כפתור סגירה

כתבה בנושא רבעון אחרון לשנה – והביקוש לעובדים חוזר לעלות

סיכום רבעון שלישי לשנת 2013 בתעשיות ההייטק והביוטק בישראל.

מתחילת השנה חל גידול של 45% במספר המשרות הפנויות בענף ההייטק הישראלי. אייל סלומון, מנכ”ל אתוסיה: “ההערכה היא כי הרבעון האחרון של 2013 יסתכם בעליות חדות בביקוש לעובדים”

הרבעון השלישי של שנת 2013 רשם אמנם ירידה של 9% ברמות הביקוש לעובדים בתעשיית ההייטק והביוטק הישראלית בהשוואה לרבעון שלפניו, אך החודש הראשון שלאחר החגים נראה אחרת לגמרי. כך עולה ממחקר שביצעה באחרונה אתוסיה חברת השמה להייטק וביוטק.  

כזכור, הרבעון השלישי של 2013 החל במגמה חיובית בביקוש לעובדים, אך נחלש באופן דרמטי בחודשים אוגוסט וספטמבר. כך, נרשמה ברבעון זה עליה משמעותית יחסית במשך הזמן הממוצע לאיוש משרה, עד לרמה של 8 שבועות.

אייל סולומון, מנכ”ל אתוסיה מסביר כי “חברות רבות העדיפו להימנע מגיוס עובדים לפני החגים, מטעמים תקציביים. בנוסף, המצב הקשה של תעשיית התקשורת בישראל, הקשיים ב-ECI , הסגירה של אלווריון והשמועות על פיטורים בקומברס, העלו את רמת העמימות בשווקים וגרמו לחלק מהחברות לשבת על הגדר”.

“אנחנו מעריכים”, אומר סולומון, “כי הרבעון האחרון של השנה ייסגר בעליות חדות בביקוש לעובדים וקיצור בזמני איוש המשרות. מנגד, השוק יחווה עליה משמעותית במספר העוזבים מרצון ובמעבר לחברות שיבקשו לגייס עובדים”.

הערכות אלו נשענות על מספר אינדיקטורים. ברמה העולמית, מגמת ההתאוששות והמשך הצמיחה בשווקים בארה”ב, שרושמים גידול במספר המועסקים וירידה בתביעות האבטלה, משפיעה על מצב הרוח הכלכלי בכל מדינות המערב. ברמה המקומית, נרשם בחודש הראשון שלאחר החגים גידול דרמטי במספר המשרות שנפתחו בתעשיית ההייטק הישראלית, מספר המגלם עליה פנטסטית של 45% מתחילת השנה.

יחד עם המגמות המעורבות בביקוש לעובדים, גם רמות השכר בתעשיות ההייטק והביוטק לא השתנו באופן מהותי ביחס לרבעון הקודם. במסגרת השינויים המינוריים ברמות השכר, בלטו העליות בתחום פיתוח התוכנה והפיתוח למובייל, וזאת בהמשך למגמה שהשתקפה היטב בנתונים המסכמים של החציון הראשון לשנת 2013, אשר הצביעו על ביקוש הולך וגובר למפתחי מובייל ואינטרנט. מרבית הביקוש הגיע מארגונים וסטארטאפים המפתחים טכנולוגיות בתחום הענן, האחסון, אבטחת המידע, הסייבר והמובייל, הממשיכים לרכז את עיקר הביקושים למהנדסי תוכנה בשוק ההייטק הישראלי.

בנוסף לתחומים אלו, ניתן לראות מגמת עלייה משמעותית בשכר הממוצע של נושאי משרות בכירות בענף הביוטק, על שלל מקצועותיו. עלייה רוחבית יותר, שמקיפה כמה דרגות ניסיון (החל בעובדים עם ניסיון מועט ועד למנהלים בכירים), נרשמה בתחום המדעים המדויקים והמחקר. עם זאת, בתחום המחקר נרשמה ירידה ברמת השכר הממוצע המשולם לעובדים מתחילים.

