כפתור סגירה

כתבה בנושא הצוק האיתן של ההייטק פרדוקס: המשק מאט, ההייטק פורח

תעשיית ההייטק בעת המלחמה אינה מתואמת עם שאר המשק: בעוד המשק כולו סובל מהאטה, תחום ההייטק פורח עוד יותר מאשר לפני “צוק איתן”.

תעשיית ההייטק בעת המלחמה אינה מתואמת עם שאר המשק: בעוד המשק כולו סובל מהאטה, תחום ההייטק פורח עוד יותר מאשר לפני “צוק איתן”. “הפרמטרים העיקריים שבהם מתבטאת אי-ההתאמה הם מספר המשרות לצורכי צמיחה (הגדילה במספר העובדים), מספר הסטארט-אפים המגייסים כספים ומספר הצעות השכר שמקבלים מחפשי עבודה בתחומי התוכנה” אומר אייל סולומון, מנכ”ל אתוסיה, חברת השמה בהייטק וביוטק. בזמן שרוב המשק חווה ירידה ניכרת בהכנסות – כמה דוגמאות מובהקות הן ענף הפרסום, ענף המסעדנות וענף התיירות, שבו הן התיירות הנכנסת והן תיירות הפנים נפגעו עמוקות מהמשבר – שוק התעסוקה בתחום ההייטק בימים אלה הוא, בצורה מפתיעה, שוק של מועמדים. 

 

רבות מחברות ההייטק הפועלות בארץ הן חברות בינלאומיות, הממוקמות בחו”ל ומפעילות מרכזי פיתוח בישראל. גם מוצריה של תעשייה זו מיועדים לשווקים בחו”ל, שלא נפגעו מן הסתם מהלחימה כאן. הכלכלה העולמית משתפרת, ולכן לא רק ששוק ההייטק אינו סובל, אלא שהוא אף נמצא בהאצה.

 

מספר המשרות החדשות המבטאות צמיחה של החברה (כלומר לא נוצרו עקב טיוב – פיטורים ושכירת עובדים מתאימים יותר). “מדובר במספר חסר תקדים, ועוד היד נטויה” אומר אייל סולומון. חברות מבוססות וסטארט-אפים חדשים החלו בתהליך גיוס אגרסיבי מאז תחילת מבצע “צוק איתן”. היקף המשרות שנפתחו בשוק עלה ב-12% מאז תחילת המבצע, לעומת צמיחה של 4-3% בחודש ממוצע. 

שוק של עובדים בתחומי התוכנה – מהנדס תוכנה המתמחה בתחומי ה-Web והמובייל, המחפש עבודה בימים אלה, מקבל 3-8 הצעות מחברות שונות. לפני תחילת המבצע, קיבל עובד כזה עד 3 הצעות בלבד. לאור הביקוש הגבוה לעובדים, אנו רואים שהלקוחות מפגינים יצירתיות רבה בגיוס עובדים: חברות מציעות מענקי חתימה של 3-2 משכורות וחבילות אופציות נוספות בגובה 30% מעל המקובל במצב שגרה. אפשר להבחין גם בתופעה נוספת האופיינית ל”שוק של עובדים” – מספר העוזבים מרצון (לצורך שיפור תנאים) מרקיע שחקים.

 

גיוסי כספים לסטארט-אפים: מספר הסטארט-אפים שגייסו כספים בחודש יולי ממשיך את המגמה המרשימה של הרבעון השני של 2014. במקום הירידה הצפויה בהיקף הגיוסים עקב המצב הביטחוני, ההאצה בגיוסים ממשיכה גם במהלך “צוק איתן”. 

