כפתור סגירה

כתבה בנושא לשנות את העולם בעזרת שבב זעיר: היכרות עם תעשיית הסמיקונדוקטור העולמית

כל טכנולוגיה ברחבי העולם, החל ברובוטים ומכשירים רפואיים ועד האייפד והסמארטפון שלנו, מבוססים על פעולתם של מעבדים רבי עוצמה. אותם מעבדים הפכו בשנים האחרונות לחזקים יותר ויותר ובמקביל – גם לקטנים יותר ויותר, בעיקר הודות לתחום מסוים בעולם ההייטק: תעשיית הסמיקונדוקטור (בעברית: מוליכים למחצה). זה הזמן לערוך היכרות עם התחום ייחודי הזה, בעזרת אנשי יחידת המחקר של אתוסיה, חברת השמה בהייטק.

היקף שוק הסמיקונדוקטור הישראלי: כמעט 300 מיליארד דולרים

תעשיית הסמיקונדוקטור החלה את צעדיה הראשונים כבר בשנות ה-60′ של המאה הקודמת, אך נכנסה לתור הזהב שלה בשנות ה-90′, אז החל הפיתוח המואץ של מעבדי המחשב הקטנים. התחרות הרבה בשוק בין יצרניות המעבדים (כשהמוכרת והמובילה שבהן הייתה אינטל כמובן) הביאה להתפתחות התחום בקצב מרשים.

 

כדי להבין עד כמה מדובר בתחום מבוקש ומתפתח, מספיק להסתכל על נתוני השנים האחרונות: בשנת 2012 עמד הנפח של תעשיית הסמיקונדוקטור על כ-290 מיליארד דולרים, כשהתחזיות לשנת 2013 מדברות על חציית רף ה-300 מיליארד. עד 2016, צפויה תעשייה זו להגיע להיקף של כמעט 370 מיליארד דולרים.

 

אין ספק שהתעשייה הזו ידעה לא מעט עליות וירידות לאורך הדרך. אם בשנות ה-90′ הגיע אחד השיאים הגדולים של התעשייה, הרי שתחילת שנות ה-2000 בישרה על התפוצצות הבועה (אשר אפיינה גם את כל ענף ההייטק הישראלי באותו זמן). שנת 2008, לעומת זאת, הייתה ככל הנראה אחת השנים המוצלחות ביותר בתעשייה זו – אך אז התפרץ המשבר הכלכלי העולמי, שגרר איתו מטה גם את חברות הסמיקונדוקטור והותיר את חותמו עד היום.

 

השנים האחרונות מתאפיינות בהתאוששות איטית אך בטוחה של תחום המוליכים למחצה בכל רחבי העולם. הנתונים על התרחבות שוק זה בהחלט מעודדים, ואליהם אפשר לצרף את נתוני גיוס העובדים ורווחי החברות הגדולות, שנמצאים בהחלט בכיוון חיובי. את התרומה העיקרית למגמה הזו מספקת תעשייה שהפכה לכוכב הראשי של עולם המחשוב והטכנולוגיה בשנים האחרונות: מהפכת הסמארטפונים והטאבלטים.

 

מכשיר חכם שתרם להיפוך במגמה העולמית

כיצד קשורים אותם מכשירים חכמים לתעשיית הסמיקונדוקטור? התרומה של תעשייה זו להקטנת המעבדים ולשכלולם, היא שאיפשרה למעשה ‘לארוז’ במוצר קטן יחסית עוצמה גדולה, שווה ביכולותיה למחשבים נייחים וניידים רבים. אפשר לומר כמעט בוודאות כי ללא ההתפתחות המתמדת של טכנולוגיית המוליכים למחצה, כל תחום הסמארטפונים היה נראה אחרת לגמרי.

 

כיום, בשל הביקוש הבלתי פוסק לסמארטפונים וטאבלטים (הראשונים עקפו בשנים האחרונות בקצב המכירות את המחשבים האישיים), גובר גם הביקוש לעוד ועוד מוצרים אשר מגיעים מתעשיית המוליכים למחצה, ומסיבה זו נובעות התחזיות האופטימיות לגבי התחום, בישראל ובעולם כולו. אחד ה’להיטים’ הגדולים בהקשר זה הוא שבבי ה-4G, שאמורים להפוך לדור הטכנולוגי הבא בתחום הסלולר.

