כפתור סגירה

כתבה בנושא סיכום החציון הראשון של 2015 – מחסור ניכר במהנדסים

יחידת המחקר של אתוסיה מסכמת את החציון הראשון של שנת 2015, בתעשיות ההייטק והביוטק: מגמות שכר, ביקושים לתפקידים, מגמות חיפוש עבודה בתעשיות העלית, האקזיטים הבולטים ועוד.

מגמת הצמיחה הנמשכת בשוק התעסוקה הישראלי מאפיינת גם את סקטור ההייטק והביוטק, עם המשך עלייה מרשימה בביקושים לעובדים בכלל התפקידים, ובתפקידי פיתוח והנדסה בפרט.

לאחר הרבעון הראשון המצוין של 2015, שהיה אחד הרבעונים הבולטים בהיסטוריה של העשור האחרון מבחינת השקעות ואקזיטים בהייטק הישראלי, נראה כי מגמת הצמיחה של שוק התעסוקה בהייטק ובביוטק ממשיכה ואף צוברת תאוצה בכמה מהפרמטרים. שיעור האבטלה בכלל המשק, שירד לרמה הנמוכה ביותר שנמדדה במשק זה 30 שנה (5.3%), מעיד על חוזקו של שוק התעסוקה במשק בכלל ובהייטק בפרט. ממש כמו ברבעון הראשון, גם ברבעון השני התבשרנו כמעט בכל שבוע על גיוס הון נוסף או על רכישה של חברות ישראליות. 

כלל מדדי השוק התחזקו מאוד בחציון החולף, כתוצאה ישירה של שיעורי הצמיחה במשק. יחד איתם ממשיך לעלות גם הביקוש לעובדים בתעשיות ההייטק והביוטק, בשיעורים שלא הכרנו בשנים האחרונות,” מסביר אייל סולומון, מנכ”ל חברת ההשמה אתוסיה. “שוק התעסוקה נמצא כיום בחוסר מובנה של למעלה מ- 6,800 מהנדסים בכל מקצועות ההנדסה והמדעים המדויקים, כגון הנדסת חשמל, הנדסת מכונות, הנדסת כימיה וכו’. כל עוד מצב זה יימשך, אנחנו נחווה עליות בשכר והתפשרות מצד ארגונים על הקריטריונים שהם מציבים לעצמם בגיוס עובדים חדשים לשורותיהם.” 

גם שווקי העולם מראים נתונים מעודדים. שוק התעסוקה האמריקאי ממשיך לצמוח ומציג את שיעור האבטלה הנמוך ביותר מאז העשור הקודם. בגוש האירו, האינפלציה הפכה חיובית וביפן ראינו את המדדים קופצים בחדות כלפי מעלה. הרבעון הראשון של 2015 התאפיין בכניסה של ענקיות התוכנה הבינלאומית לשוק ההייטק בישראל, והסכום הכולל של האקזיטים ברבעון הראשון של 2015 לבדו עמד לחצות את הרף של 2 מיליארד דולר. מגמה זו נמשכה גם לתוך הרבעון השני של 2015. 

