כפתור סגירה

כתבה בנושא כתיבת קורות חיים: הדרך שלכם לריאיון עבודה

קצר, רלוונטי ובלי תמונה! הוראות “עשה” ו”אל תעשה”, בכתיבת קורות החיים שימצאו לך את הקריירה הבאה בהייטק

קורות חיים נכתבים במטרה לגרום למראיין להזמין את המועמד לריאיון. לכן חשוב שהמסמך יהיה קצר, תכליתי וייצוגי. יש לזכור שלפני המגייסים מונחים מאות קורות חיים של מועמדים נוספים, ולכן חשוב שבקורות החיים שלכם יהיו כותרות מעניינות ומושכות. בשעה שהמגייס עובר ברפרוף על קורות חיים רבים המונחים לפניו, הוא ייעצר ויתעניין במסמך הנראה מושך במבט ראשון (קראו עוד על חיפוש עבודה חכם).
מסמך עמוס, לא-ממוקד ולא-מסודר לא יעורר עניין במגייס. אם נתון מסוים במסמך שלכם מעורר רושם שלילי בשניות הראשונות, הקורא יעבור למועמד הבא.
הכותרות המציגות את הגדרת תפקידו של המועמד הן הכותרות החשובות ביותר במסמך. כותרות אלה “מוכרות” לקורא את המומחיות של המועמד, ולכן חשוב שהגדרת התפקיד תוצג בצורה ברורה, עניינית ומשכנעת. 
אורך המסמך והצגתו
קורות חיים צריכים להיות כתובים באופן ענייני וממצה, רצוי לא יותר מעמוד אחד (שני עמודים לכל היותר). מקובל שאורך קורות החיים של מועמדים עד גיל 35 לא יעלה על עמוד אחד, ואורך קורות החיים של מועמדים מבוגרים יותר ובעלי ניסיון עשיר לא יעלה על 2 עמודים. מקריאת אלפי קורות חיים בחברת אתוסיה, אחת הטעויות השכיחות שנתקלנו בהן היא הגזמה באורך המסמך. למשל, קורות חיים באורך 4 עמודים למועמד בן 23.
לא מומלץ לבחור צבעים שונים ברקע למסמך ולשנות את צבע הכתב. חשוב שהמסמך יהיה כתוב בפונט שחור וייראה פשוט. פשטות היא שם המשחק! מומלץ שכותרת המסמך בראש הדף במרכז תהיה בגודל 22. אם המסמך מודפס בגודל 12, מומלץ להדפיס את הגדרת התפקיד בגודל 14.
 
פרטים אישיים
יש לציין את שם המועמד, הכתובת, מספר הטלפון, כתובת הדואר האלקטרוני של המועמד וגילו.
 
השכלה
סעיף זה יופיע לרוב בראש המסמך, לאחר סעיף של פרטים אישיים, ויוצגו בו פרטי ההשכלה מהרלוונטיים יותר לרלוונטיים פחות. ההנחה היא שאם הנכם בעלי תואר אקדמי, אתם בוודאי גם בעלי השכלה תיכונית. אין חובה לפרט השכלה תיכונית ויסודית.
מועמד בעל תואר ראשון במדעי מחשב ותואר שני במנהל עסקים, נכון יעשה אם יציג בפנייה למשרות תכנות קודם את התואר הראשון שלו במדעי מחשב ורק אחריו את התואר השני במנהל עסקים. אם מועמד זה מעוניין בתפקידי שיווק ומכירות, מוטב שיציג תחילה את התואר השני.
מומלץ להציג בראש סעיף ההשכלה את התואר הרלוונטי ביותר למשרה שאליה פונים. טעות שכיחה היא לציין קורס בראש סעיף ההשכלה.
אם סיימתם תואר בהצטיינות, חשוב לציין זאת ולרשום את הממוצע.
אם רמת ההשכלה אינה מתאימה לדרישות התפקיד המוצע, למשל – מועמד בלא תואר אקדמי הניגש לתפקיד הדורש תואר, מומלץ להעביר את סעיף ההשכלה לאחר סעיף הניסיון המקצועי. ככלל, אפשר לשנות את סדר סעיפי ההשכלה והניסיון התעסוקתי על פי מידת חשיבותם.
 
ניסיון תעסוקתי
שני החלקים החשובים ביותר בסעיף הניסיון התעסוקתי הם:
  1. הגדרת התפקיד
  2. תיאור התפקיד
הגדרת התפקיד היא החלק החשוב ביותר בניסיון המקצועי. זהו החלק המעניין ביותר את הקורא, ובמקרים רבים יקבע מי יזומן לריאיון ומי לא. על הניסיון התעסוקתי להיות כתוב בסדר כרונולוגי, מהסוף להתחלה. מקום העבודה הנוכחי או האחרון יופיע ראשון, ואחריו מקומות העבודה שקדמו לו. מומלץ לכתוב את הגדרת התפקיד בשורה
נפרדת באותיות בולטות. חשוב לנסח את הגדרת התפקיד בצורה שתעורר את התעניינות הקורא.

