כפתור סגירה

כתבה בנושא סקר הטבות השכר הגדול של אתוסיה

סקר הטבות-טק: מי מקבל וכמה?

סקר ההטבות הגדול של אתוסיה מספק הצצה מרתקת על עולם הטבות השכר בשוק ההייטק והביוטק. ממצאי הסקר מגלים כי דווקא בתחום הביוטק ניתנות יותר הטבות, חברות חומרה ממעטות לתגמל באופציות ובמניות, ואם אתם רוצים הרבה ימי חופשה – לכו לחברות הגדולות.

תעשיית ההייטק ידועה בהטבות הנדיבות שהיא מעניקה לעובדיה הנדרשים לשעות עבודה רבות. מה מקבלים בפועל, ואיפה מקבלים יותר? בסקר נרחב בנושא זה, שערכה יחידת המחקר של חברת ההשמה בהייטק ובביוטק אתוסיה, השתתפו מנהלי משאבי אנוש של חברות הייטק וביוטק מרחבי הארץ. משתתפי הסקר דיווחו, בין השאר, כי העובדים בחברותיהם נהנים מטיפולי שיאצו במשרד, משיעורי יוגה ופילאטיס, ממשכורת 13, מהלוואות בתנאים נוחים ומימי חופשה באוגוסט להורים. ומה עוד? לפניכם כל התשובות – חלקן מפתיעות.

 

בביוטק מקבלים יותר

ההטבות השכיחות ביותר הן (בסדר יורד) קרן השתלמות, ביטוח אבדן כושר עבודה, תשלום ימי מחלה מן היום הראשון, תכנית אופציות ורכב ליסינג (שהפופולריות שלו ירדה בשנים האחרונות עקב שינויים במיסוי). ההטבות הנדירות יותר הן השתתפות בהוצאות חדר כושר, רכב חברה ומתן מניות.

חלוקה לפי סקטורים – תוכנה, חומרה וביוטק – מעלה ממצא מפתיע: ברוב המכריע של סוגי ההטבות, אחוז חברות הביוטק המעניקות את ההטבות לעובדיהן גבוה באופן עקבי מאחוז חברות ההייטק (גם חומרה וגם תוכנה) המעניקות את ההטבות. הבדל זה נשמר בהטבות רכב (הן רכב חברה, הן רכב ליסינג והן החזר הוצאות רכב), במתן אופציות ומניות ובתשלום ימי מחלה מהיום הראשון. לעומת זאת, לא ניצפו הבדלים משמעותיים בין חברות תוכנה וחומרה ביחס לסך ההטבות הניתנות על ידיהן.

בקבוצת הטבות הרכב (רכב חברה, רכב בתנאי ליסינג והחזר הוצאות רכב), 31% מחברות הביוטק מציעות הטבות אלה לעובדיהן, לעומת 23% ו-19% בלבד בתחומי החומרה והתוכנה, בהתאמה.

נעמה צור, מנהלת תחום הביוטק באתוסיה, מייחסת את הפער הניכר במתן הטבת הרכב בתחום הביוטק בכלל והפארמה בפרט, לתפקידים הנפוצים ולתרבות הארגונית בחברות. “בתעשיית הפארמה, כ- 50-60% מהתפקידים הם תפקידי שטח, בהם רכב משמש ככלי עבודה ולא  כהטבה בלבד. בנוסף,” מחדדת נעמה “קיימת סוג של תחרות סמויה בין החברות הבינלאומיות, בעיקר בתחום הפארמה, לגבי מתן הטבות ‘סמל סטטוס’ של החברה, כגון הטבת רכב”.

בקבוצת הטבות הפיננסים (אופציות ומניות) ניתן לראות כי כמחצית מחברות הביוטק שהשתתפו בסקר (48%) מעניקות לעובדיהן אופציות, לעומת 39% מחברות התוכנה ו-34% מחברות החומרה. המגמה נשמרת בהטבת המניות – 20% מחברות הביוטק נותנות הטבה זו לעובדיהן, לעומת 15% מחברות התוכנה ו-13% מחברות החומרה.

מדוע דווקא סקטור הביוטק מתבלט בהטבות לעובדים? לדברי אייל סולומון, מנכ”ל אתוסיה, “נראה שההטבות בסקטור זה מחפות על גובה המשכורת הנמוך יותר מאשר בתחום ההייטק. ייתכן גם שהנדיבות היחסית במתן אופציות ומניות לעובדים משקפת את הסיכון הגבוה ואת משך ההבשלה הארוך האופייניים לחברות אלה, ומאפשרת לחברות שהצליחו לחלוק את הצלחתן גם עם העובדים”.

