כפתור סגירה

כתבה בנושא מחליטים שלא להחליט: שוק בסטגנציה

מוזר? מפתיע? אולי – אבל למשבר בבורסות באירופה יש בשלב זה השפעה מועטה בלבד בישראל.
ההשפעה העיקרית: כולם זהירים ומעדיפים, בינתיים, לשבת על הגדר.

הרבעון השלישי של 2011 – התייצבות בביקושים לעובדים, ירידה חדה במספר העוזבים מרצון. מחפשי עבודה מועסקים מעדיפים (כרגע) להישאר במקומם

מוזר? מפתיע? אולי – אבל למשבר בבורסות באירופה יש בשלב זה השפעה מועטה בלבד בישראל. ההשפעה העיקרית: כולם זהירים ומעדיפים, בינתיים, לשבת על הגדר. הזהירות הזאת מתבטאת בבירור בתכנון הקריירה של עובדים – כך מראה סקר שערכה מחלקת המחקר של אתוסיה בקרב עובדי חברות הייטק וביוטק.

 אם בשנה האחרונה עלה היצע המשרות הפנויות, ויחד איתו גם מספר המועמדים האטרקטיביים שהיו מוכנים לשקול מעבר לחברה ולמשרה חדשות, הרי שכיום העמימות הגבוהה השוררת בשווקים גורמת למחפשים רבים להקפיא את תהליך השינוי. 

לאור מצב השוק ערכה מחלקת המחקר של אתוסיה סקר עמדות, המלמד על מערך השיקולים בבחירת מקום עבודה בתקופה עמומה דוגמת התקופה הנוכחית. בסקר השתתפו 1,358 עובדים מתעשיית ההייטק, בכל הדרגים. המשיבים נבחרו מתוך מאגר מפולח, שבו 78% גברים ו-22% נשים. 

אנו סבורים כי עריכת סקרי העדפות באופן עקבי ורציף עשויה להעניק לארגונים מעין מצפן, המצביע על מגמות ברחשי לבם ובהעדפותיהם של עובדים בעתות צמיחה ומשבר. בחינת המדדים מקרוב תאפשר לכל ארגון הייטק להתאים, ככל האפשר, את מערך השיקולים וההחלטות הארגוניות לדרישותיהם ולשאיפותיהם של העובדים.

בסקר בחנו מהם השיקולים של עובדים בבואם לבצע שינויים בקריירה – בהתחשב במידה שבה העובד חש שכישוריו הגיעו למיצוי במקום העבודה וכן, ובעיקר, במצב השווקים.

עין לבורסה צופייה

48% מהמשיבים לסקר השיבו, כי מצב הבורסות באירופה בהחלט ישפיע על החלטתם להחליף מקום עבודה בחצי השנה הקרובה. 30.5% השיבו שמצב הבורסה עשוי להשפיע על החלטתם, ורק 21.5% הביעו אדישות למצב השוק.

בשאלה זו מצאנו קווי דמיון ברורים בין נשים וגברים, אך שיעורים גבוהים יותר של נשים ציינו כי מצב הבורסה ישפיע על החלטותיהן, כך שהן הקבוצה שהשיבה שמצב הבורסה “בהחלט ישפיע” והן הקבוצה שהשיבה שמצב הבורסה “אולי ישפיע” היו גדולות מהקבוצות המקבילות של גברים בפערים של עד 8%.

מיצוי מלא

בחלק השאלון שעסק במיצוי הכישורים בארגון, מצאנו רוב משמעותי החש שהגיע למיצוי מלא של כישוריו בארגון.

בראש הרשימה: אתגר טכנולוגי וחוסן כלכלי

בשאלה החשובה, מהו השיקול העיקרי של העובד בבחירת מקום עבודה חדש, 29% בחרו בעניין ובאתגר טכנולוגי, 22% בחרו ביציבות ובחוסן הכלכלי של הארגון, 21% ייחסו חשיבות גבוהה ביותר לשכר ולהטבות, ו-8% – לאפשרויות הקידום בחברה. בעיני 7% מהנשאלים, השיקול החשוב ביותר היה המיתוג של הארגון, ובעיני 7% נוספים – האפשרות לאיזון נכון בין עבודה לחיים פרטיים. 5% קבעו כי השיקול החשוב ביותר מבחינתם הוא גמישות בשעות העבודה, ורק 1% ייחס חשיבות עליונה לקרבה גיאוגרפית. 

מחפשים יציבות

ניתוח נוסף של הנתונים הראה כי מבין הנסקרים שהשיבו כי מצב הבורסה בהחלט ישפיע על החלטתם לבצע שינויי קריירה, למעלה מ-22% מהנשאלים הציבו את הקריטריון “חוסן ויציבות כלכלית” בראש רשימת הקריטריונים שלהם לבחירת מקום עבודה.

