כפתור סגירה

כתבה בנושא קריירת הדרן: אפשרויות תעסוקה בגיל הפנסיה

קריירת ההדרן, Encore career, מאפשרת לפנסיונרים להתחיל פרק מקצועי חדש. כי אף פעם לא מאוחר להגשים את עצמך.

מילה אחת, חמש אותיות – ואינספור משמעויות, הקשרים וקונוטציות. עבור הדור הצעיר היא תישמע כמו מילה רחוקה, כמעט דמיונית. בעשור הרביעי והחמישי לחיינו, נתחיל להרהר בה עמוקות וכשנתקרב לגיל 60, נתכונן אליה באמת ובתמים, עם לא מעט תהיות וחששות. היציאה לפנסיה, שבגילאים מסוימים נראית כמו הדבר המפתה והכדאי ביותר, הופכת, ככל שהיא מתקרבת, לתקופה של אי וודאות, סימני שאלה וחוסר שקט. 

מושג חדש, שעדיין לא חילחל לעומק כאן בישראל, מתיימר לשנות את התמונה ולהפוך את התקופה הזו לאחת הערכיות והמשמעותיות ביותר בחייו של האדם. זו קריירת ההדרן, שמעניקה לגמלאי בהווה או בעתיד הזמנות להגשים את חלומותיו הגדולים ביותר מבחינה תעסוקתית. חטיבת המחקר של אתוסיה, חברת השמה בהייטק וביוטק, בדקה את המשמעויות של עניין זה.

 

תקופת הפנסיה היא ללא ספק תקופה של שינויים. לאחר עשרות שנים רצופות בעבודה, באתגרים ובמשימות, זהו שלב שבו סוף סוף אפשר לשים את הראש, להתרווח בכיסא ולדעת שאין שום דאגות. אבל, התמונה הזו אוטופית מאוד ולצערנו, לא ממש מציאותית. בפועל, המצב אחר לגמרי ברבות מהמדינות המפותחות.

 

בישראל, בארה”ב ובאינספור מדינות נוספות, תקופת הפנסיה הופכת עבור רבים לתקופה של מצוקה כלכלית. עניין זה קשור לצמיחה הבלתי פוסקת בתוחלת החיים, לעובדה שרבים מאלו שיוצאים כעת לפנסיה לא השכילו להעמיד לעצמם חיסכון פנסיוני ראוי ולכך שרמת החיים ויוקר המחייה עולים בהתמדה, לעיתים רבות בקצב מהיר הרבה יותר מהקצב בו גדלים החסכונות של האזרחים.

במצב כזה, לא מעט פנסיונרים בהווה או בעתיד הנראה לעין, מוצאים עצמם דואגים לגבי מצבם הכלכלי, במקום לרוקן את הראש, לחיות את החיים הטובים ולהתפנות להגשמת החלומות הגדולים ביותר שלהם.

עניין זה הוא לא היחיד שמטריד את אותם פנסיונרים. בעיה נוספת, חשובה לא פחות, נעוצה באובדן תחושת ההגשמה עצמית והנחיצות לחברה. רבים מהגמלאים מרגישים שאין להם עוד מה להעניק לחברה ולסביבה, מה שמביא לירידה מיידית באנרגיות, במצב הרוח וברצון לעשות למען עצמם ולמען ביתם.

 

לכל אלו יש היום מענה, אשר נדמה ככזה אשר מסוגל לנטרל את כל אותם קשיים כמעט בן רגע: קריירת הדרן, מעין הזדמנות שנייה לאותם עובדים בעלי ניסיון של עשרות שנים ואפשרות לעשות משהו בעל ערך אמיתי ולתרום מהידע והוותק שלהם לטובת החברה. חשוב לציין כי מלבד הערכיות והתרומה לחברה, זו קריירה שאינה מתעלמת מהצורך בתגמול כספי ראוי – ובכך משנה את התמונה כולה עבור לא מעט פנסיונרים.

 

נגענו קודם לכן בנושא הארכת תוחלת החיים העולמית – ומדובר כאן באחד הגורמים העיקריים למצב שנוצר כיום בעולם התעסוקה המודרני, מצב בו אנשים אשר מגיעים לגיל הפנסיה מסרבים ‘להניח את העט’ וללכת הביתה. לא מעט אנשים ממשיכים לעבוד גם בעשור השביעי והשמיני לחייהם, כאילו המנוחה היא כלל לא אופציה עבורם. ’70 הוא ה-50 החדש’ נחשב אמנם למשפט שחוק למדי, על גרסאותיו השונות, אך הוא ממחיש את המצב בצורה הטובה ביותר.

 

קריירת ההדרן, Encore career, באה אל אותו פנסיונר (או אדם שנמצא בעשורים שלקראת הפנסיה) ושואלת אותו: אם אתה רוצה להמשיך לעבוד, למה שלא תעשה זאת בדרך בה תמיד חלמת תמיד, תוך כדי שאתה תורם לחברה כולה ולא רק לארגון בו אתה נמצא? וזהו הקסם הגדול ביותר של המיזם הייחודי: הוא הופך את היתרון האישי של העובד ליתרון עבור החברה כולה – בתחומים כמו השכלה וחינוך, עבודה סוציאלית, משרות ממשלתיות לתועלת הציבור, משרות שירותיו, אימון, ייעוץ אישי ועוד.

