כפתור סגירה

כתבה בנושא כשעולם ה-Big Data פוגש את עולם הגיוס

כלים טכנולוגיים הסורקים את הרשת ומנתחים כמויות ענק של מידע (Big Data) הופכים את תהליכי הגיוס של עובדים למהירים ומדויקים מאי פעם.

כמות המידע הקיימת באינטרנט מכפילה את עצמה מדי כשנתיים, והגיעה זה כבר להיקפים בלתי נתפסים. שפע המידע הזה הוא מכרה זהב, שכדי לנצלו יש להפיק מתוכו את פריטי המידע הרלוונטיים, לאחסנם ולנתח אותם. תחום טכנולוגי זה נקרא בשם Big Data, או “נתוני עתק” בשפתנו, והוא אחד התחומים החמים ביותר בעולם ההייטק כיום. באחרונה, גם עולם הגיוס וההשמה הבין עד כמה מערכות ה-Big Data יכולות לסייע לו. 

 

כלי ה-Big Data מאפשרים לחברת גיוס והשמה להוריד מהרשת כמות גדולה מאוד של מידע, הכולל נתונים רלוונטיים ומדויקים להפליא, לבצע ניתוחי בינה עסקית (business intelligence, BI) של המידע, ועל סמך ניתוחים אלה – לספק שירותי גיוס מדויקים ויעילים באופן חסר תקדים.

 

נפח: נפחי האיסוף של מערכות Big Data הם עצומים – פטה בייטים (1015 בייטים) ואקסה בייטים (1018 בייטים) נחשבים עניין שבשגרה בתחום זה. בעולם הגיוס, פירוש הדבר הוא יכולת להגיע גם לפרופילים ול”טביעות אצבע” של מועמדים ושל ארגונים בכל האתרים שבהם יש להם נוכחות רשת כלשהי.

מהירות: אחד המאפיינים החשובים של מערכות ה- Big Data הוא האיסוף המהיר והמיידי, בתוך דקות ואפילו שניות, של כמויות עצומות של מידע. בעולם הגיוס, המהירות הזאת מתבטאת ביכולת להבחין באופן מיידי בשינויים בפרופילי רשת, ולספק שירות מותאם בזמן אמת.

גיוון: איסוף מידע בנפח עצום ובמהירות אדירה עדיין לא יהיה מספיק אפקטיבי אם לא ילווה בגיוון מקסימלי של מקורות האיסוף. מערכות Big Data מספקות נתונים משלל פלטפורמות אינטרנטיות (פייסבוק, טוויטר, לינקדאין, פורומים ועוד), והמידע הנאסף מגוון גם הוא: טקסטים, תמונות, קטעי וידאו ועוד.

“הכלים האלה משנים לחלוטין את פני התחום,” אומר אייל סולומון, מנכ”ל חברת ההשמה בהייטק ובביוטק אתוסיה. “כדי להבין את המשמעות שלהם, נסו לדמיין מערכת שמסוגלת להציג על המסך את כל ה’ציוצים’ של משתמשי טוויטר בכל מקום ברחבי העולם, בזמן אמת ובמשך כל שעות היום; מערכת שמסוגלת לדעת בזמן אמת מתי עדכנתם את עמוד הלינקדאין שלכם, ולהציע לכם בתוך שניות משרה מתאימה לנתונים החדשים שהזנתם; מערכת שעוקבת אחרי רישום של פטנטים ופרסום של עבודות דוקטורט ומאתרת על פיהם מועמדים עם מומחיות נדירה בתחום ספציפי. אלו כלים שהפכו לבסיס העבודה השוטפת שלנו”.

עולם הגיוס הוא, כמובן, אחד מתעשיות ומתחומים רבים המפיקים תועלת מ-Big Data. אחד הסקטורים העיקריים העושים שימוש בנתוני עתק הוא הסקטור הביטחוני – גופי מודיעין, צבא ומשטרה – המשתמשים במידע שנאסף כדי ללקט פרטים על חשודים, ליירט מסרים הקשורים לעברות על החוק וכדומה. תחום שונה לחלוטין שנעשה בו שימוש קבוע במערכות Big Data הוא חיזוי מזג האוויר: איסוף מהיר של כמויות מידע גדולות ממקורות מגוונים מסייע בגיבוש התחזית המדויקת ביותר.

