אלון עירוני, מנכ”ל חברת סיאנו,המייצרת שבבים ל-mobile tv אומר כי “לחברות סמיקונדקטורס נדרש פרק זמן של חמש-עשר שנים בערך כדי להגיע לרווחיות”.
נפגשנו עמו בשעות הערב, כאשר רוב עובדי החברה (כ-90 במספר) כבר עזבו את המשרדים.
למרות השעה המאוחרת יחסית, המנכ”ל עדיין היה שקוע בשיחת טלפון עסקית.
אחרי כמה דקות המתנה והיכרות עם מכונת הקפה המשוכללת, התיישבנו בניחותא במשרדו של אלון.
מהו תחום העיסוק של סיאנו?
סיאנו הוקמה בסוף שנת 2004 ועוסקת בפיתוח, בייצור ובמכירה של שבבים המאפשרים קליטה של שידורי טלוויזיה דיגיטלית במכשירים ניידים, כגון טלפונים סלולריים, סמארטפונים, טבלטים ומכשירי ניווט לווייני, וגם במכשירים שאינם ניידים, כגון ממירים.
המשרד הראשי נמצא בישראל, ובו אנחנו מעסיקים 55 עובדים. נוסף על כך, עובדים בחברה כ-40 איש ברחבי העולם. בסין, לדוגמה, אנו מעסיקים כ-25 עובדים, ויש לנו משרדים בקוריאה, בארצות הברית ובעוד מדינות. לפני שנה פתחנו משרדים בברזיל, ולאחרונה גם בארגנטינה.
מתי ואיך הגעת לחברה?
הכול התחיל לפני כ-7 שנים. בזמנו, אף אחד לא חלם לראות שידורי טלוויזיה במכשירים ניידים. יותר מזה, המכשירים עצמם היו הרבה פחות משוכללים מאלה שאנו משתמשים בהם היום. לכן, כאשר התחלתי את המגעים עם קרנות הון סיכון, הרוב אמרו לי: “מה פתאום שמישהו ירצה לצפות בטלוויזיה במכשירים כל-כך קטנים?”. הקרן היחידה שהסכימה לממן אותנו הייתה JVP, וגם זה לא קרה באופן מיידי, אלא אחרי היסוסים רבים. היה רגע שכבר חשבתי לוותר על כל הרעיון של mobile TV, וכמעט הלכתי לעבוד כ-CEO בחברה אחרת, כאשר לפתע קיבלתי הודעה מ-JVP שהם מסכימים לתת לנו מימון ראשוני.
ומה הייתה המחשבה הראשונה שעברה לך בראש בעקבות ההודעה הזאת?
הייתי בהתלבטות לא פשוטה. מצד אחד, הייתה לי ביד הצעה של חברה מבוססת, שכבר כמעט חתמתי עליה. מצד שני, עמדתי לפני הרפתקה שמאוד משכה ועניינה אותי. בסופו של דבר, החלטתי ללכת עם הלב. הבאתי בחשבון שזה עלול לא להצליח: סטטיסטית, רוב הסטארט-אפים לא מצליחים. ידעתי שגם אם זה לא יצליח, המסע הזה עומד להיות מאתגר ומהנה. היום JVP ממשיכים לתמוך בחברה, יחד עם משקיעים נוספים.
איך אתה מגדיר את מצב החברה היום?
מרוב הבחינות, המצב היום עונה על הציפיות שהיו לי. החברה היא מבוססת, מובילה בתחומה ומספקת המון אתגר ועניין לי ולשאר העובדים. אנחנו עדיין חברה צעירה, גם בהתנהלות וגם ברוח.
מבחינת התכנית העסקית, חשבנו שהתפתחות שוק ה-mobile TV תהיה מהירה יותר. קצב ההתפתחות של השוק בפועל גרם אכזבה מסוימת למשקיעים, שציפו להבשלה מהירה, תוך שלוש-ארבע שנים. התחום של סמיקונדקטורס הוא בדרך-כלל אטי יחסית, ולחברות נדרש פרק זמן של חמש-עשר שנים בערך כדי להגיע לתוצאות ולרווחיות. אבל היום כל המשקיעים שלנו שמחים וגאים בחברה.
ומהו האתגר הבא, מבחינת החברה?
ראשית, להביא את החברה לרווחיות. אנחנו מאוד קרובים לכך. זוהי נקודה חשובה מאוד מבחינתי: רווחיות תאפשר לחברה להיות עצמאית, לא תלויה במשקיעים. האתגר הבא הוא הנפקה ב-.NASDAQ כמובן, אנו רוצים לבצע את ההנפקה בתנאי שוק אופטימליים, בזמן הנכון. אנחנו לא מחויבים ללוח זמנים, אבל הייתי רואה אותנו כחברה בורסאית תוך שנה-שנתיים.
ומבחינתך האישית, איזה אתגר עומד לפניך?
חשוב לי להביא את הספינה הזאת לחוף מבטחים. גם אחרי שנצליח להגיע לשלב ההנפקה, אני רואה את עצמי ממשיך להנהיג את סיאנו ולהוביל אותה מהצלחה להצלחה.
מהם, לדעתך, מרכיבי ההצלחה?
