כפתור סגירה

כתבה בנושא יציבות ואופטימיות: מגמות בסקר השכר – רבעון שלישי 2012

מחלקת המחקר של חברת אתוסיה השלימה בימים אלה את סקר השכר והביקוש לעובדים לרבעון השלישי של 2012. המגמה המרכזית העולה מן הסקר היא שברבעון זה, שבו חלו חגי תשרי, הכול זז לאט.

 

אז מה מאפיין את הרבעון השלישי של השנה?

אחד הממצאים העיקריים: הזמן הממוצע לאיוש תפקידים עלה עלייה חדה – בתעשיית ההייטק עלה זמן האיוש הממוצע לשיא של 9 שבועות, ובתעשיית הביוטק – ל-7.5 שבועות.
לשם השוואה, ברבעון השני של השנה היו זמני האיוש הממוצעים 5 שבועות בהייטק ו-4.5 שבועות בביוטק.

לעומת זאת, רמות הביקוש לעובדים בתעשיית ההייטק והביוטק ברוב התפקידים – כגון הנדסה, תפעול, שיווק ומכירות – נותרו בלא שינוי או כמעט בלא שינוי (טבלה 1). בחלוקה על פי סוג התעשייה (טבלה 2), ניתן לראות כי בתחומי מדעי החיים, הפרמצבטיקה והסמיקונדקטור נותר הביקוש לעובדים בלא שינוי לעומת הרבעון הקודם, ובתחומים אחרים – אינטרנט, תקשורת, מכשור רפואי ותוכנה – הייתה אף עלייה קלה בביקוש לעובדים. בשום תחום לא נמצאה ירידה בביקוש. השינוי המצטבר בביקוש מאז תחילת שנת 2012 הוא חיובי עוד יותר (טבלה 3) – עלייה של 5-10% בביקוש לעובדים ברוב התחומים, ובפרט בתחומי התוכנה (11%), האינטרנט (12%) והפיתוח למובייל (19%). התחום היחיד שנרשמה בו ירידה בביקוש לעובדים הוא הסמיקונדקטור – ירידה של 10% בביקוש לעובדים מאז תחילת השנה.

לטבלאות השכר המלאות

רמות השכר בתעשיות אלו רשמו עלייה מזערית של כ-1.5% בהשוואה לרבעון השני השנה (טבלה 2). עלייה קלה זו עשויה לנבוע מעדכוני מדד בארגונים. ניתוח נתוני השכר לפי קבוצות תפקידים מאז תחילת השנה (טבלה 1) מצביע אף הוא על עלייה קטנה מאוד בגובה השכר או על היעדר כל שינוי בגובה השכר.

הרבעון השלישי של השנה מסתמן אפוא כרבעון שהצמיחה בו מינימלית. אך בהתבוננות רחבה יותר, החל מתחילת השנה, מצטיירת תמונה שונה.

תחום מדעי החיים רשם מתחילת השנה עליות בכמה גזרות. בתחום הבכירים, למשל, עלה הביקוש לחברי הנהלה ב-18% (טבלה 1). הדרישה לעובדי בקרת איכות עלתה ב-10%, והדרישה לעובדים בכירים בתחומי הקליניקה והרגולציה עלתה בלמעלה מ-15%.

בתחום ההייטק, ענפי האינטרנט והפיתוח למובייל ממשיכים להוביל בכמות הגיוסים מתחילת השנה (טבלה 3). מפתחי תוכנה לסביבות אלה ממשיכים ליהנות מביקוש חסר תקדים, שעלה, כאמור, ב-12% בממוצע מתחילת השנה (אינטרנט) וב-19% בממוצע מתחילת השנה (מובייל). בד בבד, הביקוש למהנדסי חומרה ולמנהלי פרויקטים ירד בכ-10% מתחילת השנה.

בתחומים מסוימים בתעשיית ההייטק נמצאו גם ירידות בגיוסים: ברבעון הראשון של השנה נרשמה עלייה בגיוס בכירים – אך בשני הרבעונים הבאים ירד גיוס המנהלים, ובסך הכול נרשמה ירידה מצטברת של למעלה מ-17%. גם תחום משאבי האנוש נפגע מאוד, ומאז תחילת השנה נרשמה ירידה של כ-42% בדרישה לעובדים בתחום זה.

טבלה 1: מגמות הביקוש והשכר בחברות הייטק וביוטק בישראל לפי קבוצות תפקידים מתחילת 2012

קבוצות תפקידים

מגמת הביקוש

מגמת השכר

פיתוח תוכנה

12%+

1%+

פיתוח חומרה

10%-

בלא שינוי

ניהול מכירות

בלא שינוי

1%+

ניהול תפעול

בלא שינוי

בלא שינוי

ניהול שיווק

בלא שינוי

בלא שינוי

פיתוח עסקי

0.5%+

0.5%+

ניהול פיתוח

4%+

בלא שינוי

הנדסה

בלא שינוי

0.5%+

ניהול פיתוח

4%+

בלא שינוי

בכירים להייטק

17%-

בלא שינוי

קליניקה ורגולציה

15%+

2.5%+

בקרת איכות

10%+

2%+

משאבי אנוש

42%-

1.5%+

מנהלי פרויקטים

10%-

1.5%

טבלה 2: מגמות השכר והביקוש לעובדים בתעשיות ההייטק והביוטק ברבעון III לעומת רבעון II בשנת 2012