 

תחום גיוס העובדים מציע כר נרחב לשימוש בכלי ה-Big Data, העשויים לקצר ולפשט מאוד את תהליכי האיתור של מועמדים מתאימים והגיוס של עובדים חדשים, הכרוכים על פי רוב בהשקעה עצומה בזמן ובכסף. השימוש ב- Big Dataיכול להגדיל גם את שיעור ההצלחה בזיהוי ובגיוס של המועמדים המתאימים ביותר – שחשיבותו מרובה: בכל חברה, ובעיקר בחברות קטנות וצעירות, גיוס מוצלח יכול ליצור את ההבדל בין הצלחה לכישלון, בין פריחה של החברה לדעיכתה.

מערכות ה- Big Data משפרות את תהליכי הגיוס בכמה דרכים. ראשית – הן יכולות לספק הגדרה מדויקת ואובייקטיבית של הנתונים המבוקשים של המועמד ושל מאפייני המשרה. שנית – הן יכולות, כאמור, לאתר במהירות מועמדים מתאימים. ולבסוף, איסוף וניתוח של נתונים יכול לאפשר לחברה המגייסת לחזות מבעוד מועד מחסור בעובדים באגף או בתחום מסוים, וכך לבצע גיוס מתוכנן בלא לחץ זמן.

חרף מורכבותו, בפועל התהליך עשוי להיות פשוט למדי. כך, לדוגמה, החברה המגייסת יכולה להגדיר כי המערכת תאסוף נתוני אופי וביצועים של עובדיה. הנתונים שייאספו יאפשרו לצוות המנהלים להבין מהם מאפייניהם של העובדים המצטיינים בחברה, ובשלב הבא – להשתמש במאפיינים אלה לחיפוש עובדים חדשים. המערכת תסייע אפוא בזיהוי עובדים שקורצו מ”החומר הנכון” על סמך נתונים אובייקטיביים שהחברה עצמה סיפקה לה, מבלי להסתמך על תחושות בטן.

תהליך הגיוס מונחה מערכות ה-Big Data מציע יתרון נוסף: ההגדרות המדויקות וההתמקדות במאפיינים ספציפיים יאפשרו למגייס לא רק לקצר תהליכים, אלא גם להגיע למספר גדול ככל האפשר של מועמדים מתאימים – ולהימנע מזימון של מועמדים לא-רלוונטיים. במילים אחרות, גיוס המשלב שימוש במערכות Big Data הופך את הגיוס לממוקד ואיכותי יותר.

מערכת ה-Big Data של חברת אתוסיה, לדוגמה, היא מערכת עתירת יכולות טכנולוגיות שפותחה בחברה. המערכת סורקת באופן קבוע תכנים טקסטואליים בכל רחבי הרשת, מאתרי אינטרנט ועד רשתות חברתיות, תוך זיהוי טקסטים

 על פי מאפיינים שנקבעו מראש, מנתחת אותם ומפיקה מהם מסקנות. 

“זוהי מערכת מתקדמת, המפשטת מאוד את תהליך הגיוס והופכת אותו ליעיל ואיכותי פי כמה,” מסביר סולומון. “המערכת מעמידה לרשות אנשינו כמה יכולות מרכזיות: הפצה של משרות לאתרים באופן התואם את קהלי היעד ואת תחומי הצלחות העבר שלהם, כך שאנו ממקסמים את התועלת מכל ערוץ גיוס; כריית מידע המאפשרת התאמה מדויקת בין המועמד לבין הארגון המגייס, על בסיס מגוון רחב של פרמטרים – כגון פעילות הרשת של המועמד ובחירותיו בעבר אל מול מאפייני המשרה ותרבות הארגון המגייס; הצעת משרות למחפשי עבודה על סמך ניתוח מאפייני פרופילים של אנשים שניהלו מסלול קריירה דומה; ניבוי מהלכים עתידיים, כמו תחילת חיפוש עבודה של מועמד או פתיחה של משרה חדשה בארגון, על סמך ניתוחים סטטיסטיים ומעקב אחר שינויים בפרופילים אישיים וארגוניים; קביעת מידת ההתאמה של מועמד למשרה באחוזים, על בסיס ניתוח והשוואה עם פרופילי עובדים קודמים באותו תפקיד בארגון; ניבוי התנהגויות של אנשים לא רק על בסיס החלטות שקיבלו בעבר, אלא גם על סמך חקר התנהגות של אנשים בעלי מאפייני קבלת החלטות דומים, או כאלה שהגיעו לצמתים דומים. וזו רק חלק מהתמונה”.