האקזיטים והגיוסים הבולטים ברבעון השני של 2015

שם החברה תחום העיסוק היקף הגיוס ($)
Infinidat טכנולוגיות בתחום האחסון החכם 150 מיליון
Lacoon Security פתרון אבטחה לטלפונים סלולריים נמכרה לחברת צ’ק פוינט בכ-100 מיליון 
EndoChoice אנדוסקופ בעל שלוש מצלמות המספקות תמונה משופרת מאוד של המעי הגס לצורך גילוי גידולים בעלי פוטנציאל סרטני 95 מיליון
Via אפליקציה לשירות הסעות קבוצתיות במוניות 27 מיליון 
GreenRoad מערכות לניטור נתוני נהיגה בזמן אמת השלימה סבב גיוס נוסף של 26 מיליון 
Cybereason טכנולוגיה המקצרת מאוד את זמן התגובה של ארגונים על מתקפות סייבר 25 מיליון.
WalkMe פלטפורמה לשילוב הדרכות שימוש באתרי אינטרנט שמלוות את הגולש בביצוע פעולות באתר 25 מיליון 
Tapingo מערכת לקניות בעסקים קטנים במובייל השלימה סבב גיוס שלישי בשל 22 מיליון
Samanage מערכת תוכנה לניהול שירותי ה-IT הפנים ארגוני 16 מליון
Yotpo פלטפורמה לשיתוף ברשתות חברתיות של חוות דעת על מוצרים מאתרי מסחר אלקטרוניים 15 מיליון
Webydo פלטפורמה לבניית אתרים ללא צורך בידע בתכנות 14 מיליון
Nano Dimension מדפסת לתעשיית האלקטרוניקה, לחברות המעוניינות בפיתוח מהיר של אבות-טיפוס של מעגלים מודפסים 13 מיליון
Meerkat יישום לשידור חי של וידיאו דרך הטוויטר 12 מיליון
GlassesUSA אתר מסחר מקוון העוסק במכירת משקפי ראייה, משקפי שמש ועדשות 12.5 מיליון
eToro רשת חברתית למשקיעים 12 מיליון
WindWard טכנולוגיה לניתוח תנועת כלי שיט בים 18 מיליון1 מיליון
TriPlay   שירותי ענן חוצי-פלטפורמות סבב גיוס הון חדש של 11 מיליון
enSilo סייבר 10 מיליון
CrediFi שירותי מידע וניתוח אנליטי מבוססי Big Data לתחום המימון בשוק הנדל”ן המסחרי 8 מיליון
Wibbitz טכנולוגיה ההופכת טקסט לוידאו אינטראקטיבי 8 מיליון
Illusive Networks טכנולוגיה המזהה ומנטרלת התקפות סייבר ממוקדות, על ידי הטעיה יזומה של התוקף ושיבוש המתקפה 5 מיליון
FairFly אפליקציההמיועדת לסייע לצרכנים לחסוך בעלויות כרטיסי הטיסה לאחר רכישתם 2 מיליון

 

גובה השכר והיקף המשרות המוצעות-במגמת עלייה

הרבעון הנוכחי רושם עליות שכר קלות בשוק ההייטק, כשהשכר הממוצע עלה ב-1.3% בהשוואה לשכר שנקבע בסוף הרבעון הראשון של 2015. המחסור במהנדסים מתבטא בבירור בפער בין היצע המשרות, ההולך וגדל בשיעור של עשרות אחוזים, לבין מספר העובדים העוזבים את מקום עבודתם מרצון, שנותר יציב. שיעור העוזבים מרצון מעיד אולי על הימנעות של העובדים מלקיחת סיכונים בתקופה זו, ולטענתו של אייל סולומון מאתוסיה, “מספר העובדים העוזבים מרצון נותר יציב כיוון שארגונים מקיימים פעילויות שימור אקטיביות וקפדניות של כל עובד ועובד”. משך הזמן הממוצע של איוש משרה נשאר יציב ועומד על 5 שבועות. נתון זה הוא נמוך יחסית, ומעיד על קצבי גיוס מהירים מהרגיל ברבעון הנוכחי.

 src=

ברבעון הנוכחי, ניתוח מגמות שכר לפי תפקידים מראה כי תפקידי פיתוח התוכנה, הפיתוח למובייל והפיתוח לאינטרנט ממשיכים להוביל, עם עליות שכר ממוצעות של %1.6 עד 1.8%. עליות שכר קלות נרשמו גם בתחום של ניהול פיתוח וכן במשרות קליניקה ורגולציה וניהול שיווק. בכל קבוצות התפקידים נרשמה עלייה של 1.1% לפחות בשכר הממוצע.

 src=

“משך הזמן הממוצע של איוש משרה ברבעון השני של 2015 נשאר יציב בהשוואה למשך הממוצע ברבעון הקודם. יחד עם זאת,” מוסיף אייל סולומון, “בתחומים מסוימים של פיתוח תוכנה, כגון מפתחי מובייל ומפתחי צד לקוח, משך איוש המשרה ארוך יותר מהממוצע, בעיקר בשל מחסור במהנדסים ומפתחים בתחומים אלה”. 

 src=

בניתוח של הביקושים לעובדים לפי תעשיות, קל להבחין כי הביקושים לעובדים ממשיכים לגדול באותם תחומים שהתאפיינו בגידול בביקושים ברבעון הראשון של השנה. תחום התקשורת, שסבל בשנה החולפת מגלי פיטורים גדולים ומירידה בכמות הגיוסים, שב להראות נתונים חיובים ברמת הביקוש לעובדים, בעיקר בשל האצת הגיוס בחברות העוסקות בפיתוח תשתיות חדשניות בתחום ה-networking, ה-storage וה-data centers. גם בתעשיית השבבים, שסבלה בשנים האחרונות מירידה חריפה בביקושים למהנדסים ומקיפאון בשכר, ניכרת התעוררות, ונראה שרמות הביקושים למהנדסים בתחום זה נמצאות במגמת שיפור, בעיקר בשל ההודעה של אפל בישראל על האצת גיוסים של מהנדסי אלקטרוניקה לשורותיה וכן בשל ביקוש למהנדסים בחברות הזנק עם מוצרים מעולם התוכן של תחום ה-IOT (האינטרנט של הדברים).

