפוטרים?
כיצד נטפל בעובדים שלא נפטר, ואיך נמשיך לגייס את מחויבותם לארגון ומעורבותם בו?
כיצד להמשיך לשמור על רוח של יצירה ועבודה בארגון, ונימנע מ”לשפוך את התינוק עם המים”?
בתשובה על שאלות אלו, אפשר להציע כמה נקודות לחשיבה ולהתייחסות. מאליו מובן, כי לא הכל יתאים לכל ארגון ולכל מצב, ודרושה התייחסות ספציפית לארגון.
1. הליך הפיטורין 
2. העובדים המפוטרים
קשה לפטר, קשה עוד יותר לקבל הודעה שפוטרת. על המערכת, בהנחיית אנשי משאבי האנוש, להקל על המפוטרים ככל האפשר (ולא תמיד הכל אפשרי) את תהליך הפרידה מהארגון.
מומלץ לעדכן את העובדים בפעולות שההנהלה מבצעת כדי לשפר את מצב החברה. אנשים אינם אוהבים אי-ודאות, ומידע תורם רבות לתחושת הביטחון שלהם. אפשר לעדכן את העובדים באשר לעסקאות שנחתמו, חוזים שהוארכו, החלטות הנהלה על תכניות עתידיות, ובד בבד גם על עסקאות שנדחו, תכניות ההנהלה להתמודד עם קשיים וכיו”ב.
נכון שכיום, בסקטורים שונים, יש יותר ביטולים מעסקאות חדשות – אך כל הנהלה מנסה ליצור עסקאות חדשות, וגם על מאמצים כאלה נכון לדווח, לבטח אם הצליחו. אסור להשאיר את השטח לשמועות. יש להעביר מידע אמין ומסודר על-ידי גורם מוסמך.
פעילות נוספת שאפשר לבצע, ואשר תרתום את העובדים למאמצי ההבראה, היא להקים צוותי ייעול וחיסכון בהשתתפות עובדים מהשטח. העובדים יפיקו מפעילות זו תחושת מעורבות ועשייה, ובהחלט יכולים לעלות בפגישות כאלה רעיונות טובים לחיסכון ולהתייעלות. (רק אל תשכחו לבצע, שאם לא כן יצא שכרכם בהפסדכם).
למרות המצב הקשה, מומלץ לקיים מפגשים חברתיים של העובדים – “מפגשי גיבוש” (עם או בלי בני הזוג). אפשר לעשות זאת לפי מחלקות, או לכלל הארגון, אם מספר העובדים אינו גדול. כיום אפשר לארגן מפגשים כאלה בעלות נמוכה יותר מבעבר (אולי אף בבית אחד העובדים, כאשר ההנהלה מממנת את הכיבוד). המאמץ יכול לסייע בהעלאת מורל העובדים ובתחושתם שהארגון ממשיך לפעול ופניו קדימה.
בכל המוצע לעיל יש לאנשי משאבי האנוש תפקיד חשוב: הן בביצוע מקצת הדברים, הן בהעלאת המודעות של המנכ”ל וחברי הנהלה אחרים והן בשמשם כתובת לעובדים ולמפוטרים.

הרשמה למגזין

להישאר מעודכנים תמיד בכל החדשות והטיפים הכי חשובים בעולם התעסוקה

שדה חובה*

אולי יעניין אותך גם...

כך תהפכו למנהלים טובים ב-10 צעדים

גוגל מציגה: כך תהפכו למנהלים טובים ב-10 צעדים

מעצימים את הצוות, נמנעים ממיקרו-ניהול, יוצרים סביבה בטוחה להעלאת רעיונות חדשים ויודעים להעביר ביקורת בונה, כשנדרש. קווים לדמותם של המנהלים שהייתם רוצים לראות אצלכם בחברה

משפחת אתוסיה מתרחבת

אתוסיה מתרחבת ומצרפת לשורותיה מתאמי גיוס, המעוניינים לפתח קריירה בתחום הגיוס וההשמה בהייטק. חברת אתוסיה מתמחה במימוש הפוטנציאל הקושר בין אנשים לארגוני הייטק וביוטק. לקוחותינו נהנים משירותי גיוס פרימיום, הכוללים איתור ואיוש משרות הייטק, ביוטק ותפקידים בכירים.

עולם הגיוס וההשמה – עובדות מפתיעות ל-2015

לכבוד שנת 2015 אספה עבורכם חטיבת המחקר של אתוסיה, חברת השמה בהייטק ובביוטק, כמה עובדות מעניינות אשר מצביעות היטב על השינוי שעובר תחום ההשמה והגיוס בישראל ובעולם, ומסייעות למגייסים, למחפשי העבודה ולמעסיקים להתכונן היטב לקראת הבאות.

Over Qualified? זו יכולה להיות הזדמנות פז עבור כל ארגון

מדובר בסוגיה מוכרת וידועה בשוק העבודה, הן מצידם של המעסיקים והן מצידם של מחפשי העבודה: אדם מגיש מועמדות לתפקיד מסוים ונדחה, משום שכישוריו גבוהים מידי, בעיני מערך הגיוס של אותה חברה. הסיבה היא שאנשי משאבי האנוש חוששים שאותם עובדים פשוט ישתעממו בתפקיד הקטן למידותיהם, לא ימצאו בו אתגר ויהפכו לממורמרים תוך זמן קצר – מה שישפיע על ביצועיהם ועל כל מי שנמצא בסביבת העבודה שלהם. יש בכך היגיון, כמובן, אך האם מדובר בתוצאה בלתי נמנעת? האם בכל מקרה של גיוס עובד המוגדר כ-Over Qualified, ייגרם נזק לחברה? לא בהכרח.

על המגייס, תהליך גיוס העובדים והתועלת לארגון

על חשיבות תפקיד המגייס בארגון, המקצועיות הדרושה בתהליך גיוס עובדים והתועלת בגיוס מדויק לארגון.