 

 src=   

 

 src= 
 

 

חברות גדולות מצ’פרות פחות 

בחלוקה לפי גודל חברה, דווקא החברות הגדולות, מעל 500 עובדים, בולטות באחוזים נמוכים של מתן הטבות לעובדים; מגמה זו ניכרת כמעט בכל אחת מן הקטגוריות שנבדקו (הטבות רכב, הטבות פיננסים והטבות תנאים סוציאליים). זאת בהשוואה לחברות הקטנות, שהן ברובן סטארט-אפים (עד 25 עובדים) ולחברות הבינוניות (25500 עובדים). לדברי אייל סולומון, “החברות הגדולות מציעות יציבות יחסית בשוק העבודה הקדחתני של ימינו. ייתכן שיתרון זה מאפשר להן להיות גם שמרניות יותר בהטבות שהן נותנות לעובדים”.

מעניין להבחין שאחת משתי ההטבות שחברות גדולות כן מתבלטות בהן היא חדר כושר – כנראה משום שעבור חברה גדולה המעסיקה עובדים רבים, הקמת חדר כושר עבור כלל עובדי החברה היא הוצאה קטנה יחסית.

 

 src=

 
 src=

 

 

מצד שני, חברות גדולות נותנות יותר ימי חופשה 

ימי החופשה הם מתנאי העבודה החשובים ביותר בקביעת איכות החיים של העובד, בפרט בתעשיית ההייטק, התובעת על פי רוב שעות עבודה ארוכות. זהו גם גורם מכריע ביצירת ה-WLB, האיזון בין העבודה לחיים הפרטיים.

בניתוח של מספר ימי החופשה נמצא כי עובדים בחברות גדולות (500 עובדים ומעלה) נהנים מימי חופשה רבים בהרבה מאשר עובדים בחברות בינוניות וקטנות – וזאת בכל הדרגים: עובדים זוטרים (הבדל של יותר מיומיים חופשה בשנה), עובדים בדרג הביניים ובכירים (הבדל של 3 ימי חופשה בשנה בממוצע בין בכירים בחברות גדולות לבכירים בחברות קטנות ובינוניות).

 src=

 

ממצא מעניין נוסף – בהשוואה בין מספר ימי החופשה של עובדים באזורים שונים בארץ, נמצא הבדל משמעותי בין האזורים רק בדרג אחד – הבכירים. מספר ימי החופשה של בכירים באיזור הצפון גבוה באופן משמעותי ממספר ימי החופשה של בכירים באזורים אחרים. אייל סולומון מנכ”ל אתוסיה טוען כי “חברות רבות באיזור הצפון נתקלות בקושי של גיוס עובדים מנוסים לתפקידי מפתח ונראה כי אחד מהפקטורים המשמעותיים העוזרים במשיכת עובדים איכותיים, היא ההבטחה לימי חופש מרובים המייטבים עם הWLB של העובד”.

 src=

 

 

 

אש”ל: כדאי להיות בכיר בחברה גדולה בתחום התוכנה 

לגודל החברה אין השפעה רבה על ההבדלים בין דמי האש”ל של עובדים בדרגות שונות – מלבד קבוצה אחת: עובדים בכירים בחברות גדולות. תקציב האש”ל הממוצע של בכירים אלה הוא 35.5 שקל ליום, יותר משל בכירים בחברות קטנות ובינוניות והרבה יותר משל עובדים בדרג הביניים בחברות אלה (23 שקל ליום). פערים כאלה לא נמצאו בחברות אחרות.

מעניין להבחין כי בחברות בגודל ביניים (25 עד 500 עובדים), תקציב האש”ל של עובדים מכל הדרגות הוא הנמוך ביותר – יותר מאשר בחברות קטנות (עד 25 עובדים) או גדולות (500 עובדים ומעלה).

 src=

 

 

בניתוח לפי סקטורים ניתן להבחין כי סקטור התוכנה מוביל בלא תחרות בדמי האש”ל בכל הדרגים, ואילו בסקטור הביוטק האש”ל הוא באופן עקבי הנמוך ביותר. סקטור החומרה, מבחינה זו, נמצא באמצע.

 src=

 

 

אופציות ומניות: בחומרה מקבלים פחות 

חברות הביוטק, כזכור, הן הנדיבות ביותר במתן אופציות ומניות לעובדים. 48% מחברות הביוטק שהשתתפו בסקר נותנות לעובדיהן אופציות, לעומת 39% מחברות התוכנה ו-34% מחברות החומרה. הטבת המניות שכיחה פחות. 20% מחברות הביוטק המיוצגות בסקר נותנות מניות לעובדיהן, לעומת 15% מחברות התוכנה. חברות החומרה, גם כאן, ממעטות ביותר במתן ההטבה – 13% מכלל החברות שהשתתפו במדגם.

“בישראל, חברות החומרה הן גדולות ומבוססות, במיוחד בתעשיית הסמיקונדקטור,” אומר אייל סולומון מנכ”ל אתוסיה. ” הן מציעות לעובדיהן ביטחון רב – ונראה שיתרון הגודל והיציבות, מעיב על היכולת של חברות החומרה להציע כמות אופציות “.