 

 

השגשוג, המתבטא בשלושת הפרמטרים האלה ובאחרים, הוא בלא ספק בגדר הפתעה דווקא בחודש שנערך בו מבצע צבאי נרחב. אמנם, חודש יולי “רוכב על הגל” של הרבעון השני המצוין של 2014. ברבעון זה נרשמה קפיצה בביקוש לעובדים, בעיקר בתחומים החמים, ונקבע שיא בהיקף הגיוסים: חברות סטארט-אפ ישראליות גייסו במהלך הרבעון סכום שיא של 930 מיליון דולר – זינוק של 38% לעומת היקף הגיוסים ברבעון הראשון של השנה, ושל יותר ממאה אחוזים בהשוואה לרבעון המקביל בשנת 2013. “הרבעון השני של 2014 היה אפוא המוצלח ביותר זה כמה שנים. אף על פי כן, המשך השגשוג של ההייטק גם ביולי ובראשית אוגוסט, על רקע מבצע צבאי הנמשך קרוב לחודש ימים, הוא מרשים לא פחות משהוא מפתיע” אומר סולומון.

 

אייל סולומון הוא מנכ”ל חברת ההשמה בהייטק ובביוטק אתוסיה. אתוסיה מייצגת תפיסה מקצועית בתחומי משאבי האנוש ומציעה פתרונות איוש רחבים המבוססים על גישה ממוקדת-אנוש, על ידע מקצועי רחב ועל הבנה עסקית של הענפים הרלוונטיים. יחידת המחקר של אתוסיה עוקבת אחר מגמות ונתונים בתחומי התעסוקה בענפי ההייטק, הביוטק, הקלינטק ושוק ההון באמצעות סקרים ואיסוף וניתוח מידע באמצעות מערכת מבוססת טכנולוגיית Big Data.

הרשמה למגזין

להישאר מעודכנים תמיד בכל החדשות והטיפים הכי חשובים בעולם התעסוקה

שדה חובה*

אולי יעניין אותך גם...

אינפלציה גוברת

החורף כבר כאן

זה חודשים ארוכים שהאופטימיות שליוותה את שוק ההון ב-2021 מתפוגגת והולכת. בארה”ב, הבנק הפדרלי מוסיף להעלות את הריבית, במהלך שבנקים מרכזיים רבים בעולם מבצעים אף הם; האינפלציה גוברת; חברות גדולות שנראו חסינות למיתון, פותחות במהלכי פיטורים; המלחמה באוקראינה עדיין מעיבה על אירופה; ואי יציבות פוליטית בבריטניה הופכת את מצבה הלא פשוט, עקב הברקזיט, למאתגר אף יותר.

 

גל פיטורי עובדים

חרב הפיטורים פוגעת לא רק ביוניקורנים, אלא גם בחברות קטנות יותר.

דו"ח חושף את מצב הנשים העגום בהיי-טק הישראלי

רק שליש: דו”ח חושף את מצב הנשים העגום בהיי-טק הישראלי

דו”ח שהוציאה רשות החדשנות מלמד שההיי-טק הישראלי משתרך מאחור בייצוג נשים: רק כשליש מהמועסקים בו הן נשים וככל שעולים במעלה הפירמידה לתפקידי ניהול, ניהול בכיר והשקעות – כך קטן מספרן

משבר – כן, אסון גדול – לא

משבר – כן, אסון גדול – לא

בניגוד לחששות, אין צפי למשבר כלכלי נוסח 2001 ו-2008, אלא לגל מינורי שיסתיים תוך מספר רבעונים. כך יוכלו חברות הטכנולוגיה והעובדים להשאיר את הראש מעל המים בתקופה הסוערת הזו.

ההייטק מתגייס למען הקהילה

ההייטק מתגייס למען הקהילה

תרומה חברתית הפכה להיות חלק אינטגרלי מ”תנאי השירות” שמציעות חברות טכנולוגיה לעובדיהן. מאיפה זה בא, מה זה מעניק לחברה וכיצד יוצאים מזה נשכרים העובדים והחברות?

משבר הגיוס בהייטק: 6 טעויות שכדאי להימנע מהן

משבר הגיוס בהייטק: 6 טעויות שכדאי להימנע מהן

הביקוש לעובדים בתעשייה שובר שיאים, וגם התחלופה שלהם.
למה זה קורה, ומאיזה שגיאות אפשר להימנע בדרך לגיוס הטאלנט הבא שלכם