 src=

מחסור מתמשך במהנדסים ובמפתחי תוכנה 

גם הרבעון השני של 2015 מתאפיין בעלייה בביקוש למהנדסי תוכנה. החברות שגייסו הון בחציון החולף הפנו את רוב משאביהן לגיוס אנשי פיתוח: מהנדסי תוכנה, אנשי בדיקות תוכנה, מומחי Big Data, Dev Ops, מהנדסי חומרה ומהנדסי מערכת. חברות רבות המשיכו לדווח על קשיים בגיוס אנשי פיתוח, בעיקר בסביבת הפיתוח לינוקס, בפיתוח אוטומציה של תשתיות, בפיתוח מובייל, ב-Big Data ובסייבר.

“שוק ההייטק סובל ממחסור מובנה באלפי מהנדסים מדי שנה, הנובע ממספרים קטנים יחסית של מסיימי תארים בתחומי ההנדסה והמדעים המדויקים. הפתרון היה ונשאר קידום תחום ההשכלה הטכנולוגית עוד בגילי התיכון, שיביא לפתרון עתידי של זרימת מהנדסים ואנשי תוכנה לשוק ההייטק,” אומר אייל סולומון. ואכן, גם נתוני הלמ”ס מחודש מאי האחרון מעידים כי מספר המשרות הפנויות במשק טיפס במהלך שני הרבעונים הראשונים של השנה וכי עיקר הביקוש היה למהנדסים ולמפתחי תוכנה.

 

 src=

 

כפי שניתן להבין מניתוח הביקושים למהנדסים בתפקידים נפוצים בתחום ההייטק, חל גידול ניכר בדרישה למהנדסים בין החציון השני של 2014 לחציון הראשון של 2015, המתבטא בגידול בשיעור של 20% בתחום התוכנה וכ-15% בתחום החומרה. בתחום התוכנה, הטכנולוגיות המבוקשות ביותר בגיוס אנשי פיתוח ותמיכה היו ונשארו C, JAVA, PHP, Python, .Net, C# ו- C++. בולט במיוחד הגידול בדרישה למהנדסי RT Embedded  ולמפתחי מובייל (33%).

“המחסור במהנדסים במגוון תחומי החומרה והתוכנה מביא את חברות ההייטק לגמישות גדולה יותר בדרישות ההשכלה באיוש תפקידים שעד השנים האחרונות נחשבו מתאימים למהנדסים בלבד,” מציין אייל סולומון. “עיקר הדרישה היא עדיין לבוגרי לימודי מדעי המחשב והנדסת תוכנה, בעיקר מהאוניברסיטאות המובילות, אך ניכרת גמישות רבה בשווקים המתאפיינים במחסור במתכנתים, כגון iOS ואנדרואיד. כמו כן מייחסים חשיבות רבה לוורסטיליות של העובדים וליכולתם להיכנס ולהסתגל במהירות לתחומים חדשים.”

 

2015 – חציון חזק עם צפי להמשך מגמה דומה גם ברבעונים הבאים  

לפי נתוני בנק ישראל, התוצר העסקי צמח ברבעון הראשון והשני בשיעור שנתי ממוצע של 3.2%. מדובר בשיעור הצמיחה הרבעוני הגבוה ביותר מאז 2013 (להוציא את הרביע הרביעי אשתקד), ובשיעור דומה לקצב הצמיחה הרבעוני הממוצע בשלוש השנים האחרונות, עובדה המעידה על חוסנו של הסקטור העסקי. במבט קדימה, ההערכה היא כי הפעילות הריאלית ברבעונים הבאים תצמח בשיעור דומה לזה של הרבעון הנוכחי, או אף מעט גבוה יותר, כך שבשנת 2015 תחול האצה בקצב הצמיחה לשיעור של 3.5%. לראיה, מתחילת השנה עלה מדד המניות תל-אביב 100 בשיעור של כ-12.8%, בהמשך לעלייה של כ-10% בשנת 2014. נראה כי המגמה בשוק המניות המקומי הושפעה מהמגמה החיובית בשוקי המניות בעולם, ובמיוחד בארה”ב, שהתחוללה על רקע ההתאוששות בפעילות הכלכלית בכמה מהמדינות הדומיננטיות בעולם.