 

    ביוטק     הייטק   1.5% 2% שיעור העוזבים מרצון מתוך סך כל העובדים 0.5% 1.5% שיעור הגיוסים החדשים מתוך סך כל העובדים 6 8 משך ממוצע של איוש משרה בשבועות 0.3% 0.9% שינוי ממוצע בגובה השכר

 

  שינוי בביקוש לעובדים     תעשייה -3% שבבים +1% מדעי החיים +3% אינטרנט -10% תקשורת +3% תוכנה +2% מחקר, מדעי החיים +1% מכשור רפואי +2% פרמצבטיקה

 

  מגמת שכר     מגמת ביקוש     קבוצת תפקידים 1.5% 7% פיתוח תוכנה 2.5% 10% פיתוח למובייל 1% 5% פיתוח אינטרנט 0% -15% פיתוח חומרה 0% -3% ניהול מכירות 0% 2% ניהול תפעול 1.5% 3% ניהול שיווק 2% 1% פיתוח עסקי 2% -5% ניהול פיתוח 0% -4% הנדסה 0% 4% בכירים 1% 1% קליניקה ורגולציה 2% -3% בקרת איכות 0% 5% משאבי אנוש 0% -7% מנהלי פרויקטים

 

 

המידע נאסף על ידי יחידת המחקר של חברת אתוסיה. יחידת המחקר של אתוסיה עוקבת אחר מגמות בתחומי התעסוקה בענפי ההייטק, הביוטק, הקלינטק ושוק ההון, ועורכת באופן קבוע סקרי שכר בענפי ההייטק והביוטק. איסוף המידע וניתוחו הם אחד מתחומי הפעילות המאפיינים את גישתה הייחודית של אתוסיה בתחומי משאבי האנוש, ההשמה בכלל וניהול הקריירה בפרט. אתוסיה מייצגת תפיסה מקצועית בתחומי משאבי האנוש ומציעה פתרונות איוש רחבים המבוססים על גישה ממוקדת-אנוש, על ידע מקצועי רחב ועל הבנה עסקית של הענפים הרלוונטיים.

 

במגזין גלובס

הרשמה למגזין

להישאר מעודכנים תמיד בכל החדשות והטיפים הכי חשובים בעולם התעסוקה

שדה חובה*

אולי יעניין אותך גם...

אינפלציה גוברת

החורף כבר כאן

זה חודשים ארוכים שהאופטימיות שליוותה את שוק ההון ב-2021 מתפוגגת והולכת. בארה”ב, הבנק הפדרלי מוסיף להעלות את הריבית, במהלך שבנקים מרכזיים רבים בעולם מבצעים אף הם; האינפלציה גוברת; חברות גדולות שנראו חסינות למיתון, פותחות במהלכי פיטורים; המלחמה באוקראינה עדיין מעיבה על אירופה; ואי יציבות פוליטית בבריטניה הופכת את מצבה הלא פשוט, עקב הברקזיט, למאתגר אף יותר.

 

גל פיטורי עובדים

חרב הפיטורים פוגעת לא רק ביוניקורנים, אלא גם בחברות קטנות יותר.

דו"ח חושף את מצב הנשים העגום בהיי-טק הישראלי

רק שליש: דו”ח חושף את מצב הנשים העגום בהיי-טק הישראלי

דו”ח שהוציאה רשות החדשנות מלמד שההיי-טק הישראלי משתרך מאחור בייצוג נשים: רק כשליש מהמועסקים בו הן נשים וככל שעולים במעלה הפירמידה לתפקידי ניהול, ניהול בכיר והשקעות – כך קטן מספרן

משבר – כן, אסון גדול – לא

משבר – כן, אסון גדול – לא

בניגוד לחששות, אין צפי למשבר כלכלי נוסח 2001 ו-2008, אלא לגל מינורי שיסתיים תוך מספר רבעונים. כך יוכלו חברות הטכנולוגיה והעובדים להשאיר את הראש מעל המים בתקופה הסוערת הזו.

ההייטק מתגייס למען הקהילה

ההייטק מתגייס למען הקהילה

תרומה חברתית הפכה להיות חלק אינטגרלי מ”תנאי השירות” שמציעות חברות טכנולוגיה לעובדיהן. מאיפה זה בא, מה זה מעניק לחברה וכיצד יוצאים מזה נשכרים העובדים והחברות?

משבר הגיוס בהייטק: 6 טעויות שכדאי להימנע מהן

משבר הגיוס בהייטק: 6 טעויות שכדאי להימנע מהן

הביקוש לעובדים בתעשייה שובר שיאים, וגם התחלופה שלהם.
למה זה קורה, ומאיזה שגיאות אפשר להימנע בדרך לגיוס הטאלנט הבא שלכם