עוד עולה מהסקר כי בבחירה בין עבודה בחברה אמריקנית גדולה, חברה ישראלית גדולה או סטארט-אפ, הקבוצה הגדולה ביותר של משיבים – 35% – מעדיפים כיום לעבוד בחברות אמריקניות גדולות, ורק 24% מעדיפים לעבוד בחברות סטארט-אפ. בפילוח על פי גיל, מתגלה נטייה מובהקת של צעירים מתחת לגיל 33 לבחור דווקא בסטארט-אפים, לעומת רוב מובהק של עובדים מעל גיל 33 המעדיף חברות אמריקניות מבוססות. רוב הצעירים (עד גיל 33) דירגו בסקר “עניין” ו”שכר” במקומות העליונים בסדר העדיפויות שלהם, לעומת עובדים מעל גיל 33, ש”חוסן ויציבות כלכלית” של המעסיק הם בעיניהם ערך בעל חשיבות גבוהה יותר אפילו משכר. 

נתונים אלה, שהעלה הסקר, מעניינים במיוחד לאור ממצאים עדכניים משוק התעסוקה. מחלקת המחקר של אתוסיה זיהתה כי בין הרבעון השני והשלישי של שנת 2011 התחוללה ירידה חדה, של כ-15%, בשיעור מחפשי העבודה המועסקים, וכן ירידה של 35% בשיעור העוזבים מרצון (המתפטרים). העובדים מגלים אם כן נטייה ברורה לשמור על מקום העבודה הקיים: עובדים מעטים יותר מחפשים מקום עבודה חלופי, ומעטים עוד יותר עוזבים את מקום עבודתם בפועל.

ממצאים אלה עולים בקנה אחד עם ממצאי סקר העמדות, שלפיהם רוב גדול מבין העובדים מושפע ממצב הבורסות באירופה בבואו להחליט על החלפת מקום עבודה, וכן עם הממצא שלפיו החוסן הכלכלי של מקום העבודה הוא כיום פרמטר מרכזי בבחירת מקום עבודה חדש – עד כדי כך, ש”חוסן ויציבות כלכלית של מקום העבודה” הגיע למקום השני ברשימת הקריטריונים שעובדים ציינו כחשובים להם ביותר בבחירת מקום עבודה. 

הרשמה למגזין

להישאר מעודכנים תמיד בכל החדשות והטיפים הכי חשובים בעולם התעסוקה

שדה חובה*

אולי יעניין אותך גם...

אינפלציה גוברת

החורף כבר כאן

זה חודשים ארוכים שהאופטימיות שליוותה את שוק ההון ב-2021 מתפוגגת והולכת. בארה”ב, הבנק הפדרלי מוסיף להעלות את הריבית, במהלך שבנקים מרכזיים רבים בעולם מבצעים אף הם; האינפלציה גוברת; חברות גדולות שנראו חסינות למיתון, פותחות במהלכי פיטורים; המלחמה באוקראינה עדיין מעיבה על אירופה; ואי יציבות פוליטית בבריטניה הופכת את מצבה הלא פשוט, עקב הברקזיט, למאתגר אף יותר.

 

גל פיטורי עובדים

חרב הפיטורים פוגעת לא רק ביוניקורנים, אלא גם בחברות קטנות יותר.

דו"ח חושף את מצב הנשים העגום בהיי-טק הישראלי

רק שליש: דו”ח חושף את מצב הנשים העגום בהיי-טק הישראלי

דו”ח שהוציאה רשות החדשנות מלמד שההיי-טק הישראלי משתרך מאחור בייצוג נשים: רק כשליש מהמועסקים בו הן נשים וככל שעולים במעלה הפירמידה לתפקידי ניהול, ניהול בכיר והשקעות – כך קטן מספרן

משבר – כן, אסון גדול – לא

משבר – כן, אסון גדול – לא

בניגוד לחששות, אין צפי למשבר כלכלי נוסח 2001 ו-2008, אלא לגל מינורי שיסתיים תוך מספר רבעונים. כך יוכלו חברות הטכנולוגיה והעובדים להשאיר את הראש מעל המים בתקופה הסוערת הזו.

ההייטק מתגייס למען הקהילה

ההייטק מתגייס למען הקהילה

תרומה חברתית הפכה להיות חלק אינטגרלי מ”תנאי השירות” שמציעות חברות טכנולוגיה לעובדיהן. מאיפה זה בא, מה זה מעניק לחברה וכיצד יוצאים מזה נשכרים העובדים והחברות?

משבר הגיוס בהייטק: 6 טעויות שכדאי להימנע מהן

משבר הגיוס בהייטק: 6 טעויות שכדאי להימנע מהן

הביקוש לעובדים בתעשייה שובר שיאים, וגם התחלופה שלהם.
למה זה קורה, ומאיזה שגיאות אפשר להימנע בדרך לגיוס הטאלנט הבא שלכם