כפתור סגירה

כתבה בנושא התחזית ל-2014 בהייטק ובביוטק: שנה של עליות קלות בביקוש לעובדים ובשכר הממוצע

לפי סקר שביצעה אתוסיה עבור “גלובס”, הצמיחה המהירה ממנה נהנה ענף ההיי-טק המקומי בשנים האחרונות צפויה להתמתן. 24% מהמשתתפים בסקר מעריכים כי מספר המשרות יעלה ב-5% לכל היותר.

 

יותר ממחצית מנהלי חברות ההייטק והביוטק בישראל צופים גידול של עד 5% במספר המשרות הקיימות בארגון, ביחס לאשתקד; 51% מהם משערים כי רמת השכר בחברה תיוותר ללא שינוי, ו-75% צופים כי במהלך השנה יגויסו לארגון עשרה עובדים לכל היותר.

האם תחום תעשיות העילית בישראל עומד בפתחה של שנה רגועה? סקר מקיף שביצעה אתוסיה, חברת השמה בהייטק ובביוטק בנוגע לתחזיות הגיוסים והביקוש לעובדים בשנת 2014, מציג תוצאות אשר מעלות סימני שאלה לגבי קצב ההתפתחות של התחום בשנה הקרובה.

הסקר נערך בקרב 150 מנהלות משאבי אנוש ובכירים בחברות הייטק וביוטק בישראל, וכלל את כל התחומים המובילים בתעשיות אלו: תוכנה, חומרה, תקשורת, קלינטק, ביוטק, אינטרנט ועוד. על פי תשובותיהם השונות של ראשי החברות, הצמיחה המהירה ממנה נהנה הענף המקומי בשנים האחרונות צפויה להתמתן.

 

סקר התחזיות לשנת 2014 נגע, בראש ובראשונה, במספר המשרות הצפוי בחברה בשנה הקרובה ובתחזיות הגיוסים של עובדים חדשים: 35% מהמשיבים העריכו כי לא יירשם שינוי כלשהו במספר המשרות בחברתם ביחס ל-2014, כאשר 24% מהמשתתפים בסקר מעריכים כי מספר המשרות יעלה ב-5% לכל היותר. מבחינה כמותית, כמחצית מהחברות לא צופות הוספה של יותר מחמישה תקנים חדשים, וכמעט רבע מעריכים כי כלל לא יוספו תקנים לאורך השנה.

נתון מעניין מגיע מניתוח האזור הגיאוגרפי ממנו מגיעות החברות המשתתפות בסקר: לפי נתון זה, האזור בו צפויה להיפתח כמות התקנים הגדולה ביותר הוא השרון, הרבה לפני אזור גוש דן, הצפון או הדרום.

 

מבחינת גודל החברה, כשני שליש מהחברות הגדולות (מעל 100 עובדים) שהשתתפו בסקר צופות הוספה של עד עשרה תקנים חדשים וב-55% מהחברות הבינוניות (בין 30 ל-100 עובדים), התחזית היא לתוספת של עד חמש משרות חדשות לאורך השנה. בקרב החברות הקטנות, אשר מיוצגות על ידי רוב המשתתפים בסקר, רק ב-4% צפוי גידול של יותר משישה תקנים.

מבחינה סקטוריאלית, תחום החומרה הוא כנראה ה’מצטיין’ של סקר זה, כאשר 33% מהחברות בתחום חוזות גידול במספר המשרות לאורך 2014, ורק 17% צופות קיפאון בשנה זו. תחום התקשורת מסתמן כבעייתי ביותר, כאשר 6% בלבד מהחברות חוזות גידול במספר התקנים, בעוד 44% מעריכות כי מספר זה יישאר על כנו.

 

 

העליות הקלות מתבטאות היטב גם בתחזיות לכמות גיוסי העובדים ב-2014: הרוב המכריע של החברות (75%), צופות גיוס של עד עשר משרות לאורך השנה כולה, כאשר חלקן אף חוזות שלא יגייסו כלל עובדים לאורך השנה. עשרה אחוזים מן המשיבים בסקר צופים גידול של מעל 40 תקנים חדשים (רוב החברות אשר נכללות באותם עשרה אחוזים הן, מן הסתם, חברות גדולות של מעל 100 עובדים).

כאשר מנתחים את הנתונים מבחינה סקטוריאלית, מתברר כי תחום התוכנה צפוי להישאר תוסס, ערני ופעיל במיוחד גם השנה, כאשר כ-22% מהחברות הנשאלות מתחום זה, הצהירו כי בכוונתן לגייס ב-2014 מעל 40 עובדים חדשים (בהשוואה ל-10% בלבד, כאמור, כאשר בוחנים את כלל המשיבים לסקר). בתחום הביוטק התמונה אחרת, כאשר כל החברות המשתתפות, ללא יוצאת מן הכלל, חוזות גיוס של עד עשרה עובדים לכל היותר במהלך השנה.

 

 

אילו מקצועות צפויים להיות המבוקשים ביותר ב-2014? כאן, ככל הנראה יככבו תפקידי פיתוח התוכנה. כמעט 42% מהחברות המשתתפות בסקר העריכו כי יגייסו מפתחי תוכנה חדשים ב-2014, כאשר תחום השיווק והמכירות הוא הבא בתור, עם 19%. תחום ה-IT, וכן משאבי האנוש והכספים נמצאים בתחתית הרשימה. נתונים אלו משתקפים בצורה דומה גם בניתוח על פי גודל החברות.

