כפתור סגירה

כתבה בנושא סקר שכר מרץ 2010

סקר שכר בתעשיות ההייטק והביוטק בישראל נכון לרבעון הראשון לשנת 2010.

החודשיים הראשונים של שנת 2010 הביאו עמם סימנים ליציאה מהמשבר. מתחילת השנה אנו מזהים עלייה חדה ברמות הביקושים למהנדסים ולמנהלים, כמעט בכל הסקטורים הטכנולוגיים.

מרבית הביקושים מתרכזים בחברות התוכנה, האינטרנט והתקשורת, , הרושמות מתחילת השנה עלייה כוללת של למעלה מ-40% בממוצע בביקושים לעובדים. אפשר לומר כי בסקטורים הטכנולוגיים, אנחנו מתקרבים לרמת הביקושים שנרשמו ברבעון הראשון של 2008.

חריגים הם ענפי מדעי החיים והמוליכים למחצה, שבהם נרשמו גידולים צנועים לביקושים לעובדים ומנהלים, מתחילת השנה רשם סקטור המוליכים למחצה גידול ממוצע של 18% ואילו סקטור מדעי החיים רשם גידול של 5% בלבד; גם בביקושים למנכ"לים ולאנשי מטה, כגון משאבי אנוש וכספים, רושמים עליות קלות באחוזים בודדים בלבד.

המגמה של הוצאת פעילויות שאינן נמצאות בליבה המקצועית של ארגונים, שזיהינו כבר באמצע השנה שעברה, ממשיכה להתחזק. אנו מזהים תחומים רבים בהם חברות בוחרות להשתמש בשירותי מיקור חוץ ושירותים מנוהלים ובהם בדיקות, גיוס ומערכות מידע.

ומה באשר לשכר?

כפי שצפיתי לפני שנה, בסקר השכר של חברת אתוסיה בפברואר 2009, ירידות השכר בתחומי ההייטק והביוטק הן כיום נחלת העבר. בסקר שכר זה מצאנו ירידות שכר קלות בתפקידים מועטים בלבד, והתמונה הכללית היא של יציבות או עליות קלות ברמות השכר.

ומה הלאה?

איננו צופים עליות גדולות בקרוב ברמות השכר בשוק, או כול עליית מדרגה בבונוסים או בתנאים הנלווים, שקוצצו מאוד בתקופת המשבר. זאת כיוון שבשוק עדיין קיימת אבטלה של אנשי מקצוע רבים. המשבר הכלכלי עשוי גם לחזק את נאמנות העובדים לחברות, כך שנראה פחות את התופעה שרווחה בעבר של עובדים הבודקים בהתמדה את "ערך השוק" שלהם ועוברים מחברה לחברה רק בשביל תנאים טובים יותר. עם זאת, התאוששות השוק תעודד בוודאי את הצורך בתהליכי שימור עובדים ועדכוני שכר קלים.

האווירה השוררת בחברות היא חיובית ואופטימית, ובקרב מנהלי חברות שוררת תחושה כי הגרוע מכול כבר מאחורינו. בטווח הזמן הקרוב אנו מצפים לראות התחלות של תהליכי הנפקה ומספר אקזיטים במיוחד בחברות אינטרנט ותקשורת.

תפעול- בהשוואה לרבעון האחרון של 2009, אנו מזהים עלייה של למעלה מ-10% בביקוש לאנשי תפעול. רמות השכר ברוב התפקידים נותרו בלא שינוי. התחום שבו הורגשה עלייה משמעותית בביקושים לעובדים הוא תפקידי האיכות: ברבעון האחרון עלו רמות הביקושים למהנדסי/מנהלי אבטחת איכות בשיעור של 25%. כמו כן ניכרת עלייה של 15% בביקוש לאנשי תפעול, הנדסה וייצור והעברה מפיתוח לייצור. הביקוש לקניינים, שרק ברבעון האחרון של 2009 זכו לרמות הביקוש הגבוהות ביותר, ירד בשיעור של 10%.

חומרה– ענף הסמיקונדוקטור בישראל מפגר אחר קצב ההתאוששות הכללי בענפים הטכנולוגיים השונים, ורשם גידול צנוע בלבד בביקוש למהנדסים ולמנהלים מתחילת השנה: כ-18% בלבד. בשיא המשבר בשנה שעברה הצטמצם מספר המשרות הפנויות בחברות הסמיקונדוקטור עד מתחת ל-70 משרות בשוק כולו. לקראת סוף שנת 2009 נרשמה התעוררות מסוימת בענף, ומספר המשרות הפנויות עלה לכ-90 משרות.

