כפתור סגירה

כתבה בנושא ניצנים של אופטימיות בצפי גיוסי העובדים לשנת 2010

התחומים החמים: פיתוח תוכנה, פיתוח חומרה ושיווק ומכירות

לקראת שנת 2010 ערכה חברת אתוסיה – חברת השמה להייטק, סקר של צפי גיוסי העובדים לשנה הקרובה. בסקר השתתפו מנכ”לים וסמנכ”לים של כ-80 חברות וארגונים, בגדלים שונים – מחברות קטנות המעסיקות עד 10 עובדים דרך חברות בינוניות ועד חברות גדולות המעסיקות מעל חמש מאות עובדים. החברות שהשתתפו בסקר הן ממגוון תחומי ההייטק והביוטק.
משתתפי הסקר מגלים אופטימיות רבה בנוגע למגמות בכלכלה העולמית: 81% מהמשתתפים מסכימים במידה רבה או בינונית עם האנליסטים הצופים התאוששות במצב הפיננסי העולמי.
המשתתפים אופטימיים גם בתחזיותיהם לשוק העבודה בישראל: כמעט מחצית המשתתפים (46%) צופים עלייה ברמת השכר הממוצעת בארגון בשנה הקרובה, ו-46% צופים שמירה על רמת השכר; רק 8% צופים ירידה ברמת השכר הממוצעת. עם זאת, בחברות גדולות (100 עובדים ומעלה) ניכרת ציפייה ברורה לשמירה על רמת השכר הקיימת (64%) ורק מיעוט מהמשתתפים (36%) צופים עלייה קלה של עד 5% בשכר. בד בבד, אף אחד מנציגי החברות הגדולות לא צפה ירידה בשכר. ניכר, אם כן, שהחברות הגדולות צופות יציבות ברמות השכר בשנה הקרובה.
כל המשתתפים בסקר צופים גיוס של עובדים לחברותיהם במהלך השנה הקרובה. 50% מהמשתתפים צופים גידול של עד 10% במספר המשרות בשנת 2010 לעומת השנה הקודמת; 25% צופים גידול גדול יותר, של 11-30%, במספר המשרות, ו-15% צופים גידול של למעלה מ-30% במספר המשרות בחברותיהם. צפי אופטימי במיוחד סיפקו מנהלי חברות התוכנה, שכ-50% מהם צופים גידול של מעל 20% במספר המועסקים.
רובם המכריע של המשתתפים בסקר צופים אחוז נמוך מאוד (עד 10%) של נשירת עובדים במהלך השנה. נתון זה עשוי לרמז כי לדעת המנהלים, סוגיית הביטחון התעסוקתי תמשיך להיות גורם חשוב בשוק העבודה בשנה הקרובה. פה מעניין לציין, כי בחברות התוכנה ציפייה זו היא פחות מובהקת: 38% מהמנהלים צופים אחוזי נשירה גבוהים יותר. נתון זה עולה בקנה אחד עם הצפי לדרישה גבוהה יותר לעובדים בתחום התוכנה.
טיוב (החלפת עובדים בעובדים מתאימים יותר לאותה המשרה) צפוי לתפוס רק חלק קטן מהאיושים – רוב מכריע של המשתתפים (כ-80%) סבורים שרק עד 10% מהגיוסים ייעשו לצורכי טיוב. נתון זה עשוי להצביע על ציפייה של המנהלים להתעוררות שוק העבודה: כאשר קיים היצע גדול של עובדים ביחס לכמות המשרות החדשות הפנויות בשוק, הדבר מאפשר למעסיקים “לשדרג” את עובדיהם מבלי להעלות את רמת השכר. לעומת זאת, קשה יותר לעשות זאת כאשר הדרישה לעובדים ערה.
המשתתפים בסקר נשאלו גם, מהם התחומים ה”חמים” הצפויים לשנת 2010 – התחומים שבהם יתמקדו גיוסי העובדים בשנה הקרובה. התחום המוביל לדעת המשתתפים יהיה פיתוח תוכנה (51% מהמשתתפים מאמינים כי יזדקקו לעובדים בתחום זה), ואחריו, בסדר יורד, שיווק ומכירות, פיתוח חומרה, תפעול והנדסה ולבסוף – ייצור. כאן אנו מבחינים בהבדלים בצפי התחומים הנדרשים בין חברות בגדלים שונים: בחברות קטנות (עד 10 עובדים), צופים כי התחום הנדרש העיקרי יהיה שיווק ומכירות (29%) ורק אחריו, בהפרש קטן, פיתוח תוכנה (23%). ניתן לשער כי במהלך המשבר הכלכלי צמצמו חברות קטנות את ממדיהן למבנה שלדי של ייצור ופיתוח, וכעת הן חשות כי על מנת לנצל הזדמנויות בשוק המתעורר עליהן לחזק את מערך השיווק והמכירות שלהן.
אייל סולומון, מנכ”ל חברת אתוסיה, המתמחה בהשמת עובדים בתחומי ההייטק, ביוטק ושוק ההון אומר שלסקר הייתה הענות ומוטיבציה מאוד גבוהה בקרב הנשאלים. עוד נתון שמאוד מעודד המשתקף מהסקר זה שהאופטימיות המשתקפות מתוך תוצאות הסקר מגיעות גם מתאגידים להם יש נציגות בישראל של מספר מאות עובדים, עובדה המספקת לנו תמונת מצב מהימנה וחדה גם ברמה עולמית ולא רק בישראל .
כבר היום אנחנו מזהים עליה חדה בכמות המשרות הנפתחות מידי יום, עליה המשקפת גידול של למעלה מ- 40% בביקוש לעובדים מתחילת השנה. העלייה בביקושים הביאה עימה גם רגיעה ב”גזרת” השכר ולמעשה אנו מזהים כבר ברבעון השלישי התייצבות ברמות השכר. עד לרבעון זה זיהינו שחיקה של למעלה מ-15% בשכר העובדים בתעשיית ההייטק ושחיקה ממוצעת של כ 8% בתעשיית מדעי החיים . על פי הסקר אנחנו סבורים כי נוכל לחזור לרמות השכר שהיו בסוף שנת 2008 כבר במחצית השנה הבאה.