 

מאז 2010, ובמשך ארבע שנים ברציפות, אנו עדים לעלייה מתמדת בשכר הממוצע בענפי ההייטק והביוטק בישראל. כפי שפורסם רק לאחרונה במסגרת סיכום שנת 2013 של אתוסיה, השכר הממוצע בענפים אלו עלה ב-2013 ב-4.1%. האם המגמה הזו צפויה להימשך גם בשנת 2014? כלל לא בטוח, על פי תחזיות המשתתפים בסקר.

 

ניתוח התשובות מעלה כי מעל מחצית מהחברות (51% מהמשיבים) מעריכות שלא יחול שינוי כלשהו בשכר הממוצע. 37% מהמשיבים העריכו כי תחול עלייה של עד 5% בשכר העובדים, כך שלמעשה, 88% מהחברות חוזות עלייה של עד 5% בשכר העובדים, אם בכלל. שני אחוזים מהמשתתפים בסקר חזו ירידה של מעל 10% בשכר, ואילו 3% מהם צפו דווקא עלייה של מעל 10%.

 

גם כאן, סקטור התקשורת הוא זה אשר זוכה לתחזיות השליליות ביותר: 67% מהמשיבים בסקטור זה חזו קיפאון בשכר (כלומר, העריכו שלא יחול שינוי כלשהו בשכר העובדים ב-2014) – הנתון הגבוה ביותר מבין כל הסקטורים שהשתתפו בסקר. בתחום התוכנה, מעריכות 46% מהחברות כי השכר לא ישתנה, וזהו השיעור הנמוך ביותר מבחינה זו.

בעניין זה כדאי לציין כי בקרב החברות הבינוניות, לא נרשמה כלל תחזית להורדה בשכר ב-2014, בעוד בחברות הגדולות והקטנות, 6% מהמשיבות ציינו כי הן כן צופות ירידה מסוימת בשכר העובדים.

 

 

 

עניין אחד וודאי לא צפוי להשתנות במהלך שנת 2014, והוא נוגע לדרכי גיוס העובדים החדשים בקרב החברות. על פי נתוני הסקר, גם בשנה הקרובה יבוצעו רוב הגיוסים בשיטת ה’חבר מביא חבר’ או ‘מפה לאוזן’: 36% מהחברות צופות כי כלי זה ימשיך להיות מקור הגיוס העיקרי שלהן, כאשר הגיוס דרך חברות ההשמה נמצא מייד בהמשך הרשימה, עם 32%. הרשתות החברתיות תופסות נתח מרשים של 22% ברשימת מקורות הגיוס, בעוד ירידי התעסוקה תופסים נפח של 1% בלבד.

 

אם כן, נדמה כי שנת 2014 נפתחת בצעדים זהירים מבחינת בעלי התפקידים הבכירים בחברות ההייטק והביוטק. כמות המשרות החדשות ומספר הגיוסים לא צפוי לגדול משמעותית בשנה הקרובה, וכך גם השכר של העובדים הקיימים. חשוב לזכור כי מדובר בהערכות בלבד, אשר עשויות להשתנות בצורה משמעותית בעקבות תהליכים כאלו ואחרים בשוק המקומי והעולמי, כך ששווה מאוד לעקוב – ולבדוק בסופה של השנה אילו מהתחזיות אכן התממשו ואילו לא.

 

הרשמה למגזין

להישאר מעודכנים תמיד בכל החדשות והטיפים הכי חשובים בעולם התעסוקה

שדה חובה*

אולי יעניין אותך גם...

אינפלציה גוברת

החורף כבר כאן

זה חודשים ארוכים שהאופטימיות שליוותה את שוק ההון ב-2021 מתפוגגת והולכת. בארה”ב, הבנק הפדרלי מוסיף להעלות את הריבית, במהלך שבנקים מרכזיים רבים בעולם מבצעים אף הם; האינפלציה גוברת; חברות גדולות שנראו חסינות למיתון, פותחות במהלכי פיטורים; המלחמה באוקראינה עדיין מעיבה על אירופה; ואי יציבות פוליטית בבריטניה הופכת את מצבה הלא פשוט, עקב הברקזיט, למאתגר אף יותר.

 

גל פיטורי עובדים

חרב הפיטורים פוגעת לא רק ביוניקורנים, אלא גם בחברות קטנות יותר.

דו"ח חושף את מצב הנשים העגום בהיי-טק הישראלי

רק שליש: דו”ח חושף את מצב הנשים העגום בהיי-טק הישראלי

דו”ח שהוציאה רשות החדשנות מלמד שההיי-טק הישראלי משתרך מאחור בייצוג נשים: רק כשליש מהמועסקים בו הן נשים וככל שעולים במעלה הפירמידה לתפקידי ניהול, ניהול בכיר והשקעות – כך קטן מספרן

משבר – כן, אסון גדול – לא

משבר – כן, אסון גדול – לא

בניגוד לחששות, אין צפי למשבר כלכלי נוסח 2001 ו-2008, אלא לגל מינורי שיסתיים תוך מספר רבעונים. כך יוכלו חברות הטכנולוגיה והעובדים להשאיר את הראש מעל המים בתקופה הסוערת הזו.

ההייטק מתגייס למען הקהילה

ההייטק מתגייס למען הקהילה

תרומה חברתית הפכה להיות חלק אינטגרלי מ”תנאי השירות” שמציעות חברות טכנולוגיה לעובדיהן. מאיפה זה בא, מה זה מעניק לחברה וכיצד יוצאים מזה נשכרים העובדים והחברות?

משבר הגיוס בהייטק: 6 טעויות שכדאי להימנע מהן

משבר הגיוס בהייטק: 6 טעויות שכדאי להימנע מהן

הביקוש לעובדים בתעשייה שובר שיאים, וגם התחלופה שלהם.
למה זה קורה, ומאיזה שגיאות אפשר להימנע בדרך לגיוס הטאלנט הבא שלכם