כפתור סגירה

כתבה בנושא סיכום חציון ראשון של 2014 בהייטק ובביוטק

תעשיית ההייטק ממשיכה לצמוח, עם עלייה בביקוש לעובדים של למעלה מ-16 אחוזים מתחילת השנה, לצד שיא במספר המשרות הפתוחות – הגבוה ביותר בעשור האחרון. הפריחה הכלכלית בענף כבר מחלחלת היטב לשווקים אחרים, ובהם שוק ההון ותעשיית הביוטק.

תעשיית ההייטק ממשיכה לצמוח, עם עלייה בביקוש לעובדים של למעלה מ-16 אחוזים מתחילת השנה, לצד שיא במספר המשרות הפתוחות – הגבוה ביותר בעשור האחרון. הפריחה הכלכלית בענף כבר מחלחלת היטב לשווקים אחרים, ובהם שוק ההון ותעשיית הביוטק.

בסיום החציון הראשון של שנת 2014, רושמת תעשיית ההייטק צמיחה חסרת תקדים של למעלה מ-16 אחוזים בביקוש למהנדסים ולמנהלים בהשוואה לחציון השני של שנת 2013.

טבלת השכר יולי 2014

 

שנת 2013 הוכתרה כשנת האקזיטים, שבה חברות טכנולוגיה וביוטכנולוגיה הציגו צמיחה ומחזורי מכירות מרשימים ומקצתן אף נמכרו לחברות ענק זרות במאות מיליוני דולרים. שנה חזקה זו נותנת ל-2014 רוח גבית רבת-עוצמה, המאפשרת לחברות הייטק וביוטק לרשום כבר בחציון הראשון שיעורי צמיחה של עשרות אחוזים. “מובן שלא רק תוצאות 2013 דוחפות את השוק כלפי מעלה,” אומר אייל סולומון, מנכ”ל חברת ההשמה בהייטק ובביוטק אתוסיה, “אלא גם האווירה האופטימית השוררת בשוק ההון האמריקני וההנפקות המוצלחות בנאסד”ק, שיעורי האבטלה שהולכים ויורדים באופן דרמטי, התחזקות השקל ביחס למטבעות בעולם ובעיקר מול הדולר והתכווצות הגירעון התקציבי הרבה מעבר לתחזית האופטימית ביותר של הממשלה. כל אלו, וגורמים חיוביים אחרים, מאפשרים לשוק להגיע לרמות ביקוש עובדים שלא ידענו כמותן מאז שנת 2004, שסימנה את היציאה מהמיתון שהחל ב-2001 מתוך ביטחון איתן של המשקיעים במשק הישראלי”.

 

בחציון הראשון של 2014 נרשמו עסקאות יוצאות דופן רבות, ובהן מכירת וייבר לרקוטן היפנית תמורת סכום אדיר של 900 מיליון דולרים. עסקה זו מסמלת היטב את מגמת ההתעניינות הגוברת של השוק האסייתי בהייטק המקומי.

ראויה לציון גם כניסתה הרשמית של פייסבוק, ענקית הרשתות החברתיות, לשוק הישראלי. פייסבוק פתחה בחציון זה את הנציגות הראשונה שלה בישראל, בהובלתה של עדי סופר-תאני.

חדשה חשובה נוספת היא חתימתה של אינטל על תכנית השקעות גרנדיוזית במפעלה בקריית גת – השקעה המוערכת ב-20 מיליארד דולרים, שתוסיף למצבת העובדים הגדולה גם כך של החברה בישראל עוד כ-1,000 עובדים.

 

עוד הצלחות שנרשמו בחציון הראשון של 2014 – יד2 נמכרה לאקסל שפרינגר תמורת יותר מ-800 מיליון שקלים, וחברת הטקסט האינטרנטי קונטרה נמכרה בסכום יפה של 150 מיליון דולרים לאמובי הישראלית, שבעצמה נמצאת בבעלות של חברה סינגפורית, סינגטל. במאי 2014 נמכרה קונוורטרו ב-101 מיליון דולרים ל-AOL האמריקנית; באותו חודש נמכרה חברת צ’ק לחברת אינטואיט ב-360 מיליון דולרים. 

 

לצד עסקאות המכירה, נרשמה צמיחה מרשימה בהשוואה ל-2013 גם בתחום גיוסי הכספים, שעבר את הסכום של מיליארד דולר מתחילת השנה, כשב-2013 כולה גייס השוק 2.3 מיליארד – שיא בפני עצמו של עשור שלם. האנליסטים צופים כי ב-2014 יישבר שיא זה, עם גיוסים של למעלה מ-2.5 מיליארד דולר. כמה דוגמאות בולטות – חברת התוכנה קלריזן גייסה במאי האחרון סכום של 35 מיליון דולרים; באותו חודש השלימה חברת המובייל פרפקטו סבב גיוס רביעי של 20 מיליון דולרים; Our crowd, המתמקדת בגיוס המונים, גייסה באפריל 25 מיליון דולרים; חברת קנשו, מעולם טכנולוגיות הפרסום, גייסה באותו חודש 20 מיליון דולרים; פנדבוקס, המציעה טכנולוגיות בתחום הנהלת החשבונות, גייסה 17.5 מיליון דולרים.

