כפתור סגירה

כתבה בנושא כיצד מתנהגים במרכז הערכה

כללי ההתנהגות במרכז ההערכה, אשר יגדילו את סיכוייכם לעבור את המיון, ורשימת המלצות מעשיות המתארות כיצד כדאי להתנהג במרכז הערכה.

התמודדות עם הלחץ שלפני
בטרם תיכנסו לחדר האבחון, שבו במקום שקט ובצעו נשימות הרפיה על מנת להוריד את רמת הלחץ. עשו זאת כך: שאפו אוויר דרך האף, ספרו עד 5 ונשפו לאט דרך הפה. עשו כך לפחות 5 פעמים. ייתכן שתחושו סחרחורת. הירגעו, זוהי רק כמות גדולה של אוויר, שתשפר את הרגשתכם. עתה חזרו על התרגיל עוד 5 פעמים, ובמהלך כל שאיפה ונשיפה חשבו על מקום יפה שאתם אוהבים ומרגישים בו בטוחים ונינוחים. התחברו לתחושה הטובה, שתו משהו כדי לחוש רעננים, והיכנסו לחדר האבחון. בכניסתכם תראו מולכם כיסאות מסודרים בצורת חי”ת. למקום הישיבה אין חשיבות רבה, לכן בחרו את מקום הישיבה הנוח לכם והמתינו בסבלנות.  
עד מהרה יתמלא החדר במועמדים, והמנחה יציג את עצמו, יתאר את שלבי יום המיון ואולי גם יספר מעט על התפקיד המוצע. הקפידו להקשיב להוראות שייתן לתרגילים שתבצעו במשך היום.
ייתכן שיהיה לכם רושם, שמקצת התרגילים אינם קשורים לתפקיד. חשוב להבין שהתרגיל הוא כלי מזמֵן, כלומר, הוא מזמן את דפוסי ההתנהגות שלכם ושל שאר חברי הקבוצה, כגון: דפוס קבלת החלטות, שיתוף פעולה, הקשבה, האצלת סמכויות, יכולת עבודה בצוות, שירותיות, יכולת שכנוע, יכולת ניהולית, מנהיגות והובלה ועוד תכונות הרלוונטיות לפרופיל התפקיד שאליו אתם נבחנים.
לפיכך חשוב שתהיו אתם-עצמכם. בד בבד, הבליטו תכונות דומיננטיות הרלוונטיות לתפקיד שאליו זומנתם.
 
שלב 1: הצגה עצמית
המנחה יבקש מהמשתתפים להציג את עצמם. אם תעשו זאת לפי סדר הישיבה, דברו בתורכם. ואולם, אם תתבקשו להציג את עצמכם בסדר חופשי, אל תדברו ראשונים ולא אחרונים. השתדלו להיות בין השני לרביעי בסדר הדוברים. זאת משום שהראשון שיציג את עצמו יציב רף מסוים, וכל הבאים אחריו יספרו אותם הפרטים או ינסו ליצור רושם מעניין יותר מאלו שדיברו לפניהם, ומן הראשון בפרט. עד שתגיעו אל הדוברים האחרונים, לעומת זאת, המנחה עלול להיות עייף מעט ולא מרוכז. לכן בחרו במקום נוח בין הדובר השני לרביעי. אל תספרו אותם פרטים כמו כל שאר המועמדים על מנת להיתפס כ”ילדים טובים”. הציגו את עצמכם כ”ילדים רעים”. למה הכוונה? “ילד טוב” אינו מבטא את צרכיו, והאחרים אינם מביאים אותם בחשבון כאשר הם באים אליו בדרישות. “ילד רע” מבטא את צרכיו, אומר בבהירות מה הוא רוצה והסביבה יודעת שעליה להביא את צרכיו בחשבון כאשר היא באה אליו בדרישה.
מה הקשר להצגה העצמית במרכז ההערכה? שברו את הדפוס שנוצר עד שהגיע תורכם. הציגו את עצמכם – שם, מומחיות מקצועית (אם יש), מקום מגורים, סטטוס משפחתי (מומלץ לנקוב בשמות בני המשפחה על מנת ליצור קשר אישי), תחביב בשעות הפנאי (אם יש). כך תבדלו את עצמכם מהשאר ותטביעו רושם עמוק יותר.
    
