הפצת קורות חיים
בעידן של רישות חברתי, החברים הם ללא ספק מקור חשוב וזמין להצעות עבודה ולהמלצות. יחד עם זאת למקור הפצה זה יש כמה פגמים.
ראשית, במרבית המקרים, החברים יכולים להעביר קורות חיים בצירוף המלצתם, אך בלי אפשרות אמיתית לדחוף את המועמד. החבר יתקשה לענות על התנגדויות מצד אנשי משאבי האנוש, ולעתים הוא אף עשוי, בשל חוסר ניסיון והבנה בתחום הגיוס, דווקא לגרום נזק.
כמו כן, קשה מאוד לעקוב אחרי סטאטוס המועמדות אצל כל חבר. בדרך כלל שיטת העבודה תהיה בסגנון “שלח לחמך על פני המים”.
אך כמובן החיסרון הבולט ביותר הוא שדרך חברים ניתן להגיע לכל היותר למספר מוגבל של משרות.
הפצת קורות החיים באמצעות אתרי אינטרנט
שיטה זו, שבה מועמדים נעזרים במגוון אתרים כדי להפיץ את קורות חייהם בתפוצה רחבה ומהירה, מסייעת להם להגיע למספר גדול של חברות שייתכן שיוכלו לסייע להם. שיטה זו פופולארית בעיקר בקרב מחפשי עבודה צעירים ולא-מנוסים, המעוניינים בחשיפה מיידית ומהירה.
יחד עם זאת לשיטה זו ישנן השלכות שיש להיות מודעים אליהן:
ראשית, חיפוש העבודה נעשה באופן פסיבי, כך שאין כל ידיעה לאן הגיעו קורות החיים, ואם הזדמנויות למשרות מתאימות הוחמצו בגלל חוסר תשומת לב או הבנה מצד המגייס.
שנית, השליחה אינה דיסקרטית, דבר המהווה חיסרון ואפילו סיכון למי שמחפשים עבודה תוך כדי עבודה במקום שאותו הם מבקשים לעזוב. לעתים אנו נתקלים בקורות חיים המופצים לכל רוח ועליהם כתוב באותיות של קידוש לבנה (ובאופן חסר תועלת לחלוטין) “דיסקרטי”…
שלישית, גם אם אין החיפוש נעשה באופן דיסקרטי, מחפש העבודה מאבד שליטה על התהליך. ברגע שנשלחו, קורות החיים מגיעים למאות אתרים, היכולים לעשות בהם כרצונם, להעבירם הלאה או אף להכניס בהם שינויים שלא על דעת המועמד!
באופן כללי ניתן לומר ששליחה בתפוצה רחבה מורידה את ערכם של קורות החיים. באופן שגוי לחלוטין, מחפשי עבודה סבורים לעתים שהצפת החברות המגייסות בקורות החיים שלהם ישפרו את סיכוייהם, בעוד שבפועל הם עשויים להיחשב ל”ספאמרים”. לא פחות!
גם חברות השמה עשויות שלא לגלות עוד עניין במועמד שבשל הפצתו הרחבה, כפי שאראה בהמשך, קידומו הופך מבחינתן ללא משתלם. המועמד צריכים להבין שמבחינת חברות השמה ערכו של המועמד עולה ככל שהוא “נדיר” יותר בשוק, כך שהן נחשבות למי שגילו אותו.
חסרון אחרון של ההפצה הרחבה הוא השפעתה הפסיכולוגית על מחפש העבודה. תהליך חיפוש העבודה, בפרט בזמן של מיתון, עשוי להיות ארוך, מתסכל ומלווה בתנודות במצב הרוח. הפצה רחבה של קורות החיים מספקת למחפש העבודה תשובה שגויה על השאלה: “האם עשיתי מספיק כדי למצוא עבודה?”. לכאורה נראה, שהפצת קורות החיים בצורה כה נרחבת היא מאמץ מספק בהחלט. אך כפי שראינו, תשובה זו אינה נכונה. הפצה רחבה ומהירה של קורות החיים הנה בעלת תוחלת הצלחה נמוכה יחסית, והופכת את מחפש העבודה לפסיבי.
לפיכך, המלצתי החד-משמעית היא להשתמש באתרים אלו בעדיפות אחרונה בלבד, לאחר מיצוי האפשרויות למציאת עבודה באמצעות חברות השמה, וכמובן בתנאי שהנכם יכולים לוותר על הדיסקרטיות בתהליך החיפוש.
חיפוש עבודה דרך חברת השמה
תחילה כדאי להסביר מהי חברת השמה וכיצד היא פועלת בשוק: חברת השמה נועדה לתווך בין מחפשי העבודה לבין החברות המגייסות. היא מרכזת פניות של מועמדים (לעתים אלפי פניות בחודש), מממיינת את קורות החיים, ומחפשת התאמה למשרות שהועברו אליה מהחברות המגייסות.