תעשייה

מגמת הביקוש

מגמת השכר

סמיקונדקטור

בלא שינוי

בלא שינוי

אינטרנט

3%+

2%+

תקשורת

2%+

1.5%+

מובייל

8%+

3%+

תוכנה

5.5%+

1.3%+

מחקר, מדעי החיים

בלא שינוי

בלא שינוי

מכשור רפואי

4%+

1.4%+

פרמצבטיקה

בלא שינוי

בלא שינוי

טבלה 3: מגמות הביקוש לעובדים בתעשיות ההייטק והביוטק בישראל מתחילת שנת 2012

תעשייה

מגמת הביקוש

סמיקונדקטור

10%-

אינטרנט

12%+

מובייל

19%+

תקשורת

2%+

תוכנה

11%+

מחקר, מדעי החיים

7%+

מכשור רפואי

4%+

פרמצבטיקה

5%+

מאז תחילת השנה, למעלה מ-68% מארגוני ההייטק ולמעלה מ-55% מארגוני הביוטק המשיכו – על פי דיווחיהם – לצמוח, ואף גדלו בהיקפים של למעלה מ-5% ממצבת כוח האדם שלהם. אף על פי כן, משיחות עם מנהלים ומנכ”לים בשוק ההייטק והביוטק עולה כי החשש ממיתון עדיין קיים.

לדברי אייל סולומון, מנכ”ל אתוסיה, המגמות המאפיינות כעת את שוק העבודה אינן בלתי צפויות. סקר עמדות שביצעה יחידת המחקר של אתוסיה בסוף 2011, שנועד להעריך את מגמות שוק התעסוקה בתעשיות ההייטק והביוטק בשנת 2012, ניבא בצורה מדויקת את התנהגותו של שוק התעסוקה מתחילת השנה ועד היום.

הסקר הראה כי קיימות מגמות מנוגדות: מצד אחד, כ-70% מהחברות צפו כי 2012 תתאפיין בהאטה; מצד אחר, רובן סברו כי מצבת כוח האדם שלהן תתרחב בשנה זו. ואכן, אף שרבים מהמנהלים שהשתתפו בסקר סברו כי שוק הת

הרשמה למגזין

להישאר מעודכנים תמיד בכל החדשות והטיפים הכי חשובים בעולם התעסוקה

שדה חובה*

אולי יעניין אותך גם...

אינפלציה גוברת

החורף כבר כאן

זה חודשים ארוכים שהאופטימיות שליוותה את שוק ההון ב-2021 מתפוגגת והולכת. בארה”ב, הבנק הפדרלי מוסיף להעלות את הריבית, במהלך שבנקים מרכזיים רבים בעולם מבצעים אף הם; האינפלציה גוברת; חברות גדולות שנראו חסינות למיתון, פותחות במהלכי פיטורים; המלחמה באוקראינה עדיין מעיבה על אירופה; ואי יציבות פוליטית בבריטניה הופכת את מצבה הלא פשוט, עקב הברקזיט, למאתגר אף יותר.

 

גל פיטורי עובדים

חרב הפיטורים פוגעת לא רק ביוניקורנים, אלא גם בחברות קטנות יותר.

דו"ח חושף את מצב הנשים העגום בהיי-טק הישראלי

רק שליש: דו”ח חושף את מצב הנשים העגום בהיי-טק הישראלי

דו”ח שהוציאה רשות החדשנות מלמד שההיי-טק הישראלי משתרך מאחור בייצוג נשים: רק כשליש מהמועסקים בו הן נשים וככל שעולים במעלה הפירמידה לתפקידי ניהול, ניהול בכיר והשקעות – כך קטן מספרן

משבר – כן, אסון גדול – לא

משבר – כן, אסון גדול – לא

בניגוד לחששות, אין צפי למשבר כלכלי נוסח 2001 ו-2008, אלא לגל מינורי שיסתיים תוך מספר רבעונים. כך יוכלו חברות הטכנולוגיה והעובדים להשאיר את הראש מעל המים בתקופה הסוערת הזו.

ההייטק מתגייס למען הקהילה

ההייטק מתגייס למען הקהילה

תרומה חברתית הפכה להיות חלק אינטגרלי מ”תנאי השירות” שמציעות חברות טכנולוגיה לעובדיהן. מאיפה זה בא, מה זה מעניק לחברה וכיצד יוצאים מזה נשכרים העובדים והחברות?

משבר הגיוס בהייטק: 6 טעויות שכדאי להימנע מהן

משבר הגיוס בהייטק: 6 טעויות שכדאי להימנע מהן

הביקוש לעובדים בתעשייה שובר שיאים, וגם התחלופה שלהם.
למה זה קורה, ומאיזה שגיאות אפשר להימנע בדרך לגיוס הטאלנט הבא שלכם