כפתור סגירה

כתבה בנושא סיכום שנת 2016 בהייטק: ראלי סוף שנה בגיוסים – הדשדוש פינה את מקומו להאצה בחודשיים האחרונים של 2016

מנתוני אתוסיה עולה כי למרות התנודתיות בכל הקשור לגיוסים, השכר הממוצע בחברות ההייטק דווקא עלה, ואם לשפוט לפי סופה של השנה, נראה –שעובדי הענף יכולים לשמור על אופטימיות

עולם התעסוקה הגלובלי, כמו גם המקומי, דינמי מאוד – ובענף ההייטק, התנודות התכופות מורגשות עוד יותר. כך, אם שנת 2015 התאפיינה בשוק רותח, בזינוק הביקוש לעובדים נוספים, הרי שהחל מהרבעון השני והשלישי של 2016, היינו עדים לרגיעה ולהתנהלות שקולה הרבה יותר. אלא שאז הגיע הרבעון האחרון של השנה, והפך את התמונה.

תקופת הדשדוש והזהירות, שהתאפיינה גם בפיטורים בחברות מסוימות, הפכה לזמן האצה בחודשיים האחרונים של 2016, עם עלייה בביקושים ואופטימיות זהירה בהתנהלות החברות. במקביל, מנתוני אתוסיה עולה כי גם השכר הממוצע בחברות הייטק עלה, ועובדים בתחום נהנו משיפור ממוצע של 5% בשנה שחלפה.

“השנה התחילה עם הדחיפה החזקה של 2015, שהייתה שנה מצוינת בהייטק”, מציין אייל סולומון, מנכ”ל חברת ההשמה אתוסיה. “בהמשך השנה, בעקבות אי הוודאות שיצרו הברקזיט, הבחירות בארה”ב והדאגה של המשקיעים בכל הקשור למתרחש בשוק ההון, הורגשו דשדוש מסוים ואף עצירה בחברות גלובליות רבות. אולם לקראת סוף השנה, ראינו שאירועים אלה לא השפיעו לטווח ארוך על הבורסות – והשוק חזר לטירוף, עם ראלי של גיוסים”.

עוד מוסיף סולומון כי בעקבות החודשים שבהם נעצרו הגיוסים, חברות רבות לא עמדו ביעדי הגיוס שלהן, ונראה שכעת, חלקן מנסות “לפצות” על הזמן שאבד. “מאחר ש-2015 הייתה חזקה מאוד בגיוסים והאופוריה שלטה בענף, יעדי הגיוס ל-2016 היו גבוהים מאוד. בפועל, ברבעון הראשון של השנה חלק מהחברות כבר שינו את יעדי הגיוס, ואחרות פשוט לא עמדו ביעדים שלהן”.

לפי הנתונים של מחלקת המחקר באתוסיה, 33% מחברות ההייטק והסטארט-אפים עמדו ביעדי הגיוס שהציבו לשנת 2016,  35% מהחברות שינו את היעדים במהלך השנה, ואילו 32% לא הצליחו להגיע ליעד. אולם כעת, לדברי סולומון, “רואים הרבה תנועה בשוק, יש חזרה לגיוס מאסיבי, לפעמים תוך התפשרות ויצירת פתרונות יצירתיים למצב הקיים. . כך לדוגמה, תקן של מפתח בכיר הוחלף לא פעם לשני תקנים של מפתחים מתחילים; בנוסף, משרות רבות הוקפאו עקב אי ודאות – ואז נפתחו מחדש, בתדירות שכמוה לא ראינו בשנים האחרונות”.

תוכניות הגיוס התבססו על שוק רותח

בסיכום שנתי, נראה שאם ב-2015 השתדלו מובילי קטר ההייטק לשמור על התנהלות שקולה בשוק רותח, הרי שב-2016 האתגר היה לשמור על שיקול דעת של כלל הגורמים בענף ההייטק והביוטק, גם בשוק מתקרר. אף שכיום מצבו של השוק טוב למדי, הרי שהתנודתיות בשנה החולפת התבטאה באופנים שונים, כמו למשל ירידה בשיעורם של העובדים העוזבים מרצון, עלייה מתונה יחסית בשכר והתמקדות בהשקעה בפיתוח, שבאה על חשבון השקעה בשיווק ובפיתוח עסקי.

השינויים בשוק הכתיבו את יעדי הגיוס ואת השינויים וההתגמשות בהם. גם ברשימת בעלי המקצוע המבוקשים ביותר ובטבלאות השכר הממוצע חל שינוי – מאחר שהחברות השקיעו פחות בשיווק, ושמו דגש על פיתוח והתאמת מוצרים לשוק.

 src=

השכר הממוצע בהייטק ובביוטק אמנם עלה ב-5% בשנה החולפת, אך ישנה שונות גדולה בין התפקידים. העליות הגדולות ביותר נרשמו בתחומים שבהם ההיצע היה נמוך מהביקוש – כמו למשל בקרב מפתחי צד שרת, שנהנו מעלייה של 12%  (בעיקר בעקבות כניסתן של טכנולוגיות ופלטפורמות חדשות, שהעלו את הביקוש למפתחים שמיומנים בהן). מעלייה מרשימה בשכר הממוצע נהנו גם העוסקים בטכנולוגיות מידע (IT), עם זינוק של כמעט 12%, ומפתחי המובייל, עם עלייה של 11.5%.

המקצוענים בתחום הקליניקה והרגולציה נהנו מעלייה של 9.5% בשכר הממוצע. אנשי מכירות, משאבי אנוש, תפעול ובדיקות תוכנה נהנו מעלייה של 5%-2% בלבד בשכר הממוצע, כשהעוסקים בפיתוח עסקי ובניהול שיווק אף ראו, כאמור, ירידה בשכר הממוצע. הבכירים נהנו מעלייה מינורית בשכר הממוצע, של 4% בלבד. 

 src=

בתוך תחום פיתוח החומרה, העלייה הבולטת בשכר הממוצע הייתה בפיתוח שבבים (7.3%) בעיקר כחלק מההתעוררות בעולם הצ’יפים הקשורים לעולם ה-IOT, השעונים החכמים ועוד. בתוך תחום ה-IT, הורגשה עלייה חדה של 19% בשכרם הממוצע של אנשי אבטחת מידע, עדות לגידול בביקוש לתשתיות אבטחת מידע, בעקבות העלייה במספר תקיפות הסייבר בשנה האחרונה.

שפת הפיתוח שבה נצפתה עליית השכר המשמעותית ביותר השנה היא python – שכרם הממוצע של המתכנתים בה עלה ב-13.5%, ל-23,274 שקלים. בתוך תחום אבטחת האיכות, שכרם הממוצע של אנשי פיתוח אוטומציה עלה ב-4.3%.

 src=

לא ממהרים לעזוב

מגמה נוספת מהשנה האחרונה היא ששיעור העוזבים מרצון מתוך סך העובדים ירד במעט – 10% לעומת 13.5% ב-2015. לדברי סולומון, הסיבות לכך רבות. “ראשית, ראינו מגמה של יותר ויותר ארגונים שפועלים לשימור אגרסיבי של עובדים, מה שצמצם את היקף העזיבות מרצון. בנוסף, תחילת השנה המדשדשת ומספר גלי פיטורים שהתרחשו השנה, הביאו לכך שגם עובדים היו זהירים יותר בכל הקשור לשינוי מקום עבודתם, ואכן, בשני הרבעונים הראשונים של השנה ראינו ירידה דרמטית באחוז העוזבים מרצון, ירידה שמותנה בצורה משמעותית בחציון השני של השנה”.

מעניין לציין, כי על פי נתוני אתוסיה, יש משמעות גדולה מאוד לגיל העובדים ביחס לעזיבה מרצון של מקום העבודה. בעוד שסך העוזבים מרצון בשנת 2016 עמד על 10% בלבד, אחוז העוזבים מרצון בקרב עובדים בני 25-35 (בני דור ה-Y), עמד על כ-18%. נראה שעבור המילניאלס, גם תחושת חוסר היציבות בשוק, לא מביאה לעצירה בחיפוש אחר התפקיד הבא.

גם אחוז העובדים החדשים מתוך סך העובדים ירד מעט – ל-14.3% לעומת 18.5% ב-2015. הדבר מעיד על האטת קצב הגיוס, ועל הסתמכות גדולה יותר על העובדים שכבר נמצאים בארגון. בנוסף, הזמן הממוצע שנדרש לאיוש משרה עלה מארבעה שבועות ב-2015 לשישה ב-2016 – גם כן לאור חוסר הוודאות והשינויים ביעדי הגיוס במהלך השנה. 

 src=

השמרנות והזהירות אמנם השפיעו על ענף ההייטק, אולם כמו תמיד, לכל כלל יש יוצא מהכלל. הטאלנטים של הענף נהנו משכר גבוה יותר מהממוצע ומהצעות עבודה רבות שהביאו איתן גם הצעות שכר מפתות..

בהתאם, מפתחי DevOps ומדעני דאטה נהנו מעלייה של 8% בביקוש לשירותיהם, ומפתחי סייבר – מעלייה של 7.5%. גם מפתחי פייתון ומובייל המשיכו להיות סחורה חמה בענף ההייטק.

התחזית ל-2017: חוזרים למצב רתיחה

לדברי סולומון, “אנו מעריכים ששנת 2017 תתאפיין בתנופת גיוסים נרחבת והשוק יחזור למצב ‘רתיחה’, זאת בין היתר בגלל ריבוי טכנולוגיות חדשות המתפתחות בו זמנית, וכן עלייה חדשה בביקושים מצד “דינוזאורים” וחברות מסורתיות בתחום הבנקאות, רכבים, ביטוח ועוד. אלו הבינו שהם חייבים להיכנס גם אל עולמות הפיתוחים הטכנולוגיים על מנת להישאר רלוונטיים גם בהמשך”.

