כפתור סגירה

כתבה בנושא הביקוש לעובדים בהייטק הגיע לשיא של שלוש השנים האחרונות

עלייה דרמטית בביקושים למהנדסים, לאנשי מכירות, לחוקרים ולמנהלים.
יותר עובדים עוזבים מרצונם, ואיוש המשרות מהיר מאוד.
והשכר? עולה.

פתיחה חזקה לשנת 2011 בביקושים לעובדים בתעשיית ההייטק, שהגיעו לשיא של שלוש השנים האחרונות.
מתחילת השנה נרשמו עליות של עשרות אחוזים בביקוש לעובדים בכל תפקידי הפיתוח, המכירות, המחקר והתפעול – כך עולה מסקר שערכה חברת אתוסיה.
עוד נמצא בסקר כי פרק הזמן לאיוש משרה התקצר באופן דרמטי ושיעור העוזבים מרצון הכפיל את עצמו, ובתחום השכר צפויות עליות של כ-3% עד לסוף השנה.

מנכ”ל אתוסיה אייל סלומון אומר:

בסקר, שערכה יחידת המחקר של אתוסיה, השתתפו 135 חברות הייטק וביוטק בגדלים שונים וממגוון תחומים.
הממצאים מורים על עלייה גדולה ועקבית בביקוש לעובדים במגוון מקצועות.
כך לדוגמה נרשמה עלייה של 38 אחוזים בביקוש למהנדסי אמבדד ועלייה של 28 אחוזים בביקוש למהנדסי פיתוח לאינטרנט בתקופה זו בהשוואה לחציון השני של 2010,. התפקיד המבוקש ביותר הוא מפתחי תוכנה למובייל, לסביבות פיתוח של אנדרואיד ואייפון. בקרב אנשי החומרה נרשמה עלייה ממוצעת בביקושים בגובה 19 אחוזים בהשוואה לחציון השני של 2010.

כמו כן, נרשמה עלייה של 23 אחוזים בביקושים לאנשי מכירות בתעשיות השונות, כשהמובילים בביקושים הנם אנשי מכירות לאפריקה ולדרום אמריקה.

המחצית הראשונה של 2011 מתאפיינת אפוא בעלייה חדה בביקושים למהנדסים, לחוקרים, לאנשי מכירות ולמנהלים בתעשיית ההייטק. איוש משרות מהיר מדד נוסף המעיד על שגשוג בשוק ההייטק הוא פרק הזמן הנדרש לאיוש משרות: יחידת המחקר של חברת אתוסיה מצאה, כי משך האיוש הממוצע ירד מ-5 שבועות ב-2010 ל-3.5 שבועות בחציון הראשון של 2011 – שיא של שלוש השנים האחרונות.
ההתייעלות המסתמנת בתהליכי הגיוס משקפת עצבנות של ארגונים ונחישות לקצר את זמני הפיתוח ולהגיע במהירות לשווקים.

גידול בעזיבה מרצון

משתנה נוסף המעיד על רמת השגשוג בענף הוא שיעור העוזבים מרצון, כלומר העובדים המתפטרים ממשרותיהם. הסקר מעלה כי בתעשיית ההייטק ממשיכה המגמה של עליית מספר העוזבים מרצון.
מגמה זו החלה עוד בסוף 2010, ובמחצית הראשונה של 2011 השיעור הממוצע של העוזבים מרצון הוא 6 אחוזים, לעומת 5.1 אחוזים במהלך שנת 2010 כולה – כלומר, אם השיעור הממוצע של העוזבים מרצון בחציון השני של 2011 יהיה זהה לשיעורו בחציון הראשון, הערך השנתי יהיה 12 אחוזים – יותר מכפול מאשר בשנת 2010.

גידול בגיוסים

אחוז הגיוסים בארגוני ההייטק עלה בממוצע ל-8.5 אחוזים מסך כל העובדים לאורך כל החציון, לעומת 7.1 אחוזים ב-2010 כולה (כלומר, גם כאן, בחישוב שנתי – אחוז הגיוסים יותר מכפול מאשר בשנת 2010). חלק מהעלייה משקף את התמודדות הארגונים עם עזיבת עובדים מרצון, שעלתה כאמור בחודשים האחרונים.

גידול השכר

בתחום השכר אנו מוצאים יציבות. ברוב התעשיות נותר השכר בלא שינוי, למעט עליות מתונות של 2.5-3 אחוזים בחברות הגדולות, שאותן מובילות חברות הסמיקונדקטור, הציוד הקפיטלי והתקשורת. בחברות קטנות (50-100 עובדים) ובסטארט-אפים, רמות השכר המוצעות לעובדים חדשים עלו ב-4.5-5 אחוזים בהשוואה ל-2010. הצעות אלו משקפות רמות שכר הגבוהות ב-1.5-2 אחוזים מרמות השכר המוצעות כיום בארגונים הבינוניים והגדולים.

תחזית מנהלי ההייטק כאשר נשאלו על מגמות חדשות הפועלות בתחום התעסוקה בענף ההייטק, העידו רבים ממנהלי הגיוס ומשאבי האנוש בארגונים הגדולים על מאבק קשה ועיקש לשימור תקנים בארץ, ולמניעת העברתם למרכזי פיתוח בחו”ל.

ומה צפוי לנו בהמשך?

מסקר העמדות עולה, כי חברות ההייטק שטרם עדכנו את שכר עובדיהן מתכננות להעלות את שכרם בהיקף ממוצע של עד 3 אחוזים עד סוף השנה.