 

כמובן שהשגשוג המחודש של תעשייה זו נוגע לא רק לתחום המחשבים החכמים. ניתן להוסיף לכך גם את המעבר הגובר לשימוש ברשתות המבוססות על סיבים אופטיים ואת הביקושים הגוברים והולכים למעבדים המבוססים על ארכיטקטורת ARM החדשנית. כל אלו יחד יוצרים תמונה אופטימית מאוד עבור הענף.

 

על רקע הנתונים המעודדים, חשוב מאוד להזכיר גם את מקומה של תעשיית הסמיקונדוקטור הישראלית, שנחשבת לאחת המתקדמות בעולם בתחום. על פי ההערכות, מקורם של כ-80% מהשבבים במכשירים הטכנולוגיים השונים ברחבי העולם הוא בישראל ובשנים האחרונות, סכום העסקאות בין חברות ישראליות לבינלאומיות בתחום זה הגיע ליותר מ-10 מיליארד דולרים. על פי נתונים שנאספו על ידי אנשי חטיבת המחקר של אתוסיה, כ-22% מהיקף הייצוא של ענף ההייטק הישראלי, מגיע מחברות הסמיקונדוקטור המקומיות.

 

חברות סמיקונדוקטור בולטות – בישראל ובעולם

Samsung SIRC (סמסונג): מרכז המחקר והפיתוח של סמסונג בתחום הסמיקונדוקטור בישראל. במרכז זה פותח שבב מיוחד אשר מרכז את כל שלבי הצילום בטלפון הסלולרי (כולל כיווץ ושליחת התמונה דרך הרשת), תוך צריכת מתח נמוכה.

 

הייטק, ביוטק וקלינטק מאת יחידת המחקר של  חברת השמה בהייטק אתוסיה – לחצו כאן.

הרשמה למגזין

להישאר מעודכנים תמיד בכל החדשות והטיפים הכי חשובים בעולם התעסוקה

שדה חובה*

אולי יעניין אותך גם...

אינפלציה גוברת

החורף כבר כאן

זה חודשים ארוכים שהאופטימיות שליוותה את שוק ההון ב-2021 מתפוגגת והולכת. בארה”ב, הבנק הפדרלי מוסיף להעלות את הריבית, במהלך שבנקים מרכזיים רבים בעולם מבצעים אף הם; האינפלציה גוברת; חברות גדולות שנראו חסינות למיתון, פותחות במהלכי פיטורים; המלחמה באוקראינה עדיין מעיבה על אירופה; ואי יציבות פוליטית בבריטניה הופכת את מצבה הלא פשוט, עקב הברקזיט, למאתגר אף יותר.

 

גל פיטורי עובדים

חרב הפיטורים פוגעת לא רק ביוניקורנים, אלא גם בחברות קטנות יותר.

דו"ח חושף את מצב הנשים העגום בהיי-טק הישראלי

רק שליש: דו”ח חושף את מצב הנשים העגום בהיי-טק הישראלי

דו”ח שהוציאה רשות החדשנות מלמד שההיי-טק הישראלי משתרך מאחור בייצוג נשים: רק כשליש מהמועסקים בו הן נשים וככל שעולים במעלה הפירמידה לתפקידי ניהול, ניהול בכיר והשקעות – כך קטן מספרן

משבר – כן, אסון גדול – לא

משבר – כן, אסון גדול – לא

בניגוד לחששות, אין צפי למשבר כלכלי נוסח 2001 ו-2008, אלא לגל מינורי שיסתיים תוך מספר רבעונים. כך יוכלו חברות הטכנולוגיה והעובדים להשאיר את הראש מעל המים בתקופה הסוערת הזו.

ההייטק מתגייס למען הקהילה

ההייטק מתגייס למען הקהילה

תרומה חברתית הפכה להיות חלק אינטגרלי מ”תנאי השירות” שמציעות חברות טכנולוגיה לעובדיהן. מאיפה זה בא, מה זה מעניק לחברה וכיצד יוצאים מזה נשכרים העובדים והחברות?

משבר הגיוס בהייטק: 6 טעויות שכדאי להימנע מהן

משבר הגיוס בהייטק: 6 טעויות שכדאי להימנע מהן

הביקוש לעובדים בתעשייה שובר שיאים, וגם התחלופה שלהם.
למה זה קורה, ומאיזה שגיאות אפשר להימנע בדרך לגיוס הטאלנט הבא שלכם