“מתחילת השנה אנחנו רואים קפיצה משמעותית בכמות הסטארט-אפים המצליחים לגייס כספים בשלב הסיד,” אומר אייל סולומון מאתוסיה. “אנחנו מזהים עלייה של כ-30% במספר הסטארט-אפים המגייסים בקלות יחסית הון ראשוני ממשקיעים פרטיים או מקרנות.” אייל מוסיף: “אנו סבורים שהיקפי גיוסי הכספים, המצב בנאסד”ק והמחסור המובנה בשוק במהנדסים ייצרו לחץ כלפי מעלה ברמות השכר, במיוחד לעובדים חדשים”.

 

על יחידת המחקר של אתוסיה

המידע נאסף על ידי יחידת המחקר של חברת אתוסיה. יחידת המחקר של אתוסיה עוקבת אחר מגמות בתחומי התעסוקה בענפי ההייטק, הביוטק, הקלינטק ושוק ההון, ועורכת באופן קבוע סקרי שכר בענפי ההייטק והביוטק. איסוף המידע וניתוחו הם אחד מתחומי הפעילות המאפיינים את גישתה הייחודית של אתוסיה בתחומי משאבי האנוש וההשמה בכלל וניהול הקריירה בפרט. אתוסיה מייצגת תפיסה מקצועית בתחומי משאבי האנוש ומציעה פתרונות איוש רחבים המבוססים על גישה ממוקדת-אנוש, על ידע מקצועי רחב ועל הבנה עסקית מעמיקה של הענפים הרלוונטיים.

הרשמה למגזין

להישאר מעודכנים תמיד בכל החדשות והטיפים הכי חשובים בעולם התעסוקה

שדה חובה*

אולי יעניין אותך גם...

אינפלציה גוברת

החורף כבר כאן

זה חודשים ארוכים שהאופטימיות שליוותה את שוק ההון ב-2021 מתפוגגת והולכת. בארה”ב, הבנק הפדרלי מוסיף להעלות את הריבית, במהלך שבנקים מרכזיים רבים בעולם מבצעים אף הם; האינפלציה גוברת; חברות גדולות שנראו חסינות למיתון, פותחות במהלכי פיטורים; המלחמה באוקראינה עדיין מעיבה על אירופה; ואי יציבות פוליטית בבריטניה הופכת את מצבה הלא פשוט, עקב הברקזיט, למאתגר אף יותר.

 

גל פיטורי עובדים

חרב הפיטורים פוגעת לא רק ביוניקורנים, אלא גם בחברות קטנות יותר.

דו"ח חושף את מצב הנשים העגום בהיי-טק הישראלי

רק שליש: דו”ח חושף את מצב הנשים העגום בהיי-טק הישראלי

דו”ח שהוציאה רשות החדשנות מלמד שההיי-טק הישראלי משתרך מאחור בייצוג נשים: רק כשליש מהמועסקים בו הן נשים וככל שעולים במעלה הפירמידה לתפקידי ניהול, ניהול בכיר והשקעות – כך קטן מספרן

משבר – כן, אסון גדול – לא

משבר – כן, אסון גדול – לא

בניגוד לחששות, אין צפי למשבר כלכלי נוסח 2001 ו-2008, אלא לגל מינורי שיסתיים תוך מספר רבעונים. כך יוכלו חברות הטכנולוגיה והעובדים להשאיר את הראש מעל המים בתקופה הסוערת הזו.

ההייטק מתגייס למען הקהילה

ההייטק מתגייס למען הקהילה

תרומה חברתית הפכה להיות חלק אינטגרלי מ”תנאי השירות” שמציעות חברות טכנולוגיה לעובדיהן. מאיפה זה בא, מה זה מעניק לחברה וכיצד יוצאים מזה נשכרים העובדים והחברות?

משבר הגיוס בהייטק: 6 טעויות שכדאי להימנע מהן

משבר הגיוס בהייטק: 6 טעויות שכדאי להימנע מהן

הביקוש לעובדים בתעשייה שובר שיאים, וגם התחלופה שלהם.
למה זה קורה, ומאיזה שגיאות אפשר להימנע בדרך לגיוס הטאלנט הבא שלכם