ישנם מועמדים שכלל אינם מציינים את הגדרת התפקיד. במקום הגדרת התפקיד הם מציינים את שם החברה שבה עבדו, ובמקום תיאור תפקידם, הם מציינים את תחומי הפעילות של החברה. זוהי טעות! מטרת המסמך היא להציג את מומחיות המועמד, ולא את מומחיות החברה שבה עבד.
הגדרת תפקיד נכונה היא ההבדל בין מסמך קורות חיים נכון לבין מסמך שאינו מביא לזימון לריאיון.
תיאור התפקיד נועד להציג בקצרה בפני הקורא את עיקרי המומחיות של המועמד. מומלץ לתארם ב-4-6 שורות ממוקדות, המתארות את תחומי האחריות העיקריים בתפקיד.
טעות נפוצה היא לתאר את התפקיד בעמוד שלם או בשורה אחת.
תיאור תפקיד מלפני עשר שנים מומלץ להציג ב-3 שורות לכל היותר.
אם היו שנים שבהן עבדתם בעבודות זמניות או סטודנטיאליות, כגון שמירה, מלצרות וכו’, אין חובה לפרטן, ואפשר לציינן תחת הכותרת “עבודה סטודנטיאלית”.
 
שירות צבאי
יש לציין את השירות הצבאי בקצרה (עד 2 שורות): חיל, תפקיד, דרגת שחרור, סיווג ביטחוני אם יש כזה. אם התפקיד הוא בתחום רלוונטי למשרה המבוקשת, כגון תחום המחשוב, כדאי לפרט יותר.
 
 קורסים והשתלמויות
מומלץ לציין לכל היותר 4 קורסים. יש שמועמדים טועים ומונים קורסים רבים יותר, עד שאורכו של סעיף זה מגיע לעמוד שלם. מומלץ לציין קורסים בסוף המסמך.
 
שפות
סעיף אופציונלי, שכדאי לכלול אותו בעיקר אם אתם דוברי שפה זרה ברמת שפת אם.
 
תיאור תכונות אישיות
יש שמועמדים מוסיפים תיאור של אישיותם. מומלץ להימנע מכך.
 
המלצות ותעודות
אין צורך לשלוח המלצות ותעודות, אלא להביאן לריאיון אם התבקשתם לעשות כן.
 
תמונה
יש שמועמדים מוסיפים תמונה לקורות החיים. הדבר מיותר! המסמך מיועד להצגת כישורים וניסיון תעסוקתי בלבד, והוספת תמונה לא תכריע לטובת המועמד.
דוגמה לקורות חיים
פרטים אישיים
שם:
כתובת:
מספר טלפון:
כתובת דואר אלקטרוני:
מצב משפחתי: (אופציונלי)
השכלה
2005-2008 – תואר ראשון במדעי המחשב באוניברסיטת ***, בהצטיינות (ממוצע 95)
2002-2004 – תואר ראשון בהיסטוריה באוניברסיטת ***
הערה: התואר הרלוונטי ביותר מוצג בראש סעיף ההשכלה, מודגש יותר משאר התארים.
 
ניסיון תעסוקתי
2005 – היום מהנדס תוכנה בחברת ***
הערה: הגדרת התפקיד מודגשת.
* פיתוח של…
* עבודה בצוות…
* אחריות על…
* שימוש בטכנולוגיות…
2005-2002 מהנדס תוכנה בחברת ***
* פיתוח של…
* עבודה בצוות…
* אחריות על…
* שימוש בטכנולוגיות…
 
קורסים
2002 – קורס “הסמכה למפתחים” בחברת ***
 
שירות צבאי
2000-1996 – קצין קשר בחטיבת ***. שחרור בדרגת ***
שפות
עברית ואנגלית – ברמת שפת אם.
לחץ על – חיפוש עבודה – למידע על משרות פנויות.

הרשמה למגזין

להישאר מעודכנים תמיד בכל החדשות והטיפים הכי חשובים בעולם התעסוקה

שדה חובה*

אולי יעניין אותך גם...

מדריך לינקדאין למשתמש המתחיל

מדריך לינקדאין למשתמש המתחיל – שני בסדרה

שילוב סטודנטים בהייטק

סטודנטים? כך תשתלבו בעולם ההייטק

לא קל להיות סטודנטים ובמקביל לעבוד, אבל עבור אלה שלומדים מקצועות טכנולוגיים, זו ההזדמנות לפתח קריירה בהייטק, ולהרוויח שכר נאה

חמשיה צעדים לקריירה משגשגת

חולמים על קריירה משגשגת? חמישה צעדים בדרך לשנה טובה יותר

רוצים להצליח בהייטק: השנה תשקיעו במיתוג! כך תהפכו את השנה הקרובה לשחר של יום חדש, בחמישה צעדים (לא פשוטים ולא קלים, אבל בחיים צריך להתאמץ לפעמים).

המיתוסים על חיפוש עבודה בקיץ

מחכים לאחרי החגים? הגיע הזמן לנפץ את המיתוסים על חיפוש עבודה בקיץ

למרות הסברה הרווחת, השוק לא נכנס לקיפאון בחודשים החמים ביותר בשנה, החברות ממשיכות לגייס עובדים – וגם מחפשי העבודה לא נחים

יש 1,000 סיבות טובות לעזור לחברים!