כאשר נמצא מועמד מתאים, קורות החיים שלו נשלחים אל החברה המגייסת, בדרך כלל ללא הפרטים האישיים, ושם מתבצעת בדיקה האם המועמד מוכר ואם הוא אכן מתאים לפרופיל המבוקש. במידה והמועמד נמצא מתאים ובלתי מוכר, מתבצעת חשיפה של פרטי ההתקשרות עמו והמועמדות נרשמת על שם חברת ההשמה שהפנתה אותו. חשוב להבין ששוק ההשמה מתבסס על עמלת הצלחה שנגבית מהחברה המגייסת בלבד (גביית תשלום ממחפש העבודה אסורה על פי החוק). כלומר, רק במידה והמועמד מתקבל לעבודה, חברת ההשמה זוכה בתשלום על פועלה.
כעת ניתן להבין מדוע חברת ההשמה מעניקה מענה מדויק לבעיות שהעלנו בסעיף הקודם:
ראשית, בעוד היא מאפשרת למחפש העבודה להיחשף למגוון משרות בשוק, חברת ההשמה מקנה שליטה על משלוח קורות החיים, ומונעת שליחה חוזרת ומרובה לאותה המשרה או לאותה החברה, מאפשרת למחפש העבודה לדעת לאן קורות החיים נשלחים והיכן עומד הטיפול בהם ומבטיחה את הדיסקרטיות של התהליך כולו.
יועצי ההשמה מכירים היטב את המשרות הקיימות, את שוק העבודה ואת המגמות והשינויים בו, ובעיקר-הם מיומנים בשיווק המועמד לחברה המגייסת, בהבלטת היכולות החשובות והרלוונטיות שלו ובהתאמת מועמדים רבים ושונים למשרות. זאת ועוד, החברות המגייסות פותחות בפני חברות ההשמה גם משרות דיסקרטיות, כאלה שבשל רגישות החיפוש לא יפורסמו בכלים אחרים!
כעת נשאלת השאלה – עם כמה חברות השמה כדאי לעבוד? ההמלצה שלי היא להתחיל את התהליך עם חברת השמה אחת, ולהעניק לה את הבלעדיות לתהליך החיפוש, לפחות למשך תקופה ראשונית משמעותית.
התקשרות עם חברת השמה אחת יוצרת קשר מעמיק עם יועץ ההשמה המטפל. היועץ, היודע שיש לו קשר בלעדי עם המועמד, יקדיש למועמד באופן טבעי זמן ותשומת לב רבים יותר. ולכן, יבליט אותו לעומת מאות המועמדים האחרים שבטיפולו. לחברת השמה יש את הכלים והידע לשווק באופן אקטיבי את מועמדותו של מחפש העבודה ולכך יש משמעות קריטית בתהליך חיפוש העבודה כיום. יועצי ההשמה מרושתים היטב ומסוגלים לפתוח עבור המועמדים שלהם דלתות שכלל לא ידעו על קיומם.
גם מבחינת החשאיות של התהליך יש עדיפות לעבודה עם חברה אחת. כך ניתן להיות שקטים ובטוחים שיש גורם אחד הנושא באחריות לנושא זה.
לדעתי, השירות האישי והקשר הישיר הם יתרונות עצומים, העשויים להקל על מחפש העבודה למצוא את העבודה המתאימה לו ביותר במהירות ובתנאים הטובים ביותר עבורו.
סקרנו כאן את הגישות המרכזיות באופן הפצת קורות החיים. לדעתי, על אף ההפצה ההמונית שמאפשר משלוח קורות החיים באינטרנט, הנזק שבמשלוח כזה עלול לעלות על התועלת. מחפש העבודה ייטיב לעשות אם ישלח את קורות החיים שלו באופן מבוקר וממוקד, בעזרת חברת השמה אחת, שתהווה עבורו כתובת בכל שאלה ועניין שיכולים לעלות בתהליך חיפוש העבודה והמשא ומתן מול החברה המגייסת. מבין חברות ההשמה, מומלץ לבחור את החברה המקצועית והטובה ביותר, המתמחה בתחום עיסוקו של מחפש העבודה ואשר תדע לקדם את הקריירה שלו, לייעץ לו לפי הצורך בניהול הקריירה לטווח ארוך ובבחירת מקומות העבודה שיעזרו לו להתקדם לעבר מטרותיו. בדרך זו יוכל מחפש העבודה לנצל על בצורה הטובה ביותר את מקצועיותה של חברת ההשמה ואת ניסיונה בשוק כדי למצוא את המשרה שתהלום את כישוריו בצורה הטובה ביותר.