ארגוני ההייטק הקטנים והבינוניים צופים עלייה של חמישה אחוזים בגיוס כוח אדם חדש מעל לאחוזי התחלופה. בארגונים הגדולים מצאנו יעדים שמרניים יותר, של 2-3 אחוזים מעל לאחוזי התחלופה. תעשיתהביוטק- קדימהבמתינות בתעשיית הביוטק, התמונה מתונה יותר מאשר בתעשיית ההייטק. שיעור העוזבים מרצון, למשל, הוא 4.3 אחוזים מכלל העובדים במהלך החציון, שיעור זהה לשיעור העוזבים מרצון בחציון השני של 2010.

בחברות הביוטק הגדולות נרשמו שינויים מינוריים בלבד ברמות השכר, המגיעים בתפקידים מסוימים לעלייה מתונה של 1.5-1 אחוזים.
מן העליות הגדולות ביותר בתעשייה זו נהנים בעלי תפקידים מחקריים בכימיה ובביולוגיה. בתשובה לשאלה על צפי רמות השכר בהמשך השנה, ענו מנהלי חברות הביוטק כי אין בכוונתם לפרוץ את רמות השכר הקיימות. מגמות בשוק ההייטק 2008-2011.

בטבלה שלפניכם מסוכמים הנתונים שליקטה יחידת המחקר של חברת אתוסיה.
ניתן ללמוד ממנה על מגמות הגיוס והעזיבה, משכי האיוש ומגמות השכר במהלך השנים האחרונות.

מגמות בשוק ההייטק
תחום השוואה 2008 2009 2010 2011 H1
אחוז העוזבים מרצון מתוך סך כל העובדים 2.50% 2.20% 5.10%

6%

(לשנה מלאה – 12%)

אחוז הגיוסים החדשים מתוך סך כל העובדים 4.20% 3.50% 7.10%

8.5%

(לשנה מלאה – 17%)

משך ממוצע של איוש משרה, בשבועות 7 9.5 5 3.5
מגמות גובה השכר בהשוואה לשנה קודמת -6.2% -7.5% +3.4%

3% +

(לשנה מלאה – 6% +)

המידע נאסף על ידי יחידת המחקר של חברת אתוסיה

יחידת המחקר עוקבת אחר מגמות בתחומי התעסוקה בענפי ההייטק, הביוטק, הקלינטק ושוק ההון.
היחידה עורכת באופן קבוע סקרי שכר בענפי ההייטק והביוטק.
איסוף וניתוח המידע הוא אחד מתחומי הפעילות המאפיינים את גישתה הייחודית של אתוסיה בתחומי משאבי אנוש, השמה בכלל וניהול קריירה בפרט.
אתוסיה מייצגת תפיסה מקצועית בתחומי משאבי אנוש, מציעה פתרונות איוש רחבות, המבוססות על גישה ממוקדת אנוש, ידע מקצועי רחב והבנה עסקית של הענפים הרלוונטיים.

הרשמה למגזין

להישאר מעודכנים תמיד בכל החדשות והטיפים הכי חשובים בעולם התעסוקה

שדה חובה*

אולי יעניין אותך גם...

אינפלציה גוברת

החורף כבר כאן

זה חודשים ארוכים שהאופטימיות שליוותה את שוק ההון ב-2021 מתפוגגת והולכת. בארה”ב, הבנק הפדרלי מוסיף להעלות את הריבית, במהלך שבנקים מרכזיים רבים בעולם מבצעים אף הם; האינפלציה גוברת; חברות גדולות שנראו חסינות למיתון, פותחות במהלכי פיטורים; המלחמה באוקראינה עדיין מעיבה על אירופה; ואי יציבות פוליטית בבריטניה הופכת את מצבה הלא פשוט, עקב הברקזיט, למאתגר אף יותר.

 

גל פיטורי עובדים

חרב הפיטורים פוגעת לא רק ביוניקורנים, אלא גם בחברות קטנות יותר.

דו"ח חושף את מצב הנשים העגום בהיי-טק הישראלי

רק שליש: דו”ח חושף את מצב הנשים העגום בהיי-טק הישראלי

דו”ח שהוציאה רשות החדשנות מלמד שההיי-טק הישראלי משתרך מאחור בייצוג נשים: רק כשליש מהמועסקים בו הן נשים וככל שעולים במעלה הפירמידה לתפקידי ניהול, ניהול בכיר והשקעות – כך קטן מספרן

משבר – כן, אסון גדול – לא

משבר – כן, אסון גדול – לא

בניגוד לחששות, אין צפי למשבר כלכלי נוסח 2001 ו-2008, אלא לגל מינורי שיסתיים תוך מספר רבעונים. כך יוכלו חברות הטכנולוגיה והעובדים להשאיר את הראש מעל המים בתקופה הסוערת הזו.

ההייטק מתגייס למען הקהילה

ההייטק מתגייס למען הקהילה

תרומה חברתית הפכה להיות חלק אינטגרלי מ”תנאי השירות” שמציעות חברות טכנולוגיה לעובדיהן. מאיפה זה בא, מה זה מעניק לחברה וכיצד יוצאים מזה נשכרים העובדים והחברות?

משבר הגיוס בהייטק: 6 טעויות שכדאי להימנע מהן

משבר הגיוס בהייטק: 6 טעויות שכדאי להימנע מהן

הביקוש לעובדים בתעשייה שובר שיאים, וגם התחלופה שלהם.
למה זה קורה, ומאיזה שגיאות אפשר להימנע בדרך לגיוס הטאלנט הבא שלכם