אני מצביע על חמישה פרמטרים עיקריים:
חשיבה עסקית. הרעיון הראשוני לא חייב להיות פלא טכנולוגי מדהים, אך הוא חייב להיות בעל ערך עסקי, כזה שיביא אנשים לרצות לקנות את המוצר.
צוות חזק. כל אחד מהעובדים בצוות הראשוני חייב להיות חזק כאינדיווידואל ובד בבד לדעת לעבוד בצוות.
גמישות עסקית וארגונית. כמנהל, אתה צריך לקרוא את המצב בלי הרף ולהתאים את עצמך אליו.
סיבולת ואורך רוח. חשוב לזכור שהעבודה שלנו היא סוג של ריצת מרתון. נכון שיש יוצאי דופן, אך על פי רוב, סטארט אפים דורשים סבלנות. גם מצדם של המשקיעים, וגם מצד ההנהלה והעובדים.
והגורם האחרון – מזל. אין מה לעשות, לפעמים צריך טיפת מזל כדי להצליח. אם עומדים לרשותך כל הדברים האחרים – חשיבה עסקית, צוות חזק, גמישות וסיבולת – אתה בהחלט יכול לרתום את המזל לטובתך.
לו הייתה לך הזדמנות, מה היית עושה אחרת?
הייתי מקפיד יותר בהרכבת הצוות בשנתיים הראשונות של החברה, ובוחר אנשים שיש להם גם כישורים חברתיים טובים וגם יכולת ניהולית גבוהה. אני חושב שלצוות המייסדים יש השפעה אדירה. הוא זה שקובע איך החברה תיראה. במקום שעשינו בחירה טובה, אנו נהנים עד היום, ובמקום שהבחירה הייתה פחות טובה, נאלצנו לתקן, וזה לא תמיד פשוט.
אנחנו אמנם עוסקים בתחום טכני, אבל אין ספק שהגורם האנושי הוא הגורם הדומיננטי ביותר, המשפיע יותר מכל גורם אחר. הכרתי לא מעט חברות היי-טק שהיה להן רעיון מצוין, אבל הן לא הצליחו לעבור תקופה של ארבע-חמש שנים בגלל היכולות הניהוליות והגורם האנושי. ולהפך, גם אם ברעיון שלך יש פגמים, עם צוות חזק, גמיש וסבלני ניתן להתגבר על כל בעיה.
אילו תכונות אופי אתה מחפש בעובדים חדשים בחברה?
יכולות ניהול. גם כשאנחנו מקבלים לחברה עובד חסר ניסיון, חשוב לנו הפוטנציאל הניהולי שלו. השקעה בעובד עם יכולות ניהוליות היא מבחינתי השקעה לטווח ארוך. המדיניות שלנו היא לקדם אנשים מבפנים, ואנחנו מאוד מקפידים על כך. כאשר מתפנה בסיאנו תפקיד בכיר, אני מעדיף לקחת מישהו מתאים שעשה איתנו כברת דרך בחברה, ולתת לו אחריות.
תכונה נוספת שחשובה לנו היא אינטליגנציה רגשית. בדרך-כלל, הריאיון הראשון הוא ריאיון מקצועי. בריאיון השני והשלישי, אנחנו שמים לב לכישורים החברתיים: האם האדם שלפנינו יודע לעבוד בצוות, לתת ולקבל עזרה.
איך היית מגדיר את האווירה הכללית בחברה?
האווירה היא חיובית מאוד ופתוחה. אחת הבעיות שאנחנו מתמודדים איתה היא לשמר את האנרגיה החיובית של העובדים ברמה גבוהה לאורך זמן. על פי רוב בענף, אחרי תקופה של ארבע-חמש שנים באותו מקום עבודה, העובדים מאבדים את ה”דרייב”. מבחינתי זה אתגר להחזיק את אנשי המפתח ברמות אנרגיה גבוהות.
גם הפתיחות חשובה לנו מאוד. אנחנו נוהגים לקיים ישיבות משותפות, שבהן אני מדבר באופן הכי גלוי גם על המצב העסקי, על מצב המכירות, על ההצלחות, על הכישלונות. גם כשנאלצנו לצמצם בתקופת המשבר העולמי, הסברתי לעובדים את ההיקפים ואמרתי שאחרי סבב הפיטורים, סבב שני לא יהיה. כאשר הם שאלו אותי מה יקרה אם זה לא יספיק, הבטחתי להם שאם נצטרך עוד קיצוץ, העובד הבא שילך הביתה יהיה אני.
איך אתה אישית מתמודד עם הלחץ?
אני חושב שאחד הפרמטרים החשובים ביותר להצלחה של חברה הוא היכולת של ההנהלה, ובמיוחד של המנכ”ל, לעמוד בלחצים. במהלך השנים התמודדנו עם לא מעט מצבי לחץ, אחד מהם – המשבר העולמי הגדול שהחל באוקטובר 2008. אני עוסק הרבה בספורט, וזה מרגיע אותי, מרפא אותי. בכלל, פעילויות פנאי “מנקות ראש” עוזרות לי מאוד בהתמודדות עם לחצים בעבודה – בין שזו קריאה ובין שזו פעילות ספורטיבית, או יציאה עם המשפחה לצימר בצפון. וכמובן, עוזר לי שהנהלת החברה היא מגובשת מאוד, עם תקשורת פנימית טובה.