כפתור סגירה

כתבה בנושא יותר ויותר חברות הייטק מבינות שצריך להיפרד יפה: על outplacement ככלי יעיל ונכון לניהול הליכי פרידה מעובדים

התפיסה הרווחת היא כי הודעת פיטורים, על כל הקושי שבה, היא מנת חלקו של העובד בלבד. בפועל, זהו מהלך אשר משפיע על שלוש הצלעות המרכזיות בארגון: העובד, המנהל והחברה עצמה. בשוק ההייטק הישראלי של ימינו, ישנה דרך לבצע זאת בצורה מקצועית ואנושית יותר. הכירו את ה-outplacement, הדרך הנכונה להיפרד מעובד חברה.

האחריות של חברה כלפי עובדיה ידועה וברורה, היום יותר מאי פעם. מקום העבודה המודרני נתפס כעוגן, כקרקע יציבה וכתשתית הכרחית עליה מתבסס העובד בבניית עולמו וחייו האישיים. כאשר עובד מפוטר, הבסיס היציב הזה נעלם כלא היה, מה שמחייב את החברה לנהוג ביתר רגישות. יותר מזה: היא צריכה לשמש עבורו משענת למרות שאינו נכלל עוד במצבת העובדים שלה, ולסייע לו להתחיל מחדש. זוהי המהות של תהליך ה-outplacement, או בגרסה העברית: ניהול תהליכי פרידה מעובדים. תהליך זה נהוג היום בחברות הייטק וארגונים גדולים.

מה שמייחד את תהליך ה-outplacement יותר מכל הוא בהתמקדותו בהשלכות של המהלך לא רק מבחינת העובד, אלא גם מבחינת שני גורמים חשובים נוספים בארגון: המנהל הישיר (אשר לרוב אחראי על מסירת הודעת הפיטורים) והחברה עצמה. ראייה רחבה כזו הופכת את הליך הפרידה מהעובד לנכון ובריא יותר, כזה שישאיר את כל הצדדים עם משהו משמעותי ביד וללא אותם כעסים ותסכולים שמאפיינים לרוב הליכים כאלו.

 

בכדי להבין איך תהליך כזה מתרחש בפועל, נפרק אותו לאותן שלוש הצלעות המרכזיות של הארגון: העובד המפוטר, המנהל אשר מבשר לעובד על הפיטורים והחברה אשר החליטה להיפרד ממנו.

 

מעיניו של העובד: להרגיש שדואגים לך, גם ברגעים קשים

המטרה העיקרית שמנסה להשיג תהליך ה-outplacement מבחינת העובד, היא ‘לרכך את המכה’ עבורו ולהבטיח שלא ייזרק למים הסוערים לבדו. כאשר תהליך הפרידה מתבצע בצורה נכונה, העובד זוכה לכמה וכמה גלגלי הצלה מועילים וכלי הישרדות שיביאו אותו במהרה לחוף מבטחים – אל העבודה הבאה ואל יציבות כלכלית מחודשת. 

בעבור העובד, תהליך ה-Outplacemnet שנבחר עשוי לכלול; ליווי אישי בתהליך הפיטורים, עזרה בבניית קו”ח מעודכנים וטובים (שיעודדו מענה של מעסיקים פוטנציאלים), הכנה לראיונות עבודה טלפוניים ופרונטאליים, עזרה בבניית פרופיל לינקדאין עסקי ומרשים, סימולציות של ראיונות, עבודה על ביטחון עצמי, הצגה עצמית, שפת גוף, הצגת ציפיות שכר וכדומה.

היתרונות של הליך כזה לא מתבטאים רק בהרגשתו של העובד עצמו, אלא בתחושותיהם ובמצב הרוח של העובדים כולם. “ניהול תהליכי פרידה מעובדים שיעשה על ידי גורם מקצועי, יציג את הארגון באור חיובי גם בעיני העובדים הקיימים. אלו ירגישו שיש מי ששומר עליהם בכל מצב”, אומר אייל סולומון, מנכ”ל אתוסיה, חברת השמה בהייטק. לדבריו, פיטורים מכוערים ושליליים יותירו את העובדים הקיימים ממורמרים וכעוסים לא פחות מהעובד המפוטר, מה שעשוי אף לפגוע ביעילותם. כאשר הליך הפרידה נעשה בצורה נאותה, העובדים הקיימים אף עשויים לפתח מעין ‘גאוות יחידה’, שתתרום רבות לפרודוקטיביות, לאווירה ולמצב הרוח בארגון כולו.

 

ניהול מקצועי של תהליכי פרידה מעובדים יבטיח כי גם בתקופות הקשות (לדוגמא: פיטורים המוניים), החברה תשמור על תכונה אחת יקרת ערך: האנושיות. כל עובד ועובד יזכה במסגרת התהליך לליווי צמוד ולהכוונה תעסוקתית, מהרגע בו נמסרה לו הודעת הפיטורים ועד שימצא מקום עבודה חדש. למעשה, התהליך נמשך במקרים רבים גם אחרי שנמצאה עבודה חדשה לעובד המפוטר בכדי לוודא כי הצליח להתאקלם כראוי ויצא לדרך חדשה, מבטיחה ומלאה באתגרים חדשים.

