כפתור סגירה

כתבה בנושא סקר שכר חדש בהייטק וביוטק וסיכום רבעון ראשון לשנה

מנתונים שאספה אתוסיה לסיכום הרבעון הראשון של השנה החדשה עולה כי חלה עלייה מתונה מאוד בשכר הממוצע ובביקושים, ואילו משך איוש המשרה הממוצע גדל. לעומת זאת, עובדים מבוגרים מוצאים עבודה מהר יותר.

שנת 2013 הייתה שנה מעודדת מאוד להייטק הישראלי: השכר הממוצע עלה ביותר מ-4% וגיוס העובדים החדשים זינק ב-11%. למצב הרוח האופטימי תרמו גם עסקאות הענק שהרעידו את השוק, ובראשן עסקת Waze המפורסמת. האם שנת 2014 תהיה מוצלחת באותה מידה? עדיין קשה, כמובן, לדעת. אך על פי נתונים שאספה חטיבת המחקר של אתוסיה, חברת השמה בהייטק וביוטק, על הרבעון הראשון של השנה, נדמה שהקצב מואט מעט והתעשייה נותרת באותה נקודה שבה סיימה את השנה הקודמת. מעין סטטוס קוו, שאותו, אגב, צפו בכירי הענף בסקר מיוחד שביצעה אתוסיה בתחילת השנה.

 

האם אנו נמצאים, אם כך, בפתיחתה של שנה רגועה יחסית? הנתונים שאספה אתוסיה מצביעים בכיוון זה. יחד עם זאת, חשוב לציין כי אך לפני כשבועיים נחתמה עסקת הענק הראשונה של 2014, שבה נמכרה וייבר הישראלית תמורת 900 מיליון דולרים לחברת ראקוטן היפנית – מהלך שאת השפעתו יהיה אפשר לאמוד רק בהמשך הדרך.

 

שנת 2013 תיזכר, כאמור, כשנה של עליות מרשימות בשכר ובביקושים. על פי הנתונים שאספו אנשי חטיבת המחקר של אתוסיה, ברבעון הראשון של שנת 2014 לא התרחשו עליות דומות. תחילת השנה מאופיינת בעליות מתונות בשכר הממוצע, כאשר במקצועות ההייטק נרשמה עלייה של 1% בלבד בשכר, לעומת 1.6% ברבעון המקביל אשתקד. מקצועות הביוטק ספגו ירידה של 2% בשכר החודשי, לעומת עלייה של 1% ברבעון הראשון של 2013.

 

בשיעור העוזבים מרצון נרשמה ירידה בהשוואה לרבעון הראשון של 2013, ובוודאי בהשוואה ל-2013 כולה. במקצועות ההייטק, שיעור העוזבים מרצון עמד על 1.5% ברבעון הפותח של 2014 (לעומת 3% ברבעון המקביל אשתקד) ובביוטק – 1% בלבד (לעומת 1.5% ברבעון המקביל). אייל סולומון, מנכ”ל אתוסיה, סבור כי העסקאות המרשימות שנרשמו לאורך 2013 הן אחד הגורמים האחראים להבדל זה. “העסקאות המוצלחות בשנה הקודמת הביאו רבים לעזוב מקום עבודה קיים לטובת סטארט-אפ או רעיון חדש. ייתכן שעסקת וייבר תביא בהמשך להתחזקות מגמה זו גם ב-2014”.

 src=

 

בדומה לשכר, גם בביקושים לעובדים לא נרשמה עלייה מרשימה במיוחד. בתפקידי הפיתוח למובייל, פיתוח התוכנה והפיתוח לאינטרנט הורגשה עלייה יפה בביקוש לעובדים, בשיעור של 7-4%, וגם בתחום הקליניקה והרגולציה נרשמה עלייה של 5%. לעומת זאת נרשמה ירידה קלה בביקוש לעובדי פיתוח חומרה, ניהול מכירות ובקרת איכות. קצב הגיוס בתעשיית ההייטק דווקא עלה: 2% מתוך סך כל העובדים, לעומת 1.2% ברבעון הראשון של 2013.

 src=

 

 

בראייה סקטוריאלית ניתן לראות חפיפה בין הנתונים, כאשר בענפי האינטרנט והתוכנה נרשמה העלייה המשמעותית ביותר בביקוש לעובדים, של 4% ו-3% בהתאמה. גם עליות אלה הן מינוריות יחסית, בייחוד אם נשווה אותן לנתוני הרבעון המקביל אשתקד, שבו נרשמו עליות של 12% בביקוש לעובדים בענף האינטרנט ושל 10% – בענף התוכנה. הירידה הגדולה ביותר בביקוש לעובדים ברבעון הראשון של 2014 נרשמה בענף התקשורת: ירידה של 2%, בעוד שברבעון המקביל בשנת 2013 נרשמה בענף זה עלייה של 3%.