נתוני הביקוש לעובדים תואמים לאינדיקטור נוסף: מגמה שלילית בשלושת הרבעונים האחרונים במספר חברות ה-Fabless (חברות פיתוח השבבים) החדשות שהוקמו, המסתכם בחברות בודדות בלבד. אך למרות הנתונים הבעייתיים, אין ספק שהשוק צפוי להתאושש בהמשך. שוק הסמיקונדוקטור אמנם לא הגיע עדיין לרמתו בתחילת 2008, אך התוצאות העסקיות שמציגות חברות הסמיקונדוקטור הגדולות נותנות מקום רב לאופטימיות.

תחום אחד שכבר החל להראות התאוששות מהירה יותר בתפקידי החומרה השונים הוא תחום פיתוח ה-ASIC, שהביקושים בו זינקו ב-27% מתחילת השנה. בתפקידים נוספים בתחום החומרה והסמיקונדוקטור (בתחום הבדיקות והכרטיסים), שכר מהנדסי החומרה רושם עלייה ממוצעת צנועה של כ-5% מתחילת השנה.

מגמה מעניינת נוספת היא העלייה בביקושים למהנדסי אינטגרציה תקשורת: עלייה של כ-20%. ואולם, בתחום זה לא ניכרת עלייה משמעותית בשכר.

תוכנה- החל מהרבעון השלישי ב-2009, החל סקטור התוכנה להראות ניצנים ראשונים של התאוששות. רמות הביקושים למהנדסי תוכנה זוטרים ולאנשי בדיקות החלו לטפס אט-אט, עד לרמה מצטברת של 40% ביחס לתחילת הרבעון השלישי ב-2009.

רמות השכר נשארו יציבות, ובתפקידים מסוימים, דוגמת מהנדסי JAVA ומהנדסי RT-embedded, אף נרשמה עלייה קלה בשכר של בין 3% ל-5% בהשוואה לתחילת 2009, לעומת זאת נרשמה ירידה של כ-8% בממוצע בשכר מנהלי פרויקטים בעלי ניסיון מועט.

התפקידים ה"חמים" כיום הם מהנדסי RT-Embedded בתחומי התקשורת ומפתחי Object oriented, לצד אנשי ה-Server והתשתיות.
מבוקשים גם מהנדסים לטכנולוגיות חמות, ובהן Cloud computing ו-Virtualization.

תעשיית האינטרנט חוזרת לימיה הטובים: מתחילת השנה נרשם גידול חד בביקוש של החברות בענף לאנשי פיתוח ולמנהלים. בתקופה זו נפתחו יותר מ-120 משרות בחברות האינטרנט בתחומי ה-gaming, ה-E-learning וה-E-commerce, ובקרב חברות המפתחות אפליקציות בקוד פתוח לרשתות החברתיות וליישומי סלולר.

הנתונים שנרשמו משקפים עלייה של למעלה מ-20% ברמת הביקושים מתחילת השנה. רמת ביקושים זו מחזירה אותנו לרמות הזכורות לנו מן התקופות הטובות של תעשיית האינטרנט, בתחילת 2008. אנו מזהים פניות של חברות בסקטור האינטרנט הנובעות מהשקעות כספים, המצביעות בבירור על גידול במצבת כוח האדם לשם פיתוחים עתידיים.

ניתוח הביקושים שנרשמו בתקופה האחרונה מעלה כי מדובר בעלייה ברמת הפעילות בתעשייה בתחומי הפיתוח ב-PHP ובכלי קוד פתוח נוספים, בעיצוב ממשקי אנוש ובניהול פרויקטים. כמו כן גדל הביקוש לבכירים בעלי ניסיון בניהול פרויקטים ויחידות פיתוח לאפליקציות אינטרנטיות.

שיווק ומכירות- מאז תחילת השנה גדל ב-56% הביקוש לעובדים בתחום השיווק והמכירות, בעיקר בסקטורי התוכנה, האינטרנט והתקשורת.

מספר המשרות הפתוחות כיום בתחום השיווק והמכירות בסקטורי התקשורת והתוכנה הגיע לכ-150 משרות. רמת ביקושים זו דומה לרמות הביקושים של טרום המשבר, בינואר 2008.