קריירת ההדרן מציעה לאותם אנשים לא רק תעסוקה בזמנם החופשי, אלא הזדמנות לתת מעצמם ולהרגיש שהם משנים משהו בצד השני. עבור רבים מהם, זו הפעם הראשונה בחייהם שבאמת ירגישו כך – ובדיוק בזמן הנכון, כאשר הם נמצאים בתקופה בה הם חופשיים סוף-סוף להחליט מה באמת ירצו לעשות.

 

כבר היום, כתשעה מיליון איש בארה”ב לבדה פנו לקריירת הדרן. כ-31 מיליון הצהירו, בסקר שנעשה לאחרונה בעניין זה (על ידי אחד הגופים המובילים בעולם בתחום זה, encore.org), כי ישמחו להצטרף למיזם הנפלא הזה. כך, הם תורמים לחברה, עושים משהו שהם אוהבים, מעניקים מהידע שצברו עבור אלו שזקוקים לו – ומקבלים על כך שכר נאה.

 

כל מי שמעודכן מעט במציאות הכלכלית העולמית יודע שכיום המצב אינו מהטובים, בלשון המעטה. במדינות רבות באירופה האבטלה גואה ומגיעה ליותר מ-20%, צעירים רבים לא מוצאים עצמם ובכל רחבי העולם ישנה תחושה של שוק רווי, אשר לא מסוגל לעמוד בביקוש העצום לעבודה. 

באופן מפתיע, ועל פי התחזיות השונות, המצב עומד להשתנות ב-180 מעלות לקראת סוף העשור, ברמה בלתי נתפסת.

 

מחקרים שונים שנעשו בארה”ב לאחרונה מעריכים כי עד שנת 2018 עשוי להיווצר מחסור של כחמש מיליון ידיים עובדות בארה”ב לבדה. במילים אחרות: חמש מיליון משרות שיוותרו פנויות, ללא כל דורש. 

ומי יכול לגשר על הפער העצום הזה? נכון, אותם אנשים שהחליטו לעלות שוב על במת העבודה בכדי לבצע הדרן מרשים ולתרום מעצמם לחברה. מבחינה זו, קריירת הדרן צפויה להפוך בשנים הקרובות למושג מוכר ושגור בפיהם של רבים, גם כאן בישראל. הפנסיונרים שנשארים צעירים לנצח, הם שיצילו את שוק התעסוקה ויקדמו את החברה שלנו קדימה, אל עתיד טוב, מועיל וערכי יותר.

 

הרשמה למגזין

להישאר מעודכנים תמיד בכל החדשות והטיפים הכי חשובים בעולם התעסוקה

שדה חובה*

אולי יעניין אותך גם...

כך תגייסו עובדים ב-2020: הדור הבא של עולם ההשמה

כך תגייסו עובדים ב-2020: הדור הבא של עולם ההשמה

הגיוס של היום זה לא הגיוס של פעם. זה ברור למקצועני גיוס שמבינים שדור חדש וזירת עבודה משתנה מצריכים שימוש בכלים שונים וחדשניים

כך תהפכו למנהלים טובים ב-10 צעדים

גוגל מציגה: כך תהפכו למנהלים טובים ב-10 צעדים

מעצימים את הצוות, נמנעים ממיקרו-ניהול, יוצרים סביבה בטוחה להעלאת רעיונות חדשים ויודעים להעביר ביקורת בונה, כשנדרש. קווים לדמותם של המנהלים שהייתם רוצים לראות אצלכם בחברה

משפחת אתוסיה מתרחבת

אתוסיה מתרחבת ומצרפת לשורותיה מתאמי גיוס, המעוניינים לפתח קריירה בתחום הגיוס וההשמה בהייטק. חברת אתוסיה מתמחה במימוש הפוטנציאל הקושר בין אנשים לארגוני הייטק וביוטק. לקוחותינו נהנים משירותי גיוס פרימיום, הכוללים איתור ואיוש משרות הייטק, ביוטק ותפקידים בכירים.

עולם הגיוס וההשמה – עובדות מפתיעות ל-2015

לכבוד שנת 2015 אספה עבורכם חטיבת המחקר של אתוסיה, חברת השמה בהייטק ובביוטק, כמה עובדות מעניינות אשר מצביעות היטב על השינוי שעובר תחום ההשמה והגיוס בישראל ובעולם, ומסייעות למגייסים, למחפשי העבודה ולמעסיקים להתכונן היטב לקראת הבאות.

Over Qualified? זו יכולה להיות הזדמנות פז עבור כל ארגון

מדובר בסוגיה מוכרת וידועה בשוק העבודה, הן מצידם של המעסיקים והן מצידם של מחפשי העבודה: אדם מגיש מועמדות לתפקיד מסוים ונדחה, משום שכישוריו גבוהים מידי, בעיני מערך הגיוס של אותה חברה. הסיבה היא שאנשי משאבי האנוש חוששים שאותם עובדים פשוט ישתעממו בתפקיד הקטן למידותיהם, לא ימצאו בו אתגר ויהפכו לממורמרים תוך זמן קצר – מה שישפיע על ביצועיהם ועל כל מי שנמצא בסביבת העבודה שלהם. יש בכך היגיון, כמובן, אך האם מדובר בתוצאה בלתי נמנעת? האם בכל מקרה של גיוס עובד המוגדר כ-Over Qualified, ייגרם נזק לחברה? לא בהכרח.

על המגייס, תהליך גיוס העובדים והתועלת לארגון

על חשיבות תפקיד המגייס בארגון, המקצועיות הדרושה בתהליך גיוס עובדים והתועלת בגיוס מדויק לארגון.