 

 

1
מהו גודל הארגון שלך?
1
1-10
36.67%
2
11-30
18.33%
3
31-50
6.67%
4
51-100
15%
5
מעל 100
23.33%
2
לאיזו תעשייה משתייך הארגון?
1
סמיקונדקטור
11.67%
2
תוכנה
31.67%
3
מדעי החיים
21.67%
4
ציוד קפיטלי
6.67%
5
שוק ההון
3.33%
6
תעשיה אחרת
25%
3
מה מידת ההסכמה שלך עם האנליסטים הצופים התאוששות
במצב הפיננסי העולמי?
1
במידה רבה מאוד
5.00%
2
במידה רבה
38.33%
3
במידה בינונית
43.33%
4
במידה מעטה
10.00%
5
במידה מעטה מאוד
3.33%

הרשמה למגזין

להישאר מעודכנים תמיד בכל החדשות והטיפים הכי חשובים בעולם התעסוקה

שדה חובה*

אולי יעניין אותך גם...

אינפלציה גוברת

החורף כבר כאן

זה חודשים ארוכים שהאופטימיות שליוותה את שוק ההון ב-2021 מתפוגגת והולכת. בארה”ב, הבנק הפדרלי מוסיף להעלות את הריבית, במהלך שבנקים מרכזיים רבים בעולם מבצעים אף הם; האינפלציה גוברת; חברות גדולות שנראו חסינות למיתון, פותחות במהלכי פיטורים; המלחמה באוקראינה עדיין מעיבה על אירופה; ואי יציבות פוליטית בבריטניה הופכת את מצבה הלא פשוט, עקב הברקזיט, למאתגר אף יותר.

 

גל פיטורי עובדים

חרב הפיטורים פוגעת לא רק ביוניקורנים, אלא גם בחברות קטנות יותר.

דו"ח חושף את מצב הנשים העגום בהיי-טק הישראלי

רק שליש: דו”ח חושף את מצב הנשים העגום בהיי-טק הישראלי

דו”ח שהוציאה רשות החדשנות מלמד שההיי-טק הישראלי משתרך מאחור בייצוג נשים: רק כשליש מהמועסקים בו הן נשים וככל שעולים במעלה הפירמידה לתפקידי ניהול, ניהול בכיר והשקעות – כך קטן מספרן

משבר – כן, אסון גדול – לא

משבר – כן, אסון גדול – לא

בניגוד לחששות, אין צפי למשבר כלכלי נוסח 2001 ו-2008, אלא לגל מינורי שיסתיים תוך מספר רבעונים. כך יוכלו חברות הטכנולוגיה והעובדים להשאיר את הראש מעל המים בתקופה הסוערת הזו.

ההייטק מתגייס למען הקהילה

ההייטק מתגייס למען הקהילה

תרומה חברתית הפכה להיות חלק אינטגרלי מ”תנאי השירות” שמציעות חברות טכנולוגיה לעובדיהן. מאיפה זה בא, מה זה מעניק לחברה וכיצד יוצאים מזה נשכרים העובדים והחברות?

משבר הגיוס בהייטק: 6 טעויות שכדאי להימנע מהן

משבר הגיוס בהייטק: 6 טעויות שכדאי להימנע מהן

הביקוש לעובדים בתעשייה שובר שיאים, וגם התחלופה שלהם.
למה זה קורה, ומאיזה שגיאות אפשר להימנע בדרך לגיוס הטאלנט הבא שלכם