כפתור סגירה

כתבה בנושא סיכום 2013 בענף הביומד – עולים על כל הציפיות, שוברים את כל השיאים

סקירת השכר לעובדים בענף הביומד הישראלי, רמת הביקוש לעובדים, מגמות וטרנדים, חברות חדשות, סקירת מצבן בבורסה, אקזיטים מרשימים ותחזיות לשנת 2014

אם נשאל את בכירי הכלכלנים העולמיים, נבין כי המשבר הגדול של 2008 כנראה מעולם לא עזב אותנו. במדינות רבות ברחבי העולם הוא מתבטא באחוזי אבטלה מפחידים ובכלכלה מדשדשת ובארץ – כך מראים הסימנים – הצמיחה מואטת בהתמדה. יש אף שהצהירו כי 2013 תהיה שנה של משבר כלכלי חדש, אפילו גדול יותר מקודמו.

אך המשבר הזה נגע פחות בענף ספציפי, כחול לבן, שלא מפסיק להפתיע ולהציג תוצאות חיוביות: ענף הביומד הישראלי. חטיבת המחקר של אתוסיה, חברת השמה בהייטק וביוטק, מציגה לכם את הענף המוביל של תעשיות העל ב-2013, אשר פוסע בבטחה אל 2014 – מבלי לשכוח להותיר עין אחת פקוחה אל עבר הקשיים מכיוון השוק העולמי.

 

ישנן כמה דרכים לבחון את מידת התפתחותו והצלחתו של תחום מסוים בשוק המקומי. אחת הדרכים שמעניקות את התמונה העדכנית והמדויקת ביותר היא לבחון את רמת הביקוש לעובדים ואת השכר הממוצע באותו תחום. אם נשפוט לפי עניין זה, הרי שענף הביומד ממשיך לצמוח ולהתפתח בישראל בצורה מרשימה.

 

“עולם הביומד, והביוטק בתוכו, ממשיך להתפתח ולצמוח ללא הפסקה”, אומרת חגית לרנר, מנהלת תחום הביוטק באתוסיה. “עשרות חברות חדשות קמות ומגייסות אנשים, במגמה מתמשכת שמסרבת להיפסק”. יש לכך סימוכין גם בנתונים: העובדות המדהימות הן שכיום פועלות מאות חברות ביומד בישראל לבדה (המספרים נעים בין 700 ל- 900 חברות), כאשר רובן הוקמו בחמש השנים האחרונות.

“את ההתקדמות של הענף אפשר לראות גם בביקוש לעובדים”, מספרת לרנר. “המשרות בהן הביקוש היה גדול מן ההיצע ב-2013 היו משרות של רופאים בכל המגזרים, וכן משרות של מנהלי ניסויים קליניים ומשרות איכות ורגולציה. בכל אלו, מורגש כיום מחסור באנשים איכותיים.

מעבר למחסור, אשר מעיד על צמיחה והתפתחות מהירה של חברות רבות, הביקוש למנהלי ניסויים קליניים מעיד על הבשלה של החברות הללו. הניסוי הקליני הוא אחד השלבים האחרונים לפני שיווק המוצר ולכן, ההערכה היא שלא מעט חברות נמצאות כבר בשלב הממשי, בו הן הופכות למסחריות ורווחיות”.

 

גם בשכר הממוצע ניכרת עלייה, אשר החלה כבר ב-2012 ותפסה תאוצה לאורך 2013. התחומים בהם נרשם גידול בשכר הממוצע בכל הרמות הם אבטחת איכות, רגולציה, ניסויים קליניים ומחקר כימי.

 

 

2013 התאפיינה, בכל מקצועות ההייטק השונים, באקזיטים יפים ומרשימים. כמובן שגם תחום הביומד לא שכח להצטרף לחגיגה, עם כמה רכישות מעניינות מאוד ובראשן – מכירתה של גיוון אימג’ינג לחברתCovidian  האירית, בסכום אדיר של מיליארד דולרים. העסקה הזו מצטרפת לשלוש רכישות אחרות שביצעה החברה האירית בישראל בשנתיים האחרונות, של אורידיון, PolyTouch וסופר דיינמנשן. 