לפי תחזית אתוסיה, השוק ימשיך לגדול ולהתפתח, והביקושים לכוח אדם מיומן יעלו – ועמם גם השכר הממוצע. עם זאת, סולומון מסמן מספר נורות אזהרה.

“יש משהו שעלול להטריד לא מעט חברות מקומיות בשנה החדשה, והן המגבלות שהממשל הסיני צפוי להטיל על השקעות של סינים מחוץ למדינה שלהם. אלו עשויות לצמצם את ההון הסיני המוזרם לשוק הישראלי וייתכן שמגבלות סיניות יביאו לירידה בקצב האקזיטים. בנוסף, ישנם לא מעט סימני שאלה באשר למצב הכלכלי. ראשית, לא ברור מה עתידו של גוש האירו אשר משפיע באופן מהותי על ענף ההייטק הישראלי, בין היתר בכל הקשור לבחירות הצפויות באיטליה ויציאתה של בריטניה מהגוש. בנוסף, ישנם שינויים רגולטוריים שצפויים להיכנס לתוקף. גם תחילתה של תקופת הנשיאות של דונלד טראמפ מביאה איתה שאלות באשר ליכולת ההוצאה לפועל של תוכניותיו ומידת ההשפעה על הכלכלה האמריקאית והעולמית בכלל”, מסכם סולומון.

 

 

על יחידת המחקר של אתוסיה

המידע נאסף על ידי יחידת המחקר של חברת אתוסיה. יחידת המחקר של אתוסיה עוקבת אחר מגמות בתחומי התעסוקה בענפי ההייטק, הביוטק, הקלינטק ושוק ההון, ועורכת באופן קבוע סקרי שכר בענפי ההייטק והביוטק. איסוף המידע וניתוחו הם מתחומי הפעילות המאפיינים את גישתה הייחודית של אתוסיה בתחומי משאבי האנוש וההשמה בכלל וניהול הקריירה בפרט. אתוסיה מייצגת תפיסה מקצועית בתחומי משאבי האנוש ומציעה פתרונות איוש רחבים המבוססים על גישה ממוקדת-אנוש, על ידע מקצועי רחב ועל הבנה עסקית מעמיקה של הענפים הרלוונטיים.

 

 

הרשמה למגזין

להישאר מעודכנים תמיד בכל החדשות והטיפים הכי חשובים בעולם התעסוקה

שדה חובה*

אולי יעניין אותך גם...

אינפלציה גוברת

החורף כבר כאן

זה חודשים ארוכים שהאופטימיות שליוותה את שוק ההון ב-2021 מתפוגגת והולכת. בארה”ב, הבנק הפדרלי מוסיף להעלות את הריבית, במהלך שבנקים מרכזיים רבים בעולם מבצעים אף הם; האינפלציה גוברת; חברות גדולות שנראו חסינות למיתון, פותחות במהלכי פיטורים; המלחמה באוקראינה עדיין מעיבה על אירופה; ואי יציבות פוליטית בבריטניה הופכת את מצבה הלא פשוט, עקב הברקזיט, למאתגר אף יותר.

 

גל פיטורי עובדים

חרב הפיטורים פוגעת לא רק ביוניקורנים, אלא גם בחברות קטנות יותר.

דו"ח חושף את מצב הנשים העגום בהיי-טק הישראלי

רק שליש: דו”ח חושף את מצב הנשים העגום בהיי-טק הישראלי

דו”ח שהוציאה רשות החדשנות מלמד שההיי-טק הישראלי משתרך מאחור בייצוג נשים: רק כשליש מהמועסקים בו הן נשים וככל שעולים במעלה הפירמידה לתפקידי ניהול, ניהול בכיר והשקעות – כך קטן מספרן

משבר – כן, אסון גדול – לא

משבר – כן, אסון גדול – לא

בניגוד לחששות, אין צפי למשבר כלכלי נוסח 2001 ו-2008, אלא לגל מינורי שיסתיים תוך מספר רבעונים. כך יוכלו חברות הטכנולוגיה והעובדים להשאיר את הראש מעל המים בתקופה הסוערת הזו.

ההייטק מתגייס למען הקהילה

ההייטק מתגייס למען הקהילה

תרומה חברתית הפכה להיות חלק אינטגרלי מ”תנאי השירות” שמציעות חברות טכנולוגיה לעובדיהן. מאיפה זה בא, מה זה מעניק לחברה וכיצד יוצאים מזה נשכרים העובדים והחברות?

משבר הגיוס בהייטק: 6 טעויות שכדאי להימנע מהן

משבר הגיוס בהייטק: 6 טעויות שכדאי להימנע מהן

הביקוש לעובדים בתעשייה שובר שיאים, וגם התחלופה שלהם.
למה זה קורה, ומאיזה שגיאות אפשר להימנע בדרך לגיוס הטאלנט הבא שלכם