כפתור סגירה

כתבה בנושא מיומנויות ריאיון כמיומנות ניהולית

כשזה מגיע למשאבי אנוש, כולם הופכים להיות “מומחים” – וכאן מתחילות הבעיות: הסתמכות על תחושת בטן והתרשמות כללית, במקום בדיקה שיטתית ומקצועית

לאחרונה ישבתי לפגישת עבודה עם סמנכ”ל משאבי אנוש וארגון באחת החברות הגדולות במשק. אתה יודע מה הבעיה של סמנכ”ל משאבי אנוש בישיבות הנהלה? שואל אותי וממשיך. כולם מבינים במשאבי אנוש!! במקרים בהם ישנן בעיות הקשורות למשאב האנושי, דוגמת בעיית נשירת עובדים, קבלה שגויה של עובדים (עובדים שהתקבלו לחברה, ונמצאו לא מתאימים רק אחרי תקופה) ואחרות, אזי סמנכ”ל הפיתוח עסקי יודע איך לגייס את העובדים המתאימים ביותר, סמנכ”ל טכני יודע על איזה שלב צריך את הדגש הרב ביותר בתהליך גיוס וסמנכ”ל מערכות המידע גם הוא מבין בשיטות מיון וברזי הראיון המקצועי. אבל, כאשר יש בעיה במשאבה מרכזית רק הסמנכ”ל הטכני מדבר כי הוא המבין בתחום. כשיש בעיות בהטמעת מערכת מחשוב חדשה, המומחה בתחום מדבר- הלא הוא סמנכ”ל מערכות מידע. אולם כשיש בעיה הקשורה לאנשים- התוצאה היא שכולם מבינים, כולם מומחים, וזה מאוד מתסכל!! מיון ואבחון מועמדים זו מומחיות בדיוק שהבנתו של הסמנכ”ל הטכני במשאבות הינה מומחיות.
 
לטעמי זו בעיה מוכרת של לא מעט בעלי תפקידים בתחום משאבי האנוש, חלקם בכירים וחלקם פחות עמם אני נפגש, והמשותף להם שכולם עוסקים באנשים. על פניו- באנשים כולם מבינים. מיון ואבחון מועמדים זו אמנם מומחיות. מאידך, גם יתר המנהלים במסגרת תפקידם ובחייהם הפרטיים נמצאים באינטראקציה עם אחרים ועושים שימוש באינטואיציה, קריאת שפת גוף, מסרים סמויים וגלויים תחושת בטן, למידה מניסיון העבר (במקרים מסוימים). כל אלו יכולות אנושיות נפלאות, ועוד מבלי שאף אחד מעולם לא לימד אותם!
 
הבעיה מתחילה כאשר אותו בעל תפקיד ניהולי נדרש לא פעם לראיין מועמד פוטנציאלי  
למרות שרוב המנהלים לא עברו הכשרה מסודרת במיומנויות ריאיון מועמדים פוטנציאליים, נשאלת השאלה מדוע אחת מהמיומנויות שעל המנהל לרכוש הינה מיומנות ריאיון?
התשובה נעוצה בעובדה שחלק מהתפקיד הניהולי דורש מאיתנו לעיתים לראיין מועמדים פוטנציאליים, עלינו להבין מה אנו עושים ולא לפעול לפי תחושת בטן- כי מדובר במומחיות.
 
מיומנויות ריאיון אינן רק היכולת לשאול את השאלות הנכונות, אלא הבנת תהליך איתור גיוס ואבחון המועמדים החל מהגדרת תהליך הגיוס עד בחירת כלי המיון המתאים אשר יאפשר לבצע קבלה נכונה ודחייה נכונה של המועמד, להימנע מדחייה שגויה ובעיקר מקבלה שגויה של מועמדים שתעלה לנו הרבה משאבים וכסף מיותרים.
 
היות וקיימים מודלים רבים לבניית מערך אבחון והערכה של מועמדים, נבצע הבחנה בין שלבי תהליך איתור גיוס ואבחון המועמדים לבין שלבי הראיון המקצועי. כללי אצבע אלו יעניקו למנהל כלים מקצועיים לריאיון ובחירת המועמד המתאים.
 