כדאי לזכור כי גיוון אימג’ינג, אשר פיתחה גלולה ייחודית בעלת מצלמה זעירה לבחינת מעי הגס, והייתה לאחת החלוצות בתחום עוד בתחילת העשור הקודם, ‘הורידה פרופיל’ בשנים האחרונות. נדמה שכעת היא חוזרת למעמדה, בעיקר הודות לחדשות טובות שהגיעו באחרונה מכיוונה, כולל אישור לשיווק הגלולה בשוק היפני.

 

ביטוי נוסף להצלחת התחום מגיע מכיוון הבורסה. ראשית, מדד הביומד רשם עלייה נפלאה של 28% לאורך 2013, מה שמציב אותו בראש רשימת המדדים המוצלחים של השנה החולפת. מגמה זו נמשכת, אגב, גם בימים הראשונים של 2014, סימן נוסף לעתידו המזהיר של הענף בישראל.

מלבד זאת, מספר חברות בתחום ביצעו את הצעד הגדול הבא – והנפיקו עצמן בבורסה. הגדילה לעשות חברת אנזימוטק (Enzymotec) ממגדל העמק, שביצעה הנפקת מניות בבורסת נאסד”ק האמריקאית, לפי שווי של 320 מיליון דולרים (מימוש אופציות הרכישה אף הגיע לסכום גבוה יותר). אנזימוטק מפתחת חומרי גלם לתעשיית המלון ותחליפי חלב אם, כמו גם תוספי תזונה שנמכרים במרשם רופא.

 

ישנן גם חברות ביומד ישראליות אשר כבר כיום רוכשות גופים אחרים ומקיימות שיתופי פעולה עם חברות גדולות בחו”ל, על מנת להגדיל את הפעילות. דוגמא טובה לכך היא אלכם מדיקל מקיבוץ ברעם שבצפון, אשר רכשה את לוקומד האיטלקית לפני כשלוש שנים, והמשיכה השנה בשיתופי פעולה מול חברות בינ”ל גדולות.

 

לצד אלו, ידע הענף גם טלטלה לא קטנה, בדמות עננת הפיטורים אשר ריחפה מעל ראשי עובדי חברת טבע (ועודנה מרחפת, במידה כזו או אחרת), והדחתו של המנכ”ל ג’רמי לוין. כידוע, ענקית התרופות הישראלית עוסקת רבות בענייני ביומד וביוטק, וכל צעד אשר בסופו פיטורים של מאות עובדים (זהו מספר המפוטרים שתכננה טבע על פי ההערכות), עשוי להביא לטלטלה לא קטנה בשוק המקומי. כעת ממתינים בענף למינויו הצפוי של ארז ויגודמן למנכ”ל החדש, צעד שבעקבותיו יוחלט ככל הנראה האם לפטר או לא לפטר עובדים, במסגרת תהליך ההתייעלות העולמי של החברה.

בהקשר החיובי פחות, חשוב לשים לב לצד נוסף בתעשיית הביומד הישראלית: מתוך שפע המיזמים שיוצאים לדרך, לא כולם מצליחים, כמובן, להגיע להבשלה או לגייס מספיק הון כדי להתהוות מרעיון למוצר. ניתן למצוא, גם היום, לא מעט חברות שעשו כברת דרך ארוכה אך נאלצו לסגור את הפעילות, גם במקרים בהם המוצר נראה מבטיח.

לכך יש להוסיף גורם נוסף, אשר משפיע באופן ישיר על חברות רבות בישראל: השוק האמריקאי. שנת 2013 התאפיינה בשינויים רבים הנוגעים לתחום הבריאות בשוק בארה”ב, אשר רובם משפיעים גם על נושא המכשור הרפואי – תחום בו עוסקות רבות מחברות הביומד הישראליות. השינויים הללו מציבים אתגר בפני החברות, אשר רק התאמה מיידית למצב החדש תאפשר להן להמשיך ולצמוח בקצב משביע רצון. לכל הדעות, מדובר במשימה לא פשוטה.

 

“ישראל היא מרכז ביומד עולמי כבר כמה שנים”, אומרת חגית לרנר. “בארץ מרוכזות הפעילות בלא מעט פארקי ביומד וביוטק גדולים, ברחובות, בקיסריה, בחיפה וביוקנעם. בחיפה מוקם ממש בימים אלו פארק מדעי החיים החדש; ביקנעם הוקמה בחודשים האחרונים חממה ביוטכנולוגית חדשה, מדטק ונצ’רס, בבעלותו של אחד היזמים הגדולים בתחום – דר’ שמעון אקהויז; בבאר שבע נחנך מרכז לתעשיית ביוטכנולוגיה ומדעי החיים, ‘ביו-נגב’, בהשתתפות הרשות לפיתוח הגליל והנגב, עיריית באר שבע ואוניברסיטת בן גוריון”.

“במקביל, מתבצעות כל העת השקעות בחברות ישראליות על ידי גופים מחו”ל”, אומרת לרנר. “עניין זה מראה עד כמה התחום בארץ נחשב מצליח גם ברמה עולמית. בכל שנה מבשרות חברות ישראליות על פיתוחים מרתקים בתחום, ונראה שזה יימשך עוד זמן רב”.

 

אם כן, ענף הביומד הישראלי ממשיך להפתיע ולחדש, כשהוא מתקדם בצעדים גדולים לקראת הפיכתו למוקד בינלאומי מרכזי. אט אט, הוא קונה לעצמו שם ומעמד בכל רחבי העולם ובהחלט צפוי להפוך מודל לחיקוי, ממש כמו ההייטק.

את שנת 2014 פותח ענף הביומד בשאיפה להמשך הכיוון החיובי, כאשר מעל מרחף השינוי הגדול שמתרחש בתחום הבריאות האמריקאי. אם יצליח לעבור גם את השלב הזה בשלום, נוכל להכריז באופן רשמי כי הביומד הישראלי נכנס למגרש של הגדולים.

 

הרשמה למגזין

להישאר מעודכנים תמיד בכל החדשות והטיפים הכי חשובים בעולם התעסוקה

שדה חובה*

אולי יעניין אותך גם...

אינפלציה גוברת

החורף כבר כאן

זה חודשים ארוכים שהאופטימיות שליוותה את שוק ההון ב-2021 מתפוגגת והולכת. בארה”ב, הבנק הפדרלי מוסיף להעלות את הריבית, במהלך שבנקים מרכזיים רבים בעולם מבצעים אף הם; האינפלציה גוברת; חברות גדולות שנראו חסינות למיתון, פותחות במהלכי פיטורים; המלחמה באוקראינה עדיין מעיבה על אירופה; ואי יציבות פוליטית בבריטניה הופכת את מצבה הלא פשוט, עקב הברקזיט, למאתגר אף יותר.

 

גל פיטורי עובדים

חרב הפיטורים פוגעת לא רק ביוניקורנים, אלא גם בחברות קטנות יותר.

דו"ח חושף את מצב הנשים העגום בהיי-טק הישראלי

רק שליש: דו”ח חושף את מצב הנשים העגום בהיי-טק הישראלי

דו”ח שהוציאה רשות החדשנות מלמד שההיי-טק הישראלי משתרך מאחור בייצוג נשים: רק כשליש מהמועסקים בו הן נשים וככל שעולים במעלה הפירמידה לתפקידי ניהול, ניהול בכיר והשקעות – כך קטן מספרן

משבר – כן, אסון גדול – לא

משבר – כן, אסון גדול – לא

בניגוד לחששות, אין צפי למשבר כלכלי נוסח 2001 ו-2008, אלא לגל מינורי שיסתיים תוך מספר רבעונים. כך יוכלו חברות הטכנולוגיה והעובדים להשאיר את הראש מעל המים בתקופה הסוערת הזו.

ההייטק מתגייס למען הקהילה

ההייטק מתגייס למען הקהילה

תרומה חברתית הפכה להיות חלק אינטגרלי מ”תנאי השירות” שמציעות חברות טכנולוגיה לעובדיהן. מאיפה זה בא, מה זה מעניק לחברה וכיצד יוצאים מזה נשכרים העובדים והחברות?

משבר הגיוס בהייטק: 6 טעויות שכדאי להימנע מהן

משבר הגיוס בהייטק: 6 טעויות שכדאי להימנע מהן

הביקוש לעובדים בתעשייה שובר שיאים, וגם התחלופה שלהם.
למה זה קורה, ומאיזה שגיאות אפשר להימנע בדרך לגיוס הטאלנט הבא שלכם