כפתור סגירה

כתבה בנושא סקר שכר יולי 2010 – חדש!!

סקר שכר בתעשיות ההייטק והביוטק בישראל מעודכן לחודש יולי 2010

חומרה תחום החומרה, שבאופן מסורתי הוא האחרון להתאושש ממשבר, כבר מראה ניצנים של שגשוג. הביקושים בתחום עלו בהדרגה כבר מתחילת שנת 2010, וברבעון השני הואצה ההתאוששות, שבלטה במיוחד בחברות הסמיקונדקטורס והתקשורת וקירבה את התחום למצבו בימים הטובים של טרם המיתון. הגידול הבולט ביותר נרשם בביקוש למהנדסי ASIC, שעלה ב-25%.

בתוך תחום זה התרחשה עלייה חדה, של 150%, בדרישה למהנדסי וריפיקציה עם ניסיון בכלים רנדומליים. גם הדרישה למהנדסים המתמחים בתחום הפיתוח האנלוגי עלתה בלמעלה מ-50%. ברבעון הנוכחי נפתחו באתוסיה כעשר משרות נוספות בתחום.

במקביל לחברות הסמיקונדקטורס, גם חברות התקשורת (ובפרט הגדולות שבהן) מגייסות במרץ מהנדסי חומרה מנוסים המתמחים בתחום התקשורת. נראה כי בחברות אלה מדובר בעיקר בגיוס הדרגתי, הנובע מהרחבת הפיתוח.

גם הביקושים למנהלים בדרג הביניים ובדרג הניהול הבכיר יותר עלו בשיעור של כ-30%. הביקוש למנהלים בתחומים אלה היה כמעט זניח לאורך השנה שחלפה, וכל משרה חדשה שנפתחה היא לפיכך משמעותית.

עובדה מעניינת היא, שהעלייה הדרסטית בביקושים לא הביאה לעלייה של ממש ברמות השכר אף באחד מתחומי החומרה. העלייה הגדולה ביותר היא בשכרם של מהנדסי וריפיקציה מנוסים בעלי ניסיון ב-Specman, אשר הדביקו את שכרם של מהנדסי הדיזיין ולעתים אף מרוויחים שכר גבוה יותר. ככלל, אפשר בהחלט לומר שרמות השכר מדביקות בהדרגה את שכרם של מהנדסי חומרה לסוגיהם בטרם המיתון. ואולם, התפתחות זו היא איטית למדי, ובעיקר – זהירה.

ביוטק וקלינטק תחום מדעי החיים חוזר לחיים – זו המגמה המסתמנת על פי נתוני חברת אתוסיה. ברבעון השני נרשמה עלייה ניכרת בהיצע המשרות בתחום. סך כל המשרות שנפתחו בתחום היה גבוה ב-12% מאשר ברבעון הקודם.

חברות המכשור הרפואי היו המגייסות העיקריות ברבעון זה, אם כי גם בחברות הביוטכנולוגיה התחוללה התאוששות.

ניתוח הביקושים שנרשמו בתקופה האחרונה מעלה, כי העלייה העיקרית היא ברמת הפעילות של חברות המפתחות תוכנה לצורכי דיאגנוסטיקה רפואית. ברבעון האחרון נפתחו למעלה מ-12 משרות בחברות מסוג זה.

התפקידים המבוקשים העיקריים ברבעון השני היו בתחום האיכות והרגולציה (עלייה של כ-25%), מהנדסי ביו-רפואה – התמחות הצוברת חשיבות בתעשייה כיום (15%), מנהלי פרויקטים (10%) ובכירים בעלי ניסיון בניהול פרויקטים בפיתוח (עלייה של כ-20%).

בשכר, לעומת זאת, לא נרשמו עליות של ממש; כמעט בכל התחום נשארו רמות השכר כשהיו.

תוכנה גם במהלך הרבעון האחרון, הנדסת תוכנה היא התחום שנהנה מן הביקוש הרב ביותר (כ-38% מכלל המשרות שהוצעו) והביקוש רק הולך וגובר. בשלושת החודשים האחרונים זינק הביקוש למהנדסי RT Embedded בכ-25%, הביקוש למהנדסי Java עלה בשיעור של כ-22% והביקוש למהנדסי דוטנט עלה בכ-18%. למרות עלייה בביקושים, שכרם של מהנדסי התוכנה לא השתנה כמעט בהשוואה לרבעון הקודם, ונמצאה רק עלייה קלה בשכר, של 1% עד 5%, בהתאם לתחום ההתמחות.

אם נשווה את שכרם של מהנדסי התוכנה לשכר במחצית הראשונה של 2009, נמצא כי שכרם כיום גבוה בממוצע בכ-8%; שכרם של מפתחי תוכנה בתחום ה-WEB ושל מפתחים בשפת Java עלה בלמעלה מ-11% בממוצע, ואילו שכר מהנדסי ה-RT Embedded, שהביקוש להם היה העקבי ביותר לאורך השנה האחרונה, עלה באופן מתון יותר, בשיעור של כ-5%.

העלייה בביקוש אינה מביאה להתפשרות בדרישות, אלא להפך. חברות מגייסות היום בעיקר בוגרי אוניברסיטאות מצטיינים, ובמיוחד מועמדים העונים בדיוק על דרישותיהן הספציפיות.