 

 src=

 

בשנת 2013 נרשמה, כזכור, ירידה משמעותית בזמן הממוצע שנדרש לאיוש משרה בהייטק ובביוטק – 6.5 שבועות, לעומת 8 שבועות בשנת 2012. על פי נתוני הרבעון הראשון של 2014, נדמה כי המגמה מתהפכת: במקצועות ההייטק נדרשו בממוצע 8 שבועות לאיוש משרה, ואילו בביוטק – 9 שבועות. לשם השוואה, ברבעון הראשון של 2013 זמן איוש המשרה בביוטק עמד על 4.5 שבועות – בדיוק מחצית מהזמן הדרוש כיום.

ואיך נראה החיבור בין משרה לעובד מנקודת מבטם של העובדים? בהשוואה לשנת 2013, ניתן למצוא נתונים מעודדים דווקא בקרב העובדים המבוגרים: הזמן הדרוש לאיוש משרה בגילי 43 ומעלה ירד מעט, הן בעובדים במשרות בכירות והן בעובדים במשרות שאינן בכירות.

 

משך חיפוש העבודה בחלוקה לפי גיל ובכירוּת המשרה: תחילת 2014 לעומת 2013

 

 src=

“שנת 2014 נפתחת מעט בעצלתיים,” אומר סולומון, “אך יש כמה סימנים מעודדים העשויים לתרום למגמה חיובית בהמשך השנה. עסקאות בסדר הגודל של 2013 יתרמו בהחלט למגמה זו, וכך גם המשך ההתאוששות בשווקים בחו”ל, בדגש על ארצות הברית. חשוב לציין שגם השנה חברות אמריקניות גדולות, ובהן אמזון ופייסבוק, הגיעו לישראל במיוחד כדי לגייס מוחות ישראליים למשרות נחשקות בארצות הברית”. 

הרשמה למגזין

להישאר מעודכנים תמיד בכל החדשות והטיפים הכי חשובים בעולם התעסוקה

שדה חובה*

אולי יעניין אותך גם...

אינפלציה גוברת

החורף כבר כאן

זה חודשים ארוכים שהאופטימיות שליוותה את שוק ההון ב-2021 מתפוגגת והולכת. בארה”ב, הבנק הפדרלי מוסיף להעלות את הריבית, במהלך שבנקים מרכזיים רבים בעולם מבצעים אף הם; האינפלציה גוברת; חברות גדולות שנראו חסינות למיתון, פותחות במהלכי פיטורים; המלחמה באוקראינה עדיין מעיבה על אירופה; ואי יציבות פוליטית בבריטניה הופכת את מצבה הלא פשוט, עקב הברקזיט, למאתגר אף יותר.

 

גל פיטורי עובדים

חרב הפיטורים פוגעת לא רק ביוניקורנים, אלא גם בחברות קטנות יותר.

דו"ח חושף את מצב הנשים העגום בהיי-טק הישראלי

רק שליש: דו”ח חושף את מצב הנשים העגום בהיי-טק הישראלי

דו”ח שהוציאה רשות החדשנות מלמד שההיי-טק הישראלי משתרך מאחור בייצוג נשים: רק כשליש מהמועסקים בו הן נשים וככל שעולים במעלה הפירמידה לתפקידי ניהול, ניהול בכיר והשקעות – כך קטן מספרן

משבר – כן, אסון גדול – לא

משבר – כן, אסון גדול – לא

בניגוד לחששות, אין צפי למשבר כלכלי נוסח 2001 ו-2008, אלא לגל מינורי שיסתיים תוך מספר רבעונים. כך יוכלו חברות הטכנולוגיה והעובדים להשאיר את הראש מעל המים בתקופה הסוערת הזו.

ההייטק מתגייס למען הקהילה

ההייטק מתגייס למען הקהילה

תרומה חברתית הפכה להיות חלק אינטגרלי מ”תנאי השירות” שמציעות חברות טכנולוגיה לעובדיהן. מאיפה זה בא, מה זה מעניק לחברה וכיצד יוצאים מזה נשכרים העובדים והחברות?

משבר הגיוס בהייטק: 6 טעויות שכדאי להימנע מהן

משבר הגיוס בהייטק: 6 טעויות שכדאי להימנע מהן

הביקוש לעובדים בתעשייה שובר שיאים, וגם התחלופה שלהם.
למה זה קורה, ומאיזה שגיאות אפשר להימנע בדרך לגיוס הטאלנט הבא שלכם