תהליך איתור גיוס ואבחון המועמדים:
 
1. 
2. 
3. 
4. 
 
שלבי הראיון המקצועי:
 
1. 
2. 
3. 
4. 
5. 
6. 
7. 
לסיכום, יתכן ולמנהל המראיין יכולות אנושיות נפלאות ל”קריאת אנשים”. עדיין חשוב לצמצם את הפער בין קבלת מועמד לארגון על פי תחושת בטן סובייקטיבית לבין רכישת מיומנות ריאיון המאפשרת להסביר ברמה אובייקטיבית מדוע מועמד אחד מתאים לארגון יותר ממועמדים אחרים. 
רכישת מיומנות ריאיון בקרב מנהלים הינה כלי ניהולי העשוי לעזור לבעל תפקיד ניהולי הנדרש מדי פעם לראיין מועמדים פוטנציאליים ראיון מקצועי, גם לאחר שבוצע ראיון משאבי אנוש. יתרונה הגדול של מיומנות זו מלבד היותה מרכיב אינטגראלי בארגז הכלים הניהולי של המנהל המראיין, הוא תמיכה נוספת במאמציו הלא פוסקים של כל ארגון לבצע קבלה נכונה ודחייה נכונה של המועמד, להימנע מדחייה שגויה ובעיקר להימנע מקבלה שגויה של מועמדים אשר תעלה לארגון הרבה משאבי זמן וכסף מיותרים.
בהצלחה!
 

הרשמה למגזין

להישאר מעודכנים תמיד בכל החדשות והטיפים הכי חשובים בעולם התעסוקה

שדה חובה*

אולי יעניין אותך גם...

כך תהפכו למנהלים טובים ב-10 צעדים

גוגל מציגה: כך תהפכו למנהלים טובים ב-10 צעדים

מעצימים את הצוות, נמנעים ממיקרו-ניהול, יוצרים סביבה בטוחה להעלאת רעיונות חדשים ויודעים להעביר ביקורת בונה, כשנדרש. קווים לדמותם של המנהלים שהייתם רוצים לראות אצלכם בחברה

משפחת אתוסיה מתרחבת

אתוסיה מתרחבת ומצרפת לשורותיה מתאמי גיוס, המעוניינים לפתח קריירה בתחום הגיוס וההשמה בהייטק. חברת אתוסיה מתמחה במימוש הפוטנציאל הקושר בין אנשים לארגוני הייטק וביוטק. לקוחותינו נהנים משירותי גיוס פרימיום, הכוללים איתור ואיוש משרות הייטק, ביוטק ותפקידים בכירים.

עולם הגיוס וההשמה – עובדות מפתיעות ל-2015

לכבוד שנת 2015 אספה עבורכם חטיבת המחקר של אתוסיה, חברת השמה בהייטק ובביוטק, כמה עובדות מעניינות אשר מצביעות היטב על השינוי שעובר תחום ההשמה והגיוס בישראל ובעולם, ומסייעות למגייסים, למחפשי העבודה ולמעסיקים להתכונן היטב לקראת הבאות.

Over Qualified? זו יכולה להיות הזדמנות פז עבור כל ארגון

מדובר בסוגיה מוכרת וידועה בשוק העבודה, הן מצידם של המעסיקים והן מצידם של מחפשי העבודה: אדם מגיש מועמדות לתפקיד מסוים ונדחה, משום שכישוריו גבוהים מידי, בעיני מערך הגיוס של אותה חברה. הסיבה היא שאנשי משאבי האנוש חוששים שאותם עובדים פשוט ישתעממו בתפקיד הקטן למידותיהם, לא ימצאו בו אתגר ויהפכו לממורמרים תוך זמן קצר – מה שישפיע על ביצועיהם ועל כל מי שנמצא בסביבת העבודה שלהם. יש בכך היגיון, כמובן, אך האם מדובר בתוצאה בלתי נמנעת? האם בכל מקרה של גיוס עובד המוגדר כ-Over Qualified, ייגרם נזק לחברה? לא בהכרח.

על המגייס, תהליך גיוס העובדים והתועלת לארגון

על חשיבות תפקיד המגייס בארגון, המקצועיות הדרושה בתהליך גיוס עובדים והתועלת בגיוס מדויק לארגון.