אנו מזהים מעבר של החברות לפיתוח בשפות C#.NET וב-JAVA, מגמה המגבירה את הדרישה למהנדסים מנוסים בשפות אלו. מועמדים מעדיפים, לפיכך, לבחור במשרות כגון אלו במקום להמשיך להתמקצע בשפות דוגמת C/C++.

תפעול- בתחום התפעול נרשמה עלייה מסוימת בביקוש. שני התחומים שהתחוללה בהם העלייה הגבוהה ביותר הם תחום הקניינות והרכש ותחום ניהול שרשרת האספקה.

בתחום הרכש והקניינות, שסבל מירידה מסוימת בשכר, ניכרת כעת עלייה בשכר בשיעור ממוצע של כ-8%. מגמה מעניינת נוספת היא העלייה בביקוש למנהלים בתחום התפעולי. לאחרונה הוצעו משרות רבות יותר מבעבר למנהלי הנדסה, ייצור ורכש, תוך הקפדה על דרישות ספציפיות ונוקשות ביותר.

שיווק ומכירות- תחום השיווק והמכירות שומר על יציבות בביקושים ובשכר בהשוואה לרבעון הקודם. תפקידי התמיכה למיניהם (Pre/Post Sale) הם המבוקשים ביותר, במיוחד בחברות התקשורת. הביקוש בתחום ניהול המוצר ממשיך לעלות במתינות ובהדרגה (גידול של כ-15% במספר המשרות), בעיקר בחברות התוכנה והאינטרנט. גם בתפקידי ניהול המכירות הבכירים נרשמה עלייה מסוימת בביקוש (10%), אם כי קשה להצביע בשלב זה על עלייה בשכר בתפקידים אלו.

בכירים- גם בתחום הבכירים חלה התאוששות בהשוואה לרבעון הראשון השנה. אנו מזהים עלייה של למעלה מ-30% במספר המשרות הפנויות בשוק, והשכר הממוצע בתחום עלה בכ-8% בממוצע. מספר התפקידים הפנויים בתחום הבכירים התייצב על כארבעים, ובכלל זה משרות סמנכ”לים ומנכ”לים בשוק הטכנולוגי. השינוי הניכר ביותר הוא במשרות סמנכ”לי פיתוח ומשרות סמנכ”לי מכירות, שהביקוש להן עלה בלמעלה מ-50%, הן בחברות חדשות והן בחברות המעונייות לטייב את שכבת ההנהלה בחברה.

בד בבד, ניתן עדיין לזהות סימנים של חוסר ודאות, הבאים לידי ביטוי בתהליכי גיוס מורכבים וארוכים. משך הגיוס הממוצע למשרת סמנכ”ל הוא כיום כעשרה שבועות, ולמשרת מנכ”ל – למעלה מארבעה חודשים.

אייל סולומון, מנכ”ל אתוסיה

 

 

איסוף נתונים ומתודולוגיות

נשמח לקבל את תגובתך לסקר!

הרשמה למגזין

להישאר מעודכנים תמיד בכל החדשות והטיפים הכי חשובים בעולם התעסוקה

שדה חובה*

אולי יעניין אותך גם...

אינפלציה גוברת

החורף כבר כאן

זה חודשים ארוכים שהאופטימיות שליוותה את שוק ההון ב-2021 מתפוגגת והולכת. בארה”ב, הבנק הפדרלי מוסיף להעלות את הריבית, במהלך שבנקים מרכזיים רבים בעולם מבצעים אף הם; האינפלציה גוברת; חברות גדולות שנראו חסינות למיתון, פותחות במהלכי פיטורים; המלחמה באוקראינה עדיין מעיבה על אירופה; ואי יציבות פוליטית בבריטניה הופכת את מצבה הלא פשוט, עקב הברקזיט, למאתגר אף יותר.

 

גל פיטורי עובדים

חרב הפיטורים פוגעת לא רק ביוניקורנים, אלא גם בחברות קטנות יותר.

דו"ח חושף את מצב הנשים העגום בהיי-טק הישראלי

רק שליש: דו”ח חושף את מצב הנשים העגום בהיי-טק הישראלי

דו”ח שהוציאה רשות החדשנות מלמד שההיי-טק הישראלי משתרך מאחור בייצוג נשים: רק כשליש מהמועסקים בו הן נשים וככל שעולים במעלה הפירמידה לתפקידי ניהול, ניהול בכיר והשקעות – כך קטן מספרן

משבר – כן, אסון גדול – לא

משבר – כן, אסון גדול – לא

בניגוד לחששות, אין צפי למשבר כלכלי נוסח 2001 ו-2008, אלא לגל מינורי שיסתיים תוך מספר רבעונים. כך יוכלו חברות הטכנולוגיה והעובדים להשאיר את הראש מעל המים בתקופה הסוערת הזו.

ההייטק מתגייס למען הקהילה

ההייטק מתגייס למען הקהילה

תרומה חברתית הפכה להיות חלק אינטגרלי מ”תנאי השירות” שמציעות חברות טכנולוגיה לעובדיהן. מאיפה זה בא, מה זה מעניק לחברה וכיצד יוצאים מזה נשכרים העובדים והחברות?

משבר הגיוס בהייטק: 6 טעויות שכדאי להימנע מהן

משבר הגיוס בהייטק: 6 טעויות שכדאי להימנע מהן

הביקוש לעובדים בתעשייה שובר שיאים, וגם התחלופה שלהם.
למה זה קורה, ומאיזה שגיאות אפשר להימנע בדרך לגיוס הטאלנט הבא שלכם