לפי מחקר שפורסם באתר Capterra, עולם הגיוס וההשמה משתנה ללא היכר בשנים האחרונות. לא מעט מחקרים ומאמרים נכתבו בנושא. השינוי הגדול נובע, כמו בתחומים רבים, מהשפעתה העצומה של רשת האינטרנט על חיינו, ואם נמקד זאת מעט יותר: מעלייתן של הרשתות החברתיות. אלו יצרו מציאות חדשה, אשר משנה אט-אט את כללי המשחק בתחום השמת העובדים.
לכבוד שנת 2015 אספה עבורכם חטיבת המחקר של אתוסיה, חברת השמה בהייטק ובביוטק, כמה עובדות מעניינות אשר מצביעות היטב על השינוי שעובר תחום ההשמה והגיוס בישראל ובעולם, ומסייעות למגייסים, למחפשי העבודה ולמעסיקים להתכונן היטב לקראת הבאות.
על המגייסים של 2015
עוד ועוד מגייסים משתמשים ברשתות החברתיות במטרה למצוא עובדים חדשים: 94% מהמגייסים עושים זאת באופן קבוע או מתכוונים לעשות זאת בקרוב. שיעור המגייסים המשתמשים בערוץ זה עולה בהתמדה כבר שש שנים ברציפות.
רוב המגייסים מחזיקים בדעה חיובית על מועמדים המאותרים דרך הרשתות החברתיות: 59% מהם מגדירים מועמדים כאלו כאיכותיים.
לינקדאין היא ‘מלכת המגייסים’: 89% מהמגייסים עשו זאת דרך הרשת החברתית-עסקית המצליחה. לעומתה, רק 26% מהגיוסים נעשו דרך פייסבוק, ו-15% בלבד דרך טוויטר.
זאת ועוד: 94% מהמגייסים מעידים על עצמם כי הם פעילים בלינקדאין באופן קבוע.
ב-2012 לבדה ביצעו משתמשי לינקדאין 5.7 מיליארד חיפושים בנושא עבודה ומשרות. (https://rugratsva.com/) בלינקדאין ישנן כיום מעל 2.1 מיליון קבוצות פעילות – כולן קשורות כמובן בעולם העסקים ובשוק העבודה.
גם גוגל נחשב, באופן לא מפתיע, לפלטפורמת חיפוש פופולארית בנושאים הקשורים לשוק העבודה: 30% מהחיפושים בגוגל, ברמה עולמית, קשורים לעולם התעסוקה, ובמספרים – 300 מיליון חיפושים בחודש.
על מחפשי העבודה של 2015
בהשוואה למגייסים, נוכחותם של מחפשי העבודה בלינקדאין מינורית מאוד: רק 36% ממחפשי העבודה משתמשים ברשת החברתית הזו למציאת עבודה.
מבחינת ציבור המחפשים, הפייסבוק היא ‘מלכת הרשת’: 83% מהם מחפשים עבודה דרך הרשת החברתית הזו, לעומת 65% מהמגייסים.
ובכל זאת, לינקדאין תופסת מקום חשוב גם בתהליך חיפוש העבודה: 62% ממחפשי העבודה מעידים כי הם נוהגים לאסוף פרטים על המעסיק הפוטנציאלי דרך הרשת החברתית הזו.
מחפשי העבודה לא מאמינים כי הסמארטפון ‘ישדך’ להם משרה חדשה – אך ממשיכים לחפש דרכו: רק 27% ממחפשי העבודה מצפים למצוא עבודה דרך הסמארטפון – אבל 43% משתמשים בו למטרה זו בדיוק.
רוב מחפשי העבודה בגילאים 18-34 העידו כי מצאו עבודה דרך הרשתות החברתיות: שיעורם מגיע לכ-73%.
אבל, גם היום הכלי המועדף על קהל מחפשי העבודה הוא לוחות הדרושים ברשת: 61% מהם מחפשים עבודה בדרך זו.
ואולי זו הסיבה לכך: רק 21% מהשכירים שמצאו את עבודתם דרך הרשתות החברתיות, העידו כי המשרה המדוברת נחשבת ל’עבודת החלומות’ שלהם או לתפקיד שאליו שאפו באמת.
הנאמנות למקום העבודה ממשיכה להיות נמוכה בדור הנוכחי של העובדים: 51% מהשכירים להם משרה קבועה, מעידים כי הם מחפשים עבודה חדשה או פתוחים לשמוע על אפשרויות תעסוקה חדשות.
דור ה-Y רואה את העולם במשקפיים ורודים למדי, כך מסתבר: 35% מהעובדים המשתייכים לדור זה (ילידי שנות ה-80 וה-90), אופטימיים לגבי עתידו של שוק העבודה. בקרב ה’בייבי בומרס’, רק 11% מחזיקים בדעה כזו.
סטודנטים במקצועות ההייטק? עולם התוכנה מחכה לכם: 33% ממשרות הסטודנטים בשוק ההייטק הישראלי כיום קשורות בפיתוח תוכנה.
על המעסיקים של 2015
המעסיקים, שלא כמו המגייסים, משתמשים פחות ברשתות החברתיות למטרות גיוס: רק 39% מהם מעידים כי הם נוהגים לעשות זאת – אם כי ישנה עלייה מתמדת גם מבחינה זו לאורך השנים האחרונות.
למרות זאת, גם מבחינתם הגיוס דרך הרשתות החברתיות נחשב יעיל מאוד: מעסיקים שגייסו עובדים בדרך זו, גילו שיפור של 49% באיכות המועמדים, בהשוואה לכלי גיוס אחרים.
רוב המעסיקים מעדיפים ניסיון והכשרה מקצועית על פני תארים אקדמיים: 84% מהם מאמינים שההשכלה האקדמית אינה הנתון החשוב ביותר בעת החיפוש אחר מועמד חדש.
כ-82% מהם אף הצהירו כי הם מוכנים להשתתף במימון ההכשרה המקצועית עבור מועמד שיימצא מתאים לתפקיד עבורו הם מחפשים עובד חדש.
עסקים קטנים ובינוניים לא נוהגים להשתמש במערכות ממוחשבות ומתקדמות לניהול מועמדים: אצל 26% בלבד מהעסקים הללו ישנן מערכות כאלו וזאת למרות שבפועל פחתו משמעותית עלויות ההחזקה שלהן בשנים האחרונות.