“מגמות מעניינות מתגלות גם בגזרת מקורות גיוסי הכספים,” מציין אייל סולומון. “מצד אחד התחזקותם של אנג’לים ושל קבוצות גיוס כספים ((crowd funding, עלייה במספר האקסלרטורים והתחזקותן של קרנות הון סיכון זרות, ומנגד – היחלשותן הדרמטית של קרנות הון הסיכון הישראליות הוותיקות”. 

 

את העלייה בביקוש לעובדים מתחילת השנה מובילות חברות האינטרנט, עם גידול של למעלה מ-36 אחוזים, ולצדן חברות המובייל הרושמות גידול דומה של 32 אחוזים, חברות הסייבר ואבטחת המידע עם גידול של 28 אחוזים וחברות התוכנה עם עלייה של 14 אחוזים. לעומת זאת, חברות הסמיקונדקטורס ממשיכות להיחלש ורושמות ירידה של 4 אחוזים בביקוש לעובדים. 

כפי שציינו, ההצלחה מחלחלת גם לתעשיות אחרות, כגון תעשיית הביוטק, הרושמת גידול של 12% בביקוש לעובדים. לצדה, חברות המכשור הרפואי רושמות גידול של 10 אחוזים וחברות הפארמה – גידול של 9% בביקוש לעובדים. 

 

 src=

 

ביקושים גבוהים לעובדים נרשמו בחציון זה בתחומי הפיתוח לאינטרנט (עלייה של 33 אחוזים בהשוואה לחציון השני של 2013), המובייל (28 אחוזים), פיתוח התוכנה (23 אחוזים) וניהול המכירות (16 אחוזים). עלייה בביקוש לעובדים נרשמה גם בתחומים אחרים (ראו טבלה). ירידות קלות בביקוש לעובדים נרשמו רק בתחומי פיתוח החומרה ומשאבי האנוש (3- אחוזים בשני התחומים).

בדיקת נתוני השכר בתעשיות הנסקרות מראה, כי למרות הביקוש לעובדים החברות מצליחות לשמור על איזונים ובלמים בכל הקשור לעליות שכר. שוק ההייטק כולו רושם עליות שכר ממוצעות של 2.3 אחוז, ובתעשיית הביוטק כולה נרשמה עלייה ממוצעת של 1.8 אחוזים בשכר בחציון כולו. עליות שכר גבוהות מהממוצע נרשמו כצפוי בתחומי הפיתוח למובייל (6 אחוזים) ולאינטרנט (4 אחוזים). בשום תחום לא נרשמה ירידה בשכר הממוצע.

 

 src=

 

משך חיפוש העבודה הוא אחד הנתונים המרכזיים שמומחים מסתמכים עליהם בניסיון לנתח את מגמות השוק ולהבין מה צופן העתיד. אמנם, ברבעון הראשון של 2014 התארך משך החיפוש הממוצע אחר עבודה בשוק ההייטק ועמד על כ-8 שבועות (9 בביוטק) – אך ברבעון השני התקצר משך החיפוש ל-5 שבועות, והממוצע החציוני הוא אפוא 6.5 שבועות. 

 

שיעור העובדים העוזבים את מקום עבודתם מרצון הוא מדד טוב לחוזק הענף, כיוון שהוא מעיד על שיעור העובדים המצליחים לשדרג את שכרם או את תנאיהם, או לחלופין, מוכנים להסתכן במעבר לסטארטאפים המציעים אתגר ועניין לצד סיכון גבוה יחסית. שיעור העוזבים מרצון בחציון הראשון של 2014 היה 4 אחוזים בתחום ההייטק ו-2.5% בתחום הביוטק. השוואה לשנים קודמות מגלה כי מדובר בשיעורים גבוהים יחסית (ראו טבלה). “הסובלות העיקריות מעזיבת עובדים מרצון הן החברות הגדולות, הן ישראליות והן זרות, המאבדות אותם לטובת סטארטאפים – גם כאלו המעסיקים מספר קטן מאוד של עובדים,” אומר אייל סולומון.

נתון חיובי נוסף הוא המשך הממוצע של איוש משרה – 5 שבועות, הן בהייטק והן בביוטק – שהוא קצר בהרבה מאשר בשנים קודמות (8 שבועות ו-6.5 שבועות בממוצע ב-2012 וב-2013, בהתאמה). 

 

 src=

 

שנת 2014 רשמה אפוא חציון ראשון מוצלח ומבטיח. עסקאות מכירה בסכומים יפים וגיוסי כספים בקנה מידה מרשים מצטרפים לנתונים טובים מצד התעסוקה – ביקושים גבוהים לעובדים, בפרט בתחומי האינטרנט והמובייל אך גם ברוב התחומים האחרים, עליות קלות בשכר והתקצרות ניכרת במשך איוש המשרה. 

 

“אנחנו מכירים את תעשיות ההייטק והביוטק בכל המצבים האפשריים: דשדוש, מיתון, פריחה וקיפאון, ומניסיוננו אנו יכולים לומר שב-2014 תעשיות אלו שוברות שיאים בכל פרמטר אפשרי: בביקוש לעובדים, בגיוסי הכספים, בירידת שיעורי האבטלה לצד עלייה בשכר,” אומר אייל סולומון. “אנחנו סבורים שהמגמה הזאת תימשך, ונראה עוד אקזיטים וגיוסים מפתיעים בטווח הזמן המיידי. נגזרת מכך צמיחה מעבר לממוצעים השנתיים שאנחנו רגילים אליהם, גם לתוך שנת 2015”. 

 

המידע נאסף על ידי יחידת המחקר של חברת אתוסיה. יחידת המחקר של אתוסיה עוקבת אחר מגמות בתחומי התעסוקה בענפי ההייטק, הביוטק, הקלינטק ושוק ההון, ועורכת באופן קבוע סקרי שכר בענפי ההייטק והביוטק. איסוף המידע וניתוחו הם אחד מתחומי הפעילות המאפיינים את גישתה הייחודית של אתוסיה בתחומי משאבי האנוש, ההשמה בכלל וניהול הקריירה בפרט. אתוסיה מייצגת תפיסה מקצועית בתחומי משאבי האנוש ומציעה פתרונות איוש רחבים המבוססים על גישה ממוקדת-אנוש, על ידע מקצועי רחב ועל הבנה עסקית של הענפים הרלוונטיים.

 

טבלת שכר – יולי 2014

הרשמה למגזין

להישאר מעודכנים תמיד בכל החדשות והטיפים הכי חשובים בעולם התעסוקה

שדה חובה*

אולי יעניין אותך גם...

אינפלציה גוברת

החורף כבר כאן

זה חודשים ארוכים שהאופטימיות שליוותה את שוק ההון ב-2021 מתפוגגת והולכת. בארה”ב, הבנק הפדרלי מוסיף להעלות את הריבית, במהלך שבנקים מרכזיים רבים בעולם מבצעים אף הם; האינפלציה גוברת; חברות גדולות שנראו חסינות למיתון, פותחות במהלכי פיטורים; המלחמה באוקראינה עדיין מעיבה על אירופה; ואי יציבות פוליטית בבריטניה הופכת את מצבה הלא פשוט, עקב הברקזיט, למאתגר אף יותר.

 

גל פיטורי עובדים

חרב הפיטורים פוגעת לא רק ביוניקורנים, אלא גם בחברות קטנות יותר.

דו"ח חושף את מצב הנשים העגום בהיי-טק הישראלי

רק שליש: דו”ח חושף את מצב הנשים העגום בהיי-טק הישראלי

דו”ח שהוציאה רשות החדשנות מלמד שההיי-טק הישראלי משתרך מאחור בייצוג נשים: רק כשליש מהמועסקים בו הן נשים וככל שעולים במעלה הפירמידה לתפקידי ניהול, ניהול בכיר והשקעות – כך קטן מספרן

משבר – כן, אסון גדול – לא

משבר – כן, אסון גדול – לא

בניגוד לחששות, אין צפי למשבר כלכלי נוסח 2001 ו-2008, אלא לגל מינורי שיסתיים תוך מספר רבעונים. כך יוכלו חברות הטכנולוגיה והעובדים להשאיר את הראש מעל המים בתקופה הסוערת הזו.

ההייטק מתגייס למען הקהילה

ההייטק מתגייס למען הקהילה

תרומה חברתית הפכה להיות חלק אינטגרלי מ”תנאי השירות” שמציעות חברות טכנולוגיה לעובדיהן. מאיפה זה בא, מה זה מעניק לחברה וכיצד יוצאים מזה נשכרים העובדים והחברות?

משבר הגיוס בהייטק: 6 טעויות שכדאי להימנע מהן

משבר הגיוס בהייטק: 6 טעויות שכדאי להימנע מהן

הביקוש לעובדים בתעשייה שובר שיאים, וגם התחלופה שלהם.
למה זה קורה, ומאיזה שגיאות אפשר להימנע בדרך לגיוס הטאלנט הבא שלכם