ניצני התאוששות מורגשים במיוחד בביקוש למנהלי מרקום, אנשי ניהול מוצר ולמנהלי שיווק זוטרים, במיוחד בחברות התוכנה והאינטרנט. כמו כן קיים ביקוש מוגבר לאנשי תמיכה במכירות ולמנהלי מכירות אזוריות לטריטוריות אפריקה, המזרח הרחוק, מזרח אירופה אמריקה ואמריקה הלטינית שומרים על יציבות בביקושים. רמות השכר בתחום השיווק והמכירות שומרות על יציבותן עם עליות זניחות במספר תפקידים בודדים.

בכירים- רמות השכר של הבכירים בתעשיית ההייטק נותרו ברובן ללא שינוי בהשוואה לרבעון האחרון של 2009. עם זאת, בתפקיד סמנכ"ל מחקר ופיתוח נמצאה עלייה ממוצעת של 10% בשכר.

עדיין לא מסתמן שינוי ברמת הביקוש למנכ"לים, שהתייצבה במחצית השנה האחרונה ברמה שבה הייתה בשיא המשבר. הביקוש לסמנכ"לים בתעשייה גדל מתחילת השנה ב-30%, רמת ביקושים הדומה לרמת הביקושים של הרבעון השלישי של 2008. מורגשים ביקושים ערים בתפקידי ניהול הפיתוח והמכירות.

מדעי החיים- תחום מדעי החיים מראה סימני התעוררות, הן בתחום השכר והן בביקושים לעובדים. הסקטור רושם עלייה ממוצעת של בין 5% ל-8% בביקוש לעובדים; התחום המוביל בעליות השכר הם הכימיה, הרושמים עלייה ממוצעת של 13% בשכר. (https://cannabisbudcans.com/) רמות הביקושים לתפקידים בדרג הביניים רושמות עלייה צנועה של 3% מתחילת השנה. תחום הרגולציה שומר על מגמת העלייה בביקושים זה שני רבעונים ברציפות, ומתמקד בעיקר בבעלי ניסיון מועט.

אייל סולומון, מנכ"ל אתוסיה

איסוף נתונים ומתודולוגיות

נשמח לקבל את תגובתך לסקר!

הרשמה למגזין

להישאר מעודכנים תמיד בכל החדשות והטיפים הכי חשובים בעולם התעסוקה

שדה חובה*

אולי יעניין אותך גם...

אינפלציה גוברת

החורף כבר כאן

זה חודשים ארוכים שהאופטימיות שליוותה את שוק ההון ב-2021 מתפוגגת והולכת. בארה”ב, הבנק הפדרלי מוסיף להעלות את הריבית, במהלך שבנקים מרכזיים רבים בעולם מבצעים אף הם; האינפלציה גוברת; חברות גדולות שנראו חסינות למיתון, פותחות במהלכי פיטורים; המלחמה באוקראינה עדיין מעיבה על אירופה; ואי יציבות פוליטית בבריטניה הופכת את מצבה הלא פשוט, עקב הברקזיט, למאתגר אף יותר.

 

גל פיטורי עובדים

חרב הפיטורים פוגעת לא רק ביוניקורנים, אלא גם בחברות קטנות יותר.

דו"ח חושף את מצב הנשים העגום בהיי-טק הישראלי

רק שליש: דו”ח חושף את מצב הנשים העגום בהיי-טק הישראלי

דו”ח שהוציאה רשות החדשנות מלמד שההיי-טק הישראלי משתרך מאחור בייצוג נשים: רק כשליש מהמועסקים בו הן נשים וככל שעולים במעלה הפירמידה לתפקידי ניהול, ניהול בכיר והשקעות – כך קטן מספרן

משבר – כן, אסון גדול – לא

משבר – כן, אסון גדול – לא

בניגוד לחששות, אין צפי למשבר כלכלי נוסח 2001 ו-2008, אלא לגל מינורי שיסתיים תוך מספר רבעונים. כך יוכלו חברות הטכנולוגיה והעובדים להשאיר את הראש מעל המים בתקופה הסוערת הזו.

ההייטק מתגייס למען הקהילה

ההייטק מתגייס למען הקהילה

תרומה חברתית הפכה להיות חלק אינטגרלי מ”תנאי השירות” שמציעות חברות טכנולוגיה לעובדיהן. מאיפה זה בא, מה זה מעניק לחברה וכיצד יוצאים מזה נשכרים העובדים והחברות?

משבר הגיוס בהייטק: 6 טעויות שכדאי להימנע מהן

משבר הגיוס בהייטק: 6 טעויות שכדאי להימנע מהן

הביקוש לעובדים בתעשייה שובר שיאים, וגם התחלופה שלהם.
למה זה קורה, ומאיזה שגיאות אפשר להימנע בדרך לגיוס הטאלנט הבא שלכם