 

מעיניו של המנהל: להסתכל לעובד בעיניים ולדעת שעשית הכל

פיטורים הם לא דבר פשוט עבור המנהל, בעיקר משום שמולו עומד אדם בעל חיים שלמים ומלאים שהתבססו, ברמה כזו או אחרת, על מקום העבודה שלו. כל מנהל, קשוח ככל שיהיה, לא ירצה להיות זה אשר שומט את אותו בסיס מתחת לרגלי העובד.

למרות זאת, מרבית המנהלים יודעים להתעלות מעל לקשיים ולהחליט את ההחלטה הנכונה עבורם ובעיקר עבור הארגון. אולם, מאחורי חזותם האסרטיבית, מסתתרות לא מעט שעות של לבטים, התחבטויות ולחצים.

כאשר המנהל יודע שהוא מעניק לעובד ערך מוסף ושולח אותו אל עתידו עם כלים משמעותיים שיסייעו לו לעמוד על הרגליים במהירות, מסירת ההודעה הופכת להיות קלה יותר. במסגרת תהליך ה-outplacement, יזכה המנהל לליווי צמוד מטעם מומחה לעניין, אשר ינחה אותו כיצד לפעול בכל שלב ומול כל עובד ועובד, באופן ספציפי, תוך התמקדות ברגשותיו של המנהל ובחששות המציפים אותו. זאת, מתוך ידיעה שהליך פיטורין נכון ובריא יועיל גם לעובד וגם לארגון אותו מייצג המנהל. הליך פרידה שייעשה בצורה אנושית ונכונה, יקל על העובד והמנהל כאחד.

תהליך ה-outplacement מתחיל בתוך החברה, מול המנהלים שלומדים בין היתר איך להתכונן לתהליך פיטור המוני, כיצד מנהלים שיחות שימוע ואיך מפטרים בצורה חוקית ואנושית.

כאן חשוב להדגיש: תהליך ה-outplacement אינו חוסך מהמנהל את הודעת הפיטורים עצמה. כחלק מהליך פיטורין בריא, חשוב שההודעה, קשה ככל שתהיה, תימסר על ידי המנהל עצמו. לאחר מסירתה, יחל הטיפול הספציפי בעובד וליוויו אל עבר דרכו החדשה.

 

מעיניהם של ראשי החברה: לפטר בצורה אנושית, ולשמור על התדמית

חברות הייטק משקיעות משאבים רבים בתקשורת פנים ארגונית על מנת לבנות ולשמר תדמית חיובית בקרב העובדים, שהם שגריריה מחוץ לחומות המשרד. עובד שחווה הליך פיטורין שהותיר אותו פגוע וכעוס, ישתף בכך בוודאי את חבריו ואת סביבתו הקרובה. במהרה, ייווצר הרושם כי הארגון בו עבד הוא ארגון אשר מתייחס לעובדיו בצורה בעייתית. תדמית כזו יכולה להיווצר בקלות, וקשה מאוד לשקם אותה.

מצד שני, עובד שזכה ליחס הולם ולתמיכה אמיתית מהרגע בו פוטר ועד שעלה על דרך המלך, מרגיש באמת ובתמים שהחברה דואגת לו וכי אנשיה רוצים לעזור לו. עובד כזה ימשיך לשבח את החברה, עובדיה ומוצריה למרות שסיים בה את דרכו שלא מרצונו ויתרום לשמירה על תדמיתה החיובית, ואף לבנייתה. זהו ההבדל המשמעותי ביותר בין חברות בהן מתקיים תהליך outplacement לכאלו שבחרו לא לעשות זאת.

 

היתרונות של תהליך כזה הופכים למשמעותיים עוד יותר במצב בו החברה מבצעת פיטורים המוניים, של עשרות עובדים, כמו במקרה של חברת אלווריון, שהגיעה לאחרונה למצב של קריסה כללית, פיטורי עובדים המוניים ובקשות לפירוק. החלטה על פיטורים המוניים דורשת הקצאת משאבים עצומים, שלרוב לא נמצאים ברשות החברה (במיוחד כאשר זו נלחמת על חייה, וזהו המצב במרבית המקרים). התוצאה: הליך הפיטורין נעשה כלאחר יד, ללא כל השקעה ומחשבה מוקדמת, ומותיר קבוצה שלמה של עובדים עם מטען שלילי.

