כפתור סגירה

כתבה בנושא שנת 2013 של חברות ההזנק הישראליות: התבגרות, הבשלה והרבה מאוד אופי

ישראל היא מעצמת הייטק עולמית לכל הדעות, מזוהה יותר מכל עם ביטוי אחד: חברות הזנק, או בשמן המוכר יותר: סטארט-אפים.

נדמה כי בישראל כל אחד רוצה להקים סטארט אפ, להוציא רעיון חדש לאוויר העולם ואם אפשר, למכור אותו בכסף רב, כמובן. 

אבל, התכונה האחרונה שינתה מעט מאופייה בשנים האחרונות, במסגרת תהליך שקיבל ביטוי עוצמתי בעיקר לאורך שנת 2013: לא עוד מרדף אחר האקזיט הקרוב ביותר, אלא סבלנות רבה והתעצמות. היום, הסטארט אפ הישראלי לא שואף להימכר כמה שיותר מהר. הוא שואף לגדול, להתבגר ולהבשיל לכדי חברת ענק. אם לאחר מכן מישהו ירצה לבצע רכישה, אנשי הסטארט אפ יתהו על קנקנו, יבחנו אותו ויחשבו היטב לפני שיגידו כן . כי היום, הכוח נמצא בידיהם.

 

או ליתר דיוק, כך על פי נתונים שנאספו עם סיום השנה – 7.6 מיליארד. זהו סכום עצום, פנטסטי ואפילו בלתי נתפס, אשר משקף את שיא העסקאות של כל הזמנים בעולם ההייטק הישראלי. זהו סכום שלפני שנים אחדות היה נתפס כדמיוני ולא מציאותי – אך היום הוא מתקבל כמעט בטבעיות. כשבוחנים את העניין מקרוב, מבינים גם מדוע.

 

ההגעה לסכומי השיא הללו התאפשרה בדיוק בזכות אותה תכונה שציינו כאן בפתיח: ההתעקשות של חברות ההזנק לחכות עם האקזיט עוד קצת, היכולת שלהם שלא להתפתות למחירים נמוכים יותר ובעיקר – הידיעה שהם שווים יותר.

 

כך, אפליקציית Waze הידועה נמכרה במיליארד דולרים על ידי גוגל, כשזמן לא רב קודם לכן ניסתה לעשות זאת פייסבוק – אך התנתה את הרכישה בהעברת מרכז החברה לארה”ב. אנשי וויז התעקשו, גוגל נכנסה לתמונה – והשאר היסטוריה.

דוגמא נוספת היא חברת גיוון אימג’ינג, הכוכב העולה בשמי הביומד של תחילת שנות ה-2000, אשר נדמה כי מעט נדחקה לפינה בתקופה האחרונה. אבל, בדיוק בזמן הנכון, הגיעה הצעת רכישה מחברת Covidian בכמעט מיליארד דולרים – והעסקה יצאה לפועל. המחיר הסופי מרשים, אך יותר מזה הידיעות לפיהן זמן לא רב קודם לכן, הציעה קובידיאן לרכוש את גיוון במחיר נמוך הרבה יותר. התעקשותם של אנשי גיוון היא שהביאה בסופו של דבר לתג המחיר הגבוה כל כך.

 

שני הסיפורים הללו לבדם ממחישים את הרוח החדשה הנושבת במפרשי חברות הסטארט אפ הישראליות. מצד אחד, הן אינן ממהרות לקפוץ על כל הצעה ומצד שני – שומרות על גאוותן הישראלית ועושות הכל כדי להשאיר את מרכז הפיתוח בארץ. וויז היא רק דוגמא אחת לחברה שנמכרה ושמרה על דמותה הישראלית, כמו גם הבטיחה גידול בכמות העובדים שמועסקים במרכז הפיתוח הישראלי שלהן.

התהליך לו היינו עדים ב-2013 ביתר שאת (וכנראה נמשיך לראותו גם בשנה הנוכחית) מצביע על עניין מרכזי נוסף, אולי החשוב ביותר מבחינה עסקית: חברות הסטארט אפ השונות, אשר מכירות בכוחן ויודעות עד לאן הן יכולות להגיע בכוחות עצמן, לא רחוקות מהרגע בו יהפכו מרעיון לתאגיד ענק ברמה בינלאומית.

אותן חברות ממשיכות להגדיל את כוחן מידי יום, להתעצם, להתפתח ולגדול. אט אט, הן כבר לא נקראות עוד חברות סטארט אפ, אלא הופכות לחברות של ממש ובהמשך – כאשר ההכנסות עולות והמוצר נחשף לשווקים בכל רחבי העולם – הן הופכות לגופי ענק, גם בקנה מידה עולמי. במצב כזה, הן לא יחפשו שום רוכש ולא יזדקקו לו. אולי הן אף יתחילו לרכוש חברות סטארט אפ בעצמן.

 

חברה אחת שנדמה, לפחות נכון לתחילת שנת 2014, כי היא הולכת בכיוון הזה בדיוק, היא חברת Wix, אשר מציעה פלטפורמה נוחה ופשוטה לבניית אתרי אינטרנט איכותיים, אשר פונה לאנשים הפרטיים ולבעלי עסקים קטנים. החברה, אשר מקורה בנמל תל אביב היפהפה, קיימת כבר שבע שנים וכיום, היא נמצאת בעמדה בה לא מעט חברות רוצות להיות: בנובמבר 2013 הונפקה החברה בנאסד”ק לראשונה, גייסה 127 מיליון דולרים וכיום, שוויה נע סביב המיליארד דולרים. כן כן, שוב אותם מיליארד דולרים שנשמעים כמו חלום.