שלב 2: תרגיל קבוצתי המותאם לפרופיל התפקיד
המנחה יציג בפני הקבוצה תרגיל קבוצתי שהותאם מראש ונועד לזמן או להציף דפוסי התנהגות רלוונטיים לפרופיל התפקיד. דמיינו את הקבוצה עולה על האוטובוס ואת כולם מנסים לעלות בדלת צרה אחת. איך זה נשמע מהצד? רעש, חוסר הקשבה, חוסר שיתוף פעולה, חוסר סדר, רצון להתבלט על חשבון האחר (תחרותיות) במקום להתבלט מול השיא או היכולות של המועמד עצמו (הישגיות). כך ייראה גם התרגיל בהתחלה. המתינו בצד שניות מספר, הפסיקו את המהומה והזכירו למשתתפים שבפניכם משימה משותפת אחת ומטרה משותפת לכולם. מכאן ואילך, קחו לידיכם את הובלת הקבוצה. חשוב מאוד שתתמודדו עם התנגדויות שיעלו ולא תעקפו אותן. לשם כך עליכם לגייס לצדכם משתתפים שאינם מסכימים לעבוד ולקדם את המשימה יחד אתכם. הזכירו לקבוצה מהי המשימה ומהי המטרה, האצילו סמכויות (לקיחת זמנים), הזמינו רעיונות, אמרו את דעתכם, הובילו להחלטה וקבלו את ההחלטה הסופית. המנחה ישאל אם עמדתם במשימה; סביר להניח שלא תעמדו בה, כי הזמן שיוקצב לכם יהיה קצר מדי במתכוון כדי שתיאלצו לפעול בחיפזון ובלחץ. אמרו שלא, אבל המשיכו ואמרו שנוצרו שיתוף פעולה, עבודה קבוצתית והקשבה, וכל משתתף קיבל אפשרות להביע את דעתו.
עתה יבקש מכם המנחה לדרג את ביצועי הקבוצה ואת הביצוע האישי שלכם. הקפידו תמיד לתת לקבוצה ציון גבוה מציונכם האישי, כיוון שלכם כפרט אין זכות קיום ללא הקבוצה. העניקו ציונים שבין 7 ל-9, ולעולם לא ציון 10, שהרי תמיד יש מה ללמוד והיכן להשתפר.
אם התפקיד המוצע הוא מכירתי, ייתכן שייערך “משחק האסימונים”. משחק זה בוחן את כושר השכנוע שלכם, ונתאר אותו במאמר “משחק האסימונים במרכז הערכה”.
 
שלב 3: הפסקה וסינון ראשוני
בשלב זה אתם זוכים למנוחה קצרה מהתהליך בזמן שהממיינים מסננים מועמדים לא מתאימים.
 
שלב 4: סימולציות (משחקי תפקידים)
אם הגעתם לשלב זה – כל הכבוד לכם! עברתם את הסינון הראשוני. משמע, הסימולציות (משחקי התפקידים) יהיו קרובות לעולם התוכן של התפקיד שאליו אתם נבחנים. מטרת הסימולציות לבחון את יכולתכם להגיב על משימות מסוימות הלקוחות מעולם התוכן האמיתי של התפקיד. כלומר, אם הפגנתם יכולות טובות בתרגיל הקבוצתי, ייבדקו עתה יכולות אלה בתנאי מעבדה קפדניים יותר. עליכם יהיה להפגין את היכולות שהפגנתם קודם. ואולם, הפעם בלי הרעש הקבוצתי שמסביב ובצורה קונקרטית ומדויקת יותר.  
 
שלב 5: הפסקה וסינון שני

בשלב זה אתם זוכים פעם נוספת למנוחה קצרה מתהליך המיון בזמן שהממיינים מסננים מועמדים לא מתאימים.
 

שלב 6: ריאיון אישי (רק לאלו שעברו את הסינון השני)

ייתכן שתישאלו על דרישות השכר שלכם. לפיכך, הגיעו לריאיון לאחר שגיבשתם דרישת שכר ברורה והציגו אותה ללא היסוס. לשם כך עליכם להכין שיעורי בית מראש, ולברר מה השכר לתפקיד המוצע בחברה זו. לחלופין, ייתכן שתקבעו את דרישת השכר שלכם כך שתהיה גבוהה יותר מהשכר הקודם שהרווחתם. כאן נכון לדרוש 20% יותר, אך לא מעבר לכך.
 
שלב 7: מבחני מחשב (אופציונלי, בהתאם לאופי המשרה)
לשלב זה אין צורך להתכונן. אלו הם מבחני אמינות ומבחני אינטליגנציה הכוללים תרגילי צורות, סדרות חשבוניות והבנת הנקרא.
 
סיכום הטיפים להתנהגות נכונה במרכז הערכה
1.2.3.4.5.6.7.8.

הרשמה למגזין

להישאר מעודכנים תמיד בכל החדשות והטיפים הכי חשובים בעולם התעסוקה

שדה חובה*

אולי יעניין אותך גם...

גל פיטורי עובדים

חרב הפיטורים פוגעת לא רק ביוניקורנים, אלא גם בחברות קטנות יותר.

דו"ח חושף את מצב הנשים העגום בהיי-טק הישראלי

רק שליש: דו”ח חושף את מצב הנשים העגום בהיי-טק הישראלי

דו”ח שהוציאה רשות החדשנות מלמד שההיי-טק הישראלי משתרך מאחור בייצוג נשים: רק כשליש מהמועסקים בו הן נשים וככל שעולים במעלה הפירמידה לתפקידי ניהול, ניהול בכיר והשקעות – כך קטן מספרן

משבר – כן, אסון גדול – לא

משבר – כן, אסון גדול – לא

בניגוד לחששות, אין צפי למשבר כלכלי נוסח 2001 ו-2008, אלא לגל מינורי שיסתיים תוך מספר רבעונים. כך יוכלו חברות הטכנולוגיה והעובדים להשאיר את הראש מעל המים בתקופה הסוערת הזו.

ההייטק מתגייס למען הקהילה

ההייטק מתגייס למען הקהילה

תרומה חברתית הפכה להיות חלק אינטגרלי מ”תנאי השירות” שמציעות חברות טכנולוגיה לעובדיהן. מאיפה זה בא, מה זה מעניק לחברה וכיצד יוצאים מזה נשכרים העובדים והחברות?

משבר הגיוס בהייטק: 6 טעויות שכדאי להימנע מהן

משבר הגיוס בהייטק: 6 טעויות שכדאי להימנע מהן

הביקוש לעובדים בתעשייה שובר שיאים, וגם התחלופה שלהם.
למה זה קורה, ומאיזה שגיאות אפשר להימנע בדרך לגיוס הטאלנט הבא שלכם