“הליך outplacement מקצועי מאפשר לראשי הארגון להסיר דאגה מסוימת מליבם”, מצהיר סולומון. לדבריו, בזמן שהם מתפנים לטפל בעניינים אחרים, חשובים לא פחות (שוב, במיוחד כאשר מדובר בחברה אשר נמצאת במצב כלכלי קשה), הליך ה-outplacement כבר ‘מתגלגל’ קדימה, ומבטיח לפחות דבר אחד: עובדים מפוטרים אשר מרגישים טוב יותר כלפי החברה.

 

אבל זוהי לא התמונה כולה: תהליך outplacement מקצועי יכול לסייע לחברה גם בעתיד – בראייה למרחוק ובתכנון תהליך בנייתה מחדש. בעת ביצוע תהליכי הפרידה מהעובדים, תוכל החברה לשמור קרוב אליה את העובדים אשר נחשבים לחוד החנית, ה’כוכבים’ עליהם אסור לה לוותר. בחירה נכונה של כוח אדם איכותי מהווה לא אחת את ההבדל בין חברה גוועת לכזו שמצליחה להתאושש ולחזור לעצמה.

זאת ועוד: ניהול תהליך הפרידה בצורה נכונה, מאפשר לחברה להותיר את דלתותיה פתוחות גם עבור אותם עובדים שפוטרו. בשוק העבודה הדינאמי, בעיקר בעולמות ההייטק והביוטק, דרכיהם של שני הצדדים עשויות להיפגש לא פעם, וכאשר אין מטענים שליליים, חזרתו של העובד למקום בו התפתח וגדל, היא הטבעית ביותר. outplacement מקצועי יאפשר לחברה לקלוט שוב עובדים בהם היא חפצה, גם אם בעבר נאלצה להיפרד מהם מסיבה כזו או אחרת. 

 

הכתבה התפרסמה גם באתר כלכליסט 

הרשמה למגזין

להישאר מעודכנים תמיד בכל החדשות והטיפים הכי חשובים בעולם התעסוקה

שדה חובה*

אולי יעניין אותך גם...

כך תגייסו עובדים ב-2020: הדור הבא של עולם ההשמה

כך תגייסו עובדים ב-2020: הדור הבא של עולם ההשמה

הגיוס של היום זה לא הגיוס של פעם. זה ברור למקצועני גיוס שמבינים שדור חדש וזירת עבודה משתנה מצריכים שימוש בכלים שונים וחדשניים

כך תהפכו למנהלים טובים ב-10 צעדים

גוגל מציגה: כך תהפכו למנהלים טובים ב-10 צעדים

מעצימים את הצוות, נמנעים ממיקרו-ניהול, יוצרים סביבה בטוחה להעלאת רעיונות חדשים ויודעים להעביר ביקורת בונה, כשנדרש. קווים לדמותם של המנהלים שהייתם רוצים לראות אצלכם בחברה

משפחת אתוסיה מתרחבת

אתוסיה מתרחבת ומצרפת לשורותיה מתאמי גיוס, המעוניינים לפתח קריירה בתחום הגיוס וההשמה בהייטק. חברת אתוסיה מתמחה במימוש הפוטנציאל הקושר בין אנשים לארגוני הייטק וביוטק. לקוחותינו נהנים משירותי גיוס פרימיום, הכוללים איתור ואיוש משרות הייטק, ביוטק ותפקידים בכירים.

עולם הגיוס וההשמה – עובדות מפתיעות ל-2015

לכבוד שנת 2015 אספה עבורכם חטיבת המחקר של אתוסיה, חברת השמה בהייטק ובביוטק, כמה עובדות מעניינות אשר מצביעות היטב על השינוי שעובר תחום ההשמה והגיוס בישראל ובעולם, ומסייעות למגייסים, למחפשי העבודה ולמעסיקים להתכונן היטב לקראת הבאות.

Over Qualified? זו יכולה להיות הזדמנות פז עבור כל ארגון

מדובר בסוגיה מוכרת וידועה בשוק העבודה, הן מצידם של המעסיקים והן מצידם של מחפשי העבודה: אדם מגיש מועמדות לתפקיד מסוים ונדחה, משום שכישוריו גבוהים מידי, בעיני מערך הגיוס של אותה חברה. הסיבה היא שאנשי משאבי האנוש חוששים שאותם עובדים פשוט ישתעממו בתפקיד הקטן למידותיהם, לא ימצאו בו אתגר ויהפכו לממורמרים תוך זמן קצר – מה שישפיע על ביצועיהם ועל כל מי שנמצא בסביבת העבודה שלהם. יש בכך היגיון, כמובן, אך האם מדובר בתוצאה בלתי נמנעת? האם בכל מקרה של גיוס עובד המוגדר כ-Over Qualified, ייגרם נזק לחברה? לא בהכרח.

על המגייס, תהליך גיוס העובדים והתועלת לארגון

על חשיבות תפקיד המגייס בארגון, המקצועיות הדרושה בתהליך גיוס עובדים והתועלת בגיוס מדויק לארגון.