עם כל כוחן של מערכות ה-Big Data, חשוב לזכור כי הן נועדו לסייע ליועץ הגיוס, ולא להחליף אותו. על יועץ הגיוס לשוחח עם האדם שמולו, להבין מהם צרכיו ושאיפותיו ולבחון את התאמתו לארגון ולמשרה. לשכל הישר האנושי עדיין אין תחליף – אך כלי ה- Big Data עשויים לספק לו מכפיל כוח שיהפוך את תהליך גיוס העובדים למהיר, מדויק וחכם מכפי שהיה אי פעם בעבר.

 

 

הרשמה למגזין

להישאר מעודכנים תמיד בכל החדשות והטיפים הכי חשובים בעולם התעסוקה

שדה חובה*

אולי יעניין אותך גם...

אינפלציה גוברת

החורף כבר כאן

זה חודשים ארוכים שהאופטימיות שליוותה את שוק ההון ב-2021 מתפוגגת והולכת. בארה”ב, הבנק הפדרלי מוסיף להעלות את הריבית, במהלך שבנקים מרכזיים רבים בעולם מבצעים אף הם; האינפלציה גוברת; חברות גדולות שנראו חסינות למיתון, פותחות במהלכי פיטורים; המלחמה באוקראינה עדיין מעיבה על אירופה; ואי יציבות פוליטית בבריטניה הופכת את מצבה הלא פשוט, עקב הברקזיט, למאתגר אף יותר.

 

גל פיטורי עובדים

חרב הפיטורים פוגעת לא רק ביוניקורנים, אלא גם בחברות קטנות יותר.

דו"ח חושף את מצב הנשים העגום בהיי-טק הישראלי

רק שליש: דו”ח חושף את מצב הנשים העגום בהיי-טק הישראלי

דו”ח שהוציאה רשות החדשנות מלמד שההיי-טק הישראלי משתרך מאחור בייצוג נשים: רק כשליש מהמועסקים בו הן נשים וככל שעולים במעלה הפירמידה לתפקידי ניהול, ניהול בכיר והשקעות – כך קטן מספרן

משבר – כן, אסון גדול – לא

משבר – כן, אסון גדול – לא

בניגוד לחששות, אין צפי למשבר כלכלי נוסח 2001 ו-2008, אלא לגל מינורי שיסתיים תוך מספר רבעונים. כך יוכלו חברות הטכנולוגיה והעובדים להשאיר את הראש מעל המים בתקופה הסוערת הזו.

ההייטק מתגייס למען הקהילה

ההייטק מתגייס למען הקהילה

תרומה חברתית הפכה להיות חלק אינטגרלי מ”תנאי השירות” שמציעות חברות טכנולוגיה לעובדיהן. מאיפה זה בא, מה זה מעניק לחברה וכיצד יוצאים מזה נשכרים העובדים והחברות?

משבר הגיוס בהייטק: 6 טעויות שכדאי להימנע מהן

משבר הגיוס בהייטק: 6 טעויות שכדאי להימנע מהן

הביקוש לעובדים בתעשייה שובר שיאים, וגם התחלופה שלהם.
למה זה קורה, ומאיזה שגיאות אפשר להימנע בדרך לגיוס הטאלנט הבא שלכם