 

העובדות מספרות על כמה וכמה רוכשים אשר התעניינו בחברה, אך אנשי Wix המשיכו בשלהם: הם העדיפו לתת לחברה לגדול ולצמוח, כך שנדמה כי הם כלל אינם רוצים לבצע את אותו אקזיט שכולנו חולמים עליו. להיפך: נדמה דווקא שהחלום שלהם הוא להמשיך ולגדול, להתפתח ולצמוח, ולהפוך לחברת ענק עולמית. הרי המוצר הפשוט והידידותי הזה פונה לכל אדם – בישראל, בהודו, בסין או בארה”ב. פוטנציאל הצמיחה כאן עצום, והשאלה היא עד מתי תרצה Wix להמשיך בכיוון הזה. כיאה לשינוי קו המחשבה שמאפיין את הסטארט אפים הישראליים בשנה אחרונה, גם כאן הכל תלוי אך ורק בה.

 

כבר ציינו שהסטארט אפים השונים נאבקים ומתעקשים על המשך קיום מרכזי הפיתוח שלהם כאן בישראל, ושמירה על זהות מקומית. זהו עניין שמסב גאווה גדולה לכל ישראלי, מלבד הסכומים הגדולים, אך טמונה בו משמעות נוספת, שגם היא קיבלה ביטוי נרחב מאוד בשנת 2013: כל ענקי האינטרנט והמחשבים עושים פעמיהם לכאן, לישראל.

אינטל ומייקרוסופט הן שתי חברות אשר נחשבות כבר וותיקות כאן בארץ ומחזיקות מספר מרכזי פיתוח ומפעלים; גוגל מחזיקה בנציגות ישראלית מרשימה (מלבד הקנייה הגדולה של Waze); י.ב.מ ביצעה באחרונה את אחת הרכישה המרשימות של 2013 בישראל, כאשר שילמה 650 מיליון דולרים על טראסטיר הישראלית; אפל, אשר רכשה באחרונה את פריימסנס הישראלית ב-345 מיליון דולרים, מפעילה בארץ שלושה מרכזי פיתוח, כשהראשון מביניהם היה גם הראשון מחוץ לגבולות ארה”ב; פייסבוק, אשר רכשה ב-2013 את חברת אונבו תמורת יותר מ-150 מיליון דולרים, הודיעה כי תקים בקרוב את מרכז הפיתוח הראשון שלה בישראל, על בסיס מרכז הפיתוח של אותה חברה.

 

 

הרשמה למגזין

להישאר מעודכנים תמיד בכל החדשות והטיפים הכי חשובים בעולם התעסוקה

שדה חובה*

אולי יעניין אותך גם...

אינפלציה גוברת

החורף כבר כאן

זה חודשים ארוכים שהאופטימיות שליוותה את שוק ההון ב-2021 מתפוגגת והולכת. בארה”ב, הבנק הפדרלי מוסיף להעלות את הריבית, במהלך שבנקים מרכזיים רבים בעולם מבצעים אף הם; האינפלציה גוברת; חברות גדולות שנראו חסינות למיתון, פותחות במהלכי פיטורים; המלחמה באוקראינה עדיין מעיבה על אירופה; ואי יציבות פוליטית בבריטניה הופכת את מצבה הלא פשוט, עקב הברקזיט, למאתגר אף יותר.

 

גל פיטורי עובדים

חרב הפיטורים פוגעת לא רק ביוניקורנים, אלא גם בחברות קטנות יותר.

דו"ח חושף את מצב הנשים העגום בהיי-טק הישראלי

רק שליש: דו”ח חושף את מצב הנשים העגום בהיי-טק הישראלי

דו”ח שהוציאה רשות החדשנות מלמד שההיי-טק הישראלי משתרך מאחור בייצוג נשים: רק כשליש מהמועסקים בו הן נשים וככל שעולים במעלה הפירמידה לתפקידי ניהול, ניהול בכיר והשקעות – כך קטן מספרן

משבר – כן, אסון גדול – לא

משבר – כן, אסון גדול – לא

בניגוד לחששות, אין צפי למשבר כלכלי נוסח 2001 ו-2008, אלא לגל מינורי שיסתיים תוך מספר רבעונים. כך יוכלו חברות הטכנולוגיה והעובדים להשאיר את הראש מעל המים בתקופה הסוערת הזו.

ההייטק מתגייס למען הקהילה

ההייטק מתגייס למען הקהילה

תרומה חברתית הפכה להיות חלק אינטגרלי מ”תנאי השירות” שמציעות חברות טכנולוגיה לעובדיהן. מאיפה זה בא, מה זה מעניק לחברה וכיצד יוצאים מזה נשכרים העובדים והחברות?

משבר הגיוס בהייטק: 6 טעויות שכדאי להימנע מהן

משבר הגיוס בהייטק: 6 טעויות שכדאי להימנע מהן

הביקוש לעובדים בתעשייה שובר שיאים, וגם התחלופה שלהם.
למה זה קורה, ומאיזה שגיאות אפשר להימנע בדרך לגיוס הטאלנט הבא שלכם