 

 src=

 

 src=

 

לפנק מחוץ לקופסא 

מן הסקר עלו מספר ממצאים מעניינים אודות הטבות פחות שיגרתיות הניתנות ע”י חברות. בקרב חלק ניכר מן החברות הנסקרות מוקדשת מחשבה רבה לרווחת העובד בהקשר המשפחתי- ימי כיף לילדי העובדים, מתנות לעולים לכיתה א’, פעילות לילדים בחופש הגדול והטבת נופש משפחתי. בנוסף נראה כי שוק ההייטק צועד על קיבתו, וחלק ניכר מן ההטבות הייחודיות שצויינו שייכות לתחום הקולינרי, דוגמת ארוחת בוקר, צהריים וערב, מטבחון חברה המצוייד במזון טרי, ממתקים ומאפים, ואף ארוחות שף מפנקות. חשיבה רבה מוקדשת לבריאות העובדים- חברות המקימות עבור עובדיהן חוגי יוגה, פילאטיס וקבוצת ריצה משותפת או אפילו טיפולי שיאצו במשרד. מספר חברות העידו כי הן ממנות בדיקות סקר בריאותיות לכלל עובדיהם מעל גיל 40. גם מקומו של המזון לנפש לא נפקד מן הרשימה, ובשוק ההיטק והביוטק בישראל יש עובדים הנהנים ממנוי קבוע לתאטרון, הרצאות העשרה, שיעורי עברית לעולים חדשים ומימון לימודים.

 

 

על יחידת המחקר של אתוסיה

המידע נאסף על ידי יחידת המחקר בחברת אתוסיה. יחידת המחקר עוקבת אחר מגמות בתחומי התעסוקה בענפי ההייטק, הביוטק, הקלינטק ושוק ההון, ועורכת באופן קבוע סקרי שכר בענפי ההייטק והביוטק. איסוף המידע וניתוחו הם אחד מתחומי הפעילות המאפיינים את גישתה הייחודית של אתוסיה בתחומי משאבי האנוש, ההשמה בכלל וניהול הקריירה בפרט. אתוסיה מייצגת תפיסה מקצועית בתחומי משאבי האנוש ומציעה פתרונות איוש רחבים המבוססים על גישה ממוקדת-אנוש, על ידע מקצועי רחב ועל הבנה עסקית של הענפים הרלוונטיים.

 

 

הרשמה למגזין

להישאר מעודכנים תמיד בכל החדשות והטיפים הכי חשובים בעולם התעסוקה

שדה חובה*

אולי יעניין אותך גם...

אינפלציה גוברת

החורף כבר כאן

זה חודשים ארוכים שהאופטימיות שליוותה את שוק ההון ב-2021 מתפוגגת והולכת. בארה”ב, הבנק הפדרלי מוסיף להעלות את הריבית, במהלך שבנקים מרכזיים רבים בעולם מבצעים אף הם; האינפלציה גוברת; חברות גדולות שנראו חסינות למיתון, פותחות במהלכי פיטורים; המלחמה באוקראינה עדיין מעיבה על אירופה; ואי יציבות פוליטית בבריטניה הופכת את מצבה הלא פשוט, עקב הברקזיט, למאתגר אף יותר.

 

גל פיטורי עובדים

חרב הפיטורים פוגעת לא רק ביוניקורנים, אלא גם בחברות קטנות יותר.

דו"ח חושף את מצב הנשים העגום בהיי-טק הישראלי

רק שליש: דו”ח חושף את מצב הנשים העגום בהיי-טק הישראלי

דו”ח שהוציאה רשות החדשנות מלמד שההיי-טק הישראלי משתרך מאחור בייצוג נשים: רק כשליש מהמועסקים בו הן נשים וככל שעולים במעלה הפירמידה לתפקידי ניהול, ניהול בכיר והשקעות – כך קטן מספרן

משבר – כן, אסון גדול – לא

משבר – כן, אסון גדול – לא

בניגוד לחששות, אין צפי למשבר כלכלי נוסח 2001 ו-2008, אלא לגל מינורי שיסתיים תוך מספר רבעונים. כך יוכלו חברות הטכנולוגיה והעובדים להשאיר את הראש מעל המים בתקופה הסוערת הזו.

ההייטק מתגייס למען הקהילה

ההייטק מתגייס למען הקהילה

תרומה חברתית הפכה להיות חלק אינטגרלי מ”תנאי השירות” שמציעות חברות טכנולוגיה לעובדיהן. מאיפה זה בא, מה זה מעניק לחברה וכיצד יוצאים מזה נשכרים העובדים והחברות?

משבר הגיוס בהייטק: 6 טעויות שכדאי להימנע מהן

משבר הגיוס בהייטק: 6 טעויות שכדאי להימנע מהן

הביקוש לעובדים בתעשייה שובר שיאים, וגם התחלופה שלהם.
למה זה קורה, ומאיזה שגיאות אפשר להימנע בדרך לגיוס הטאלנט הבא שלכם