כפתור סגירה

כתבה בנושא סיכום רבעון ראשון בשנת 2016: האם קטר ההייטק מתחיל לקרטע? זמן סגירת משרה התארך משישה שבועות לשמונה

מנכ”ל אתוסיה, אייל סולומון: “הארגונים לא נוגעים עדיין בליבה. הם מורידים הילוך בקצב גיוס מועמדים בתפקידי מטה, תפעול ומכירות, אבל ממשיכים לגייס במלוא המרץ בתחום הפיתוח”

המשכורות הגבוהות והתנאים החלומיים בהייטק, שמופיעים מפעם לפעם במדורי הכלכלה בעיתונים, הם מושא קנאתם של רבים. אבל האם ייתכן שחגיגות השכר והביקושים בהייטק לקראת סיום?

נתוני הרבעון הראשון של חברת אתוסיה – חברת השמה בתחומי הייטק, ביוטק ובכירים – מצביעים על שינוי מגמה בגיוסים ובביקוש לעובדים בהייטק, הבאים לידי ביטוי בעיקר בירידה במספר המשרות שנפתחות ובמשך הזמן הנדרש לגיוס. כך למשל, זמן הסגירה של משרה התארך משישה שבועות לשמונה שבועות וחלה ירידה של לא פחות מ-6% במספר המשרות החדשות שנפתחות.

האם מדובר בדשדוש שיבשר על משבר בענף או בתיקון טכני זמני? ימים יגידו.

 

על מה מתבססות ההערכות?

בחודשים ינואר ופברואר המשיכה מגמת השגשוג של 2015, וביתר שאת – ולראיה מספר האקזיטים הגבוה שעשו חברות ישראליות מתחילת השנה. ברבעון הראשון של 2016 יותר מ-30 חברות גייסו יותר מ-10 מיליון דולר: בראש טבלת הגיוסים עומדות Skybox Security ו- ForeScout, אשר גייסו 96 ו-75 מיליון דולר (בהתאמה). גיוסים אלו מצטרפים לאקזיטים המרשימים ברבעון הנוכחי דוגמת מכירתה של Altair לענקית היפנית סוני והרכישה לפני שבועות אחדים של Replay על ידי אינטל בסכום המוערך ב-170 מיליון דולר.

האקזיטים והגיוסים הגדולים הבולטים ברבעון הראשון של שנת 2016

שם החברה

תחום העיסוק

היקף הגיוס ($)

Leaba  שבב תקשורת חכם המצוי בליבת רשת התקשורת  נרכשה ב-350 מיליון

Altair

 שבבי תקשורת דור רביעי (LTE)

נרכשה בכ-200 מיליון

Replay

טכנולוגיה לצילום אירועי ספורט ב-360 מעלות

נרכש ב-170 מיליון

Skybox Security

הערכת סיכונים ואיומים במערכות מחשוב ארגוניות

96 מיליון

ForeScout

פתרונות אבטחה לבקרת הרשת בזמן אמת

76 מיליון

TowerSec

הגנת מכוניות מהאקרים

      ב-75 מיליוןנרכשה  

Adicet bio

טיפול במחלת הסרטן באמצעות אימונתרפיה

51 מיליון

JFrog

מוצרים לניהול, אחסון והפצה של תוכנה

50 מיליון

Sisense

אנליטיקות של  Big Data

50 מיליון

BlueVine

קבלת תשלום מיידי עבור חשבוניות של עסקים קטנים

40 מיליון

Zerto

ניהול התאוששות מאסונות בענן

50 מיליון

Elastifile

טכנולוגיית אחסון פלאש

35 מיליון

Volicon

כריית מידע מתוך וידאו

נרכשה בעשרות מיליוני דולר (לא פורסם סכום מדויק)

V-Wave

שתל שנועד למנוע את אי-ספיקת לב

28 מיליון

EZBob

הלוואות מקוונות לעסקים קטנים ובינוניים

28 מיליון

Stratoscale

שירות ענן פרטי

27 מיליון

Riskified

מניעת הונאות אשראי בעסקאות אונליין

25 מיליון

Team8

פלטפורמה להקמת חברות סייבר

23 מיליון

Insightec

הליכים רפואיים בתוך הגוף ללא ניתוח והליכים פולשניים

22 מיליון

PolyPid

מוצרים נגד זיהום לאחר ניתוח

22 מיליון

enSilo

טכנולוגיה למניעת זליגה של מידע רגיש משרתי ארגונים

21 מיליון

AppCard

פנייה ישירה של קמעונאים אל הקונים באופן אישי

20 מיליון

Valens

שבבים להעברת וידאו ואודיו באיכות גבוהה ולמרחקים ארוכים

20 מיליון

mPrest

ניטור חיישנים בבניינים חכמים, קווי מתח, צנרת המים וציי רכב

20 מיליון

GigaSpaces

שיתוף זיכרון בין מערכות מבוזרות

20 מיליון

Fireglass

סייבר

20 מיליון

MultiPhy

אינטרנט מהיר במיוחד

17 מיליון

CartiHeal

בניית סחוס בעצם

15 מיליון

Regentis Biomaterials

שתל מתכלה לטיפול בסחוס פגוע

15 מיליון

YouAppi

הפצת אפליקציות מובייל וניטור תוכן

 מיליון13.1

Next Insurance

ביטוח לעסקים קטנים

13 מיליון

alooma

ארגון מידע ממספר מקורות רב בארגון

11.2 מיליון

Neura

פלטפורמת ביג-דאטה לשליטה במידע אישי

11 מיליון

Phinergy

סוללות לכלי רכב חשמליים

10 מיליון

TravelersBox

הפקדה והמרה של כסף פיזי זר לידי כסף מקוון

10 מיליון

Kaymera

הגנה בתחום התקשורת הסלולרית

10 מיליון

 

אך יחד עם זאת, ראינו פיטורים נרחבים בחברות גדולות בממדים משמעותיים יותר מהרגיל ובייחוד לעומת היקף הפיטורים אשתקד.

כך למשל, הודיעה חברת NXP על סגירת מרכז הפיתוח בישראל. אליה הצטרפה גם חברת ARTIZONE, אשר סגרה את פעילות האונליין שלה בארץ. בהמשך הרבעון הצטרפו גם חלק מעובדי קוואלקום,VERINT  ו-ARRIS למעגל מפוטרי ההייטק הטריים. חברות נוספות, קטנות יותר, נאלצו אף הן להיפרד מחלק מעובדיהן ולצמצם את היקף פעילותן. 

תופעה נוספת שראינו ברבעון הראשון של השנה, כאמור, היא התארכות ממוצעת של זמני סגירת המשרות משישה לשמונה שבועות. לכאורה, התארכות של שבועיים בלבד נראית חסרת משמעות, אבל כשמדובר בשינוי הכיוון – מהתקצרות הולכת וגדלה של זמני סגירת המשרות להתארכות – אפשר להסיק שמדובר בהיפוך מגמה, שעלול לבשר את הבאות.

 src=

 

האם ההאטה בגיוס מורגשת בכל סוגי המשרות? 

לא! המשרות שקצב פתיחתן במגמת ירידה ושזמן האיוש שלהן מתארך הן בעיקר משרות מטה, תפעול, רכש ומכירות. גם בתחום משרות הבכירים חלה ירידה, ונתוני אתוסיה מצביעים על כך שברבעון שזה עתה הסתיים לא הייתה כל עלייה בביקוש בתחום ניהול מכירות, ניהול שיווק, בכירים ופיתוח עסקי. בתחום ההייטק, המתאפיין בעלייה מתמדת בביקושים, פירושו של קיפאון הוא ירידה.

 

 src=

 

 

לעומת זאת, סקטור הפיתוח בתחומי ה-Cyber, ה-Web וה Mobile-ממשיך כאמור לרתוח והצימאון שמלווה אותנו בשנים האחרונות למהנדסי תוכנה ממשיך. 

לדברי מנכ”ל אתוסיה, אייל סולומון, “תפקידי הפיתוח הם הקטר של ההייטק, ובהם לא רואים כל פגיעה, לא בביקושים לעובדים ולא בזמני סגירת המשרות. אין ספק שנתוני הרבעון הראשון מצביעים על התארגנות מחדש, וייתכן שהחברות קיבלו הנחיה מהמשקיעים להתחיל בתהליכי התייעלות. אלא שהארגונים לא נוגעים עדיין בליבה: הם מורידים הילוך בקצב גיוס מועמדים בתפקידי מטה, תפעול ומכירות, אבל ממשיכים לגייס במלוא המרץ בתחום הפיתוח”.

 

האם לירידה בביקושים ובזמן סגירת המשרה יש כבר השפעה על השכר?

 

לא! גרף השכר אינו יכול להגיב במהירות כה גדולה לשינוי מגמה. השפעה על השכר נוכל לראות רק בסוף הרבעון השני או אפילו בשלישי וגם אז היא צפויה להיות באחוזים בודדים בלבד.

“יהיו פערים בזמני התגובה בין המגמה לביקושי עובדים ובין מגמות השכר”, מסביר סולומון. “פער זה עובד גם בכיוון ההפוך: אם מחר תחליט ענקית השבבים אינטל לגייס אלף עובדים בישראל, הרי הביקושים לעובדי הייטק צפויים לעלות. אבל את עליות השכר לא נראה תוך חודש או חודשיים, אלא רק רבעון או שניים אחר כך. גם עליות השכר לעולם יהיו מתונות ולא דו ספרתיות”.

כשמתייחסים לטבלאות השכר, חשוב להפריד בין עובדים מתוך הארגון לבין מועמדים שמחפשים עבודה. לדברי סולומון, “בעולם של עלייה מתמדת בשכר, ייתכן פער בין שכרם של עובדים שכבר נמצאים בתוך ארגון לבין שכרם של עובדים חדשים. הרי מי שעובד בחברה ושכרו עודכן בינואר 2015, ובחלוף שנה השכר בתחום עיסוקו עלה ב-6%, לא ייהנה מהפירות האלה. אבל תפקידו של כל עובד לעקוב אחרי המגמות ולדעת מתי הגיע הזמן לדפוק על הדלת ולבקש העלאה בשכר”.

 

 src=

 

***לסקר השכר המלא של אתוסיה בשוק ההייטק והביוטק-לחץ כאן *** 

 

אם המגמה תימשך, האם גם המפתחים בתחומים הרותחים צריכים לחשוש לשכרם?

בתעשיות הרותחות הקלאסיות: ה-Cyber, ה-Web, הMobile- וה-IOT (האינטרנט של הדברים) לא צפוי שינוי בשכר, שם הביקושים ממשיכים לעלות. שכרם של אלה ממשיך להרקיע שחקים: ארכיטקט תוכנה או מפתח בתחום ה-Cyber הרוויח ברבעון האחרון 35,000 שקל בחודש בממוצע. 

 src=

 

האם ייתכן שהנתונים הם זמניים ואינם מבשרים היפוך מגמה של ממש?

 

סולומון לא פוסל על הסף את ההנחה שמדובר בתיקון טכני לעליות החדות שהיו בשנתיים האחרונות, הנובע בחלקו מתוך התנהלות בוגרת של השוק. אחת האפשרויות, אם כן, היא שמדובר בצעדים זהירים של השוק, שמוכיח את עצמו כאחראי יותר ונעדר מאפיינים בועתיים. החברות מסתכלות סביב, רואות את גל הירידות שהכה בשווקים העולמיים, ירידת מחירי הנפט, חולשת הכלכלה הסינית וניצני העלאת הריבית – ומסיקות שזרם ההשקעות עלול להיעצר.

 “ייתכן שמדובר בסוג של התאמה למצב הריאלי של השווקים, אבל יש סבירות שזו תגובה מאוחרת של השוק המקומי למצב הדולר, המצב הגיאופוליטי בסביבתנו והמשבר באסיה. את המגמה השלילית מובילים מדדי שנחאי וההאנג סנג, שמשפיעים על המצב התודעתי של ציבור המשקיעים, ואולי אלו מתחילים לנקוט משנה זהירות במדיניות ההשקעות שלהם”.

 

 

על יחידת המחקר של אתוסיה

המידע נאסף על ידי יחידת המחקר של חברת אתוסיה. יחידת המחקר של אתוסיה עוקבת אחר מגמות בתחומי התעסוקה בענפי ההייטק, הביוטק, הקלינטק ושוק ההון, ועורכת באופן קבוע סקרי שכר בענפי ההייטק והביוטק. איסוף המידע וניתוחו הם מתחומי הפעילות המאפיינים את גישתה הייחודית של אתוסיה בתחומי משאבי האנוש וההשמה בכלל וניהול הקריירה בפרט. אתוסיה מייצגת תפיסה מקצועית בתחומי משאבי האנוש ומציעה פתרונות איוש רחבים המבוססים על גישה ממוקדת-אנוש, על ידע מקצועי רחב ועל הבנה עסקית מעמיקה של הענפים הרלוונטיים.

 

 

הרשמה למגזין

להישאר מעודכנים תמיד בכל החדשות והטיפים הכי חשובים בעולם התעסוקה

שדה חובה*

אולי יעניין אותך גם...

אינפלציה גוברת

החורף כבר כאן

זה חודשים ארוכים שהאופטימיות שליוותה את שוק ההון ב-2021 מתפוגגת והולכת. בארה”ב, הבנק הפדרלי מוסיף להעלות את הריבית, במהלך שבנקים מרכזיים רבים בעולם מבצעים אף הם; האינפלציה גוברת; חברות גדולות שנראו חסינות למיתון, פותחות במהלכי פיטורים; המלחמה באוקראינה עדיין מעיבה על אירופה; ואי יציבות פוליטית בבריטניה הופכת את מצבה הלא פשוט, עקב הברקזיט, למאתגר אף יותר.

 

גל פיטורי עובדים

חרב הפיטורים פוגעת לא רק ביוניקורנים, אלא גם בחברות קטנות יותר.

דו"ח חושף את מצב הנשים העגום בהיי-טק הישראלי

רק שליש: דו”ח חושף את מצב הנשים העגום בהיי-טק הישראלי

דו”ח שהוציאה רשות החדשנות מלמד שההיי-טק הישראלי משתרך מאחור בייצוג נשים: רק כשליש מהמועסקים בו הן נשים וככל שעולים במעלה הפירמידה לתפקידי ניהול, ניהול בכיר והשקעות – כך קטן מספרן

משבר – כן, אסון גדול – לא

משבר – כן, אסון גדול – לא

בניגוד לחששות, אין צפי למשבר כלכלי נוסח 2001 ו-2008, אלא לגל מינורי שיסתיים תוך מספר רבעונים. כך יוכלו חברות הטכנולוגיה והעובדים להשאיר את הראש מעל המים בתקופה הסוערת הזו.

ההייטק מתגייס למען הקהילה

ההייטק מתגייס למען הקהילה

תרומה חברתית הפכה להיות חלק אינטגרלי מ”תנאי השירות” שמציעות חברות טכנולוגיה לעובדיהן. מאיפה זה בא, מה זה מעניק לחברה וכיצד יוצאים מזה נשכרים העובדים והחברות?

משבר הגיוס בהייטק: 6 טעויות שכדאי להימנע מהן

משבר הגיוס בהייטק: 6 טעויות שכדאי להימנע מהן

הביקוש לעובדים בתעשייה שובר שיאים, וגם התחלופה שלהם.
למה זה קורה, ומאיזה שגיאות אפשר להימנע בדרך